باتری جدیدی که خودرو تسلا با یکبار شارژ ۱۲۰۰ کیلومتر طی میکند
باتری جدیدی که خودرو تسلا با یکبار شارژ ۱۲۰۰ کیلومتر طی میکند
به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، نخستین آزمایش روی جاده باتریهای «جمینای» (Gemini) که در شرکت نوپای «آور نکست انرجی» (Our Next Energy) یا«وان» (ONE) مستقر در شهر دیترویت تولید شده است، نشان میدهد که این باتری به حدود دو برابر برد مدل استاندارد «تسلا اس» دست یافته است که بالاتر از حداکثر بردی است که خودروهای تولیدانبوه بنزینی دارند.
به گفته مجیب اعجاز، بنیانگذار «وان»، نتیجه این سفر از این سو به آن سوی میشیگان، «معیاری جدید برای کل صنایع خودروسازی تعیین میکند.»
او گفت: «میخواهیم استفاده از خودروهای برقی را با از میان بردن موارد نگرانی که امروز عامل تردید بسیاری از مشتریان است، تسریع کنیم.»
او افزود: «در حال حاضر روی تکمیل این باتری تجربی جدید به نام جمینای تی ام تمرکز کردهایم که مسیرهای طولانی را با یک شارژ ممکن کرده است و در عین حال، قیمت و ایمنی آن را نیز با استفاده از مواد پایدار بهبود میبخشد.»
این باتری تجربی یک رشته مسائل را در مورد خودروهای برقی که تاکنون به ضرورت افزایش مراکز شارژ باتری مرتبط بوده است، حل میکند، اما مشکلات دیگری با خود به همراه میآورد که مهمترین آنها مدت زمان لازم برای شارژ باتری خودرو برقی در مقایسه با پر کردن باک اتوموبیلهای بنزینی و گازوئیلی است.
تکنولوژی نو و مبتکرانه باتریهای تولید شده در شرکت «وان»، استفاده از لیتیوم فسفات آهن است، و این شرکت امیدوار است که آن باتریها در سال جاری در کامیونهای تجارتی استفاده شود.
این فناوری در اوایل سال جاری در کنفرانس فناوری «سی ای اس ۲۰۲۲» در لاس وگاس ارائه شد که در آن چند شرکت باسابقه و نیز نوپا، طرحهای بلندپروازانه خود را برای طول عمر و کارکرد باتری عرضه کردند.
شرکت مرسدس در نمونه خودرو «ویژن ای کیو اکس اکس» خود وعده بردی برابر با ۹۶۵ کیلومتر داده است، و تولیدکنندگان بازیهای کامپیوتری بیسیم «هایپر اکس» نیز از یک چرخه شارژ ۳۰۰ ساعته در «هدفون»های ویژه آن بازی سخن گفتهاند که ۱۰ برابر از سایر گوشیهای بیسیم استاندارد بیشتر است.
چگالی باتریهای لیتیوم آهن که در بیشتر تولیدات فناوری مصرفی بهکار میرود، با «آنُد» و پردازندههای بسیار موثر تقویت شده است، اما پژوهشگران اکنون در پی نسل بعدی باتریها، مانند مثل باتریهای مبتنی بر لیتیوم سولفور هستند.
در حال حاضر، هرگونه نقطهعطف در کارکرد باتریهای جدید باید در خارج از محیط آزمایشگاه به ثمر برسد، اما به علت ظرفیت بسیار برتر و افزایش اعتبار زیستمحیطیشان، روزی جایگزین همتایان سنتی خود خواهند شد.