شبكه اجتماعی

ابزار جدید یوتیوب برای مقابله با سوءاستفاده از چهره و صدای کاربران رونمایی شد

ابزار جدید یوتیوب برای مقابله با سوءاستفاده از چهره و صدای کاربران رونمایی شد

یوتیوب اعلام کرد که فناوری تشخیص شباهت (Likeness Identification) پس از گذراندن مرحله آزمایشی، اکنون به‌صورت رسمی برای تولیدکنندگان واجد شرایط در برنامه همکاری یوتیوب در دسترس قرار گرفته است. این فناوری به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا در صورت مشاهده محتوایی که توسط هوش مصنوعی و با استفاده از چهره یا صدای آن‌ها تولید شده، درخواست حذف ارائه دهند.

سخنگوی یوتیوب تأیید کرد که این اقدام در قالب نخستین موج از انتشار این ابزار صورت گرفته است و سازندگان واجد شرایط از صبح امروز ایمیل‌هایی حاوی جزئیات و نحوه استفاده از آن دریافت کرده‌اند.

این فناوری نوین قادر است محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را که شامل شباهت بصری یا صوتی تولیدکنندگان است، شناسایی و مدیریت کند. هدف اصلی از توسعه این ابزار، جلوگیری از سوءاستفاده از شباهت افراد برای تبلیغ محصولات یا خدماتی است که آن‌ها هیچ‌گونه موافقتی با آن نداشته‌اند، یا برای انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در سال‌های اخیر نمونه‌های متعددی از این نوع سوءاستفاده‌ها مشاهده شده است؛ از جمله اقدام شرکت Elecrow که با استفاده از نسخه‌ای هوش‌مصنوعی از صدای جف گیرلینگ (Jeff Geerling)، یکی از یوتیوبرهای شناخته‌شده، محصولات خود را تبلیغ کرد.

یوتیوب در کانال رسمی خود با عنوان Creator Insider دستورالعمل‌هایی را برای استفاده از این فناوری منتشر کرده است. برای فعال‌سازی این قابلیت، سازندگان باید به بخش «Likeness» مراجعه کرده، با پردازش داده‌ها موافقت کنند و از تلفن هوشمند خود برای اسکن کد QR نمایش داده‌شده روی صفحه استفاده نمایند. این کد، کاربر را به صفحه‌ای برای تأیید هویت هدایت می‌کند که در آن ارائه کارت شناسایی عکس‌دار و ضبط یک ویدیوی سلفی کوتاه الزامی است.

پس از تأیید و فعال شدن این ابزار، تولیدکنندگان می‌توانند تمام ویدیوهایی را که شباهت آن‌ها در آن تشخیص داده شده مشاهده کرده و بر اساس دستورالعمل‌های حریم خصوصی یوتیوب، نسبت به ارسال درخواست حذف یا ثبت شکایت حق نشر اقدام کنند. همچنین گزینه‌ای برای بایگانی ویدیوها نیز در دسترس خواهد بود.
 

کاربران می‌توانند در هر زمان از ادامه استفاده از این فناوری انصراف دهند. در این صورت، یوتیوب حداکثر ظرف مدت بیست‌وچهار ساعت پس از ثبت درخواست، فرآیند اسکن ویدیوها را متوقف می‌کند.

فناوری تشخیص شباهت یوتیوب از اوایل سال جاری میلادی در مرحله آزمایشی قرار داشت. این شرکت نخستین‌بار در سال گذشته (۲۰۲۴ میلادی) اعلام کرد که با همکاری آژانس هنرمندان خلاق (CAA)، قصد دارد به افراد مشهور، ورزشکاران و تولیدکنندگان محتوا کمک کند تا بتوانند محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را که از شباهت آن‌ها بهره می‌برد، شناسایی و مدیریت کنند.

یوتیوب همچنین در ماه آوریل، از قانون منع محتوای جعلی حمایت کرد؛ قانونی که هدف آن مقابله با محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی است که با تقلید از تصویر یا صدای افراد، باعث فریب مخاطبان یا انتشار محتوای آسیب‌زا می‌شود.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا