بازگشت نوکیا: شروع فصل جدید در عصر AI

بازگشت نوکیا: شروع فصل جدید در عصر AI
شرکت نوکیا بهتازگی استراتژی تازهای را معرفی کرد که این شرکت را برای رهبری و نوآوری در موج بزرگ هوش مصنوعی و ایجاد ارزش پایدار برای سهامداران آماده میکند.
هدف این شرکت، «سادهسازی مدل عملیاتی و تمرکز بر پنج اولویت کلیدی، نشاندهنده بازگشت نوکیا به مسیر رشد و تحول در صنعت فناوری» اعلام شده است.
جاستین هوتارد، رئیس و مدیر عامل نوکیا در این زمینه گفت: «نوکیا زمانی با متصل کردن مردم به یکدیگر، دنیا را تغییر داد. امروز، آمادهایم تا دوباره رهبری کنیم، این بار با متصل کردن هوش مصنوعی در دنیایی که با شروع چرخه عظیم هوش مصنوعی متحول شده است.»
اهمیت موج هوش مصنوعی
هوش مصنوعی با سرعتی بیسابقه در حال تغییر صنایع و اقتصادها است. موج اول ابرچرخه هوش مصنوعی، نحوه ساخت، مدیریت و کسب درآمد از شبکهها را بازتعریف کرده و با گسترش از مراکز داده به دنیای فیزیکی، تعامل دستگاهها، عملکرد صنایع و تجربه کاربران فناوری را متحول میکند.
هوتارد افزود: «اتصال برای ارائه هوش در همه جا باید فراگیر، قابل اعتماد و سریع باشد و از تقاضاهای پهنای باند، سرعت و امنیت مناسب پشتیبانی کند.»
پنج اولویت راهبردی نوکیا
به گزارش نیوزلن، نوکیا اولویتهای استراتژیک خود را چنین اعلام کرده است:
– سرعت بخشیدن به رشد در هوش مصنوعی و فضای ابری.
– رهبری در عصر بعدی اتصال موبایل با شبکههای بومی هوش مصنوعی و 6G.
– نوآوری مشترک با مشتریان و شرکا.
– تمرکز سرمایه در حوزههای متمایز نوکیا
– آزادسازی بازده پایدار و ایجاد ارزش بلندمدت.
این اولویتها نوکیا را در مسیر رهبری و خلق ارزش در بازارهای پیشرفته فناوری قرار میدهد.
لوگوی مشهور Nokia با شعار «متصل کردن مردم»
سازماندهی مجدد و شفافیت ساختاری
به گفته مدیر عامل، نوکیا برای رسیدن به این هدف، کسبوکار خود را به دو بخش اصلی تقسیم کرده است:
– زیرساخت شبکه: شامل شبکههای نوری، IP و ثابت، که موج اول تقاضای مبتنی بر هوش مصنوعی را هدایت میکند.
– زیرساخت موبایل: شامل نرمافزارهای اصلی، شبکههای رادیویی و استانداردهای فناوری، که نوآوری و فرصتهای موج بعدی هوش مصنوعی و 6G را شکل میدهد.
همچنین واحد Nokia Defense راهاندازی شده تا بر راهکارهای ارتباطی سطح دفاعی متمرکز شود و سیستمهای امن و مقاوم برای شرکای دولتی فراهم کند.
هوتارد گفت: «اتصال برای دفاع مدرن ضروری است و هدف ما پرورش این کسبوکار با فضای نوآوری بیشتر است.»
چشمانداز نوکیا در عصر هوش مصنوعی
سازماندهی مجدد این شرکت، از اول ژانویه ۲۰۲۶ اجرایی میشود و با همسو کردن سرمایهگذاریها به ویژه در تحقیق و توسعه، تمرکز نوکیا را بر حوزههای با بالاترین فرصت افزایش میدهد.
مطابق گزارش Axios ، هاتارد تصریح کرد: «این فصل جدید نوکیا است؛ متمرکز، متمایز و قابل اعتماد، که آن را در عصر هوش مصنوعی، با ارائه راهکارهای نوآورانه، نقش برجستهای ایفا خواهد کرد.»
بدین تریتب، نوکیا قصد دارد با اولویتهای شفاف، اجرای منظم و هدفی روشن برای اتصال اطلاعات در صنایع و ملتها، یک بار دیگر خود را به عنوان شرکتی که نحوه ارتباطات جهان را شکل میدهد، تثبیت نماید.



