فناوری

ایستگاه قطار ژاپنی در آریدا با فناوری چاپ سه‌بعدی

ایستگاه قطار ژاپنی در آریدا با فناوری چاپ سه‌بعدی

معماری چاپ سه‌بعدی به تدریج در حال پیشرفت چشمگیری است و اکنون پروژه‌های متعددی از این فناوری پیشرفته بهره می‌گیرند، از جمله فروشگاه‌های والمارت، ساختمان‌های مسکونی و حتی مراکز داده. نمونه‌ای جدید از این روند در ژاپن رخ می‌دهد، جایی که یک ایستگاه قطار جدید تنها در شش ساعت ساخته می‌شود.

به گزاش نیوزلن و به نقل از   NewAtlas، ایستگاه “هاتسوشیما” یک ساختمان چند طبقه بزرگ و پیچیده نیست؛ بلکه یک سازه کوچک و ساده خواهد بود. این ایستگاه با همکاری شرکت‌های راه‌آهن ژاپن غربی (JR West Innovations) و شرکت Serendix در شهر آریدا، واقع در استان واکایاما ساخته می‌شود.

ارتفاع این سازه ۲.۶ متر، عرض آن ۶.۳ متر و عمق آن ۲.۱ متر خواهد بود. نمای بیرونی ساختمان به رنگ سفید است و طرح‌هایی از پرتقال‌ها و ماهی‌های معروف این منطقه بر آن نقش بسته است. در داخل سازه، دیواره‌ها باز هستند و به نظر می‌رسد فضای نشیمنی نیز در آن گنجانده شده است.

شرکت راه‌آهن ژاپن غربی در اطلاعیه‌ای ترجمه‌شده اعلام کرده است: «این ساختمان از بتن مسلح ساخته شده که بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است. علاوه بر این، در مقایسه با روش‌های ساخت سنتی، این سازه نیازی به قالب‌گیری ندارد و آزادی بیشتری در طراحی و انعطاف‌پذیری بیشتری در شکل‌دهی به سازه ایجاد می‌کند. طراحی خارجی نیز با هدف ایجاد ساختمانی سازگار با ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه انجام شده تا مورد توجه ساکنین محلی قرار گیرد و به همزیستی منطقه‌ای کمک کند.»

بر اساس اعلام شرکت راه‌آهن، زمان تخمینی ساخت در روز مورد نظر حدود شش ساعت است، که بین آخرین قطار روز و اولین قطار روز بعد انجام خواهد شد. اما ساخت این سازه چگونه به این سرعت انجام می‌شود؟

در ابتدا، سازه ایستگاه در بخش‌های مختلف و در مکانی دیگر (احتمالاً یک کارخانه) با استفاده از چاپگر سه‌بعدی استاندارد ساخته می‌شود. این چاپگر ماده‌ای شبیه به سیمان را به صورت لایه به لایه از طریق نازل خارج کرده و قطعات لازم را تولید می‌کند. سپس، این قطعات چاپ‌شده به محل ایستگاه حمل و با استفاده از جرثقیل مونتاژ می‌شوند. این مرحله مونتاژ تنها چند ساعت طول می‌کشد. هنوز زمان مشخصی برای فرآیند چاپ این قطعات اعلام نشده است.

هدف این پروژه این است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن و مقرون‌به‌صرفه بودن ایستگاه و همچنین عدم نیاز آن به تعمیرات مداوم، شرکت راه‌آهن ژاپن غربی احتمالاً ایستگاه‌های بیشتری با فناوری چاپ سه‌بعدی در دیگر نقاط ژاپن بسازد تا جایگزین ایستگاه‌های قدیمی چوبی شوند. این ایستگاه قرار است در تاریخ ۲۵ مارس ساخته شود؛ بنابراین نیازی به انتظار طولانی برای دیدن نتیجه نهایی نخواهد بود.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا