فناوری

آیا گوگل کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان را سانسور می‌کند؟

آیا گوگل کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان را سانسور می‌کند؟

به‌تازگی دو نهاد کلیدی حزب جمهوری‌خواه آمریکا، کمیته ملی مبارزات انتخاباتی مجلس نمایندگان(NRCC) و کمیته مشابه سنا(NRSC)، طی نامه‌ای رسمی از کمیسیون تجارت فدرال (FTC) خواسته‌اند تا بررسی کند که آیا گوگل به‌طور سازمان‌یافته و از طریق انتقال ایمیل‌های کمپین‌های انتخاباتی محافظه‌کاران در جیمیل به پوشه «هرزنامه»، در واقع آنها را سناسور کرده یا نه.

به گزارش نیوزلن، این اقدام، مرحله جدیدی از افزایش تنش‌های سیاسی علیه غول‌های فناوری، به شمار می‌رود، و این درخواست نشانه‌ای از احیای درگیری‌های دیرینه میان حزب جمهوری‌خواه و شرکت‌های فناوری است؛ درگیری‌هایی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به اوج خود رسیده بود.
 
ادعای فیلترینگ هدفمند ایمیل‌های انتخاباتی محافظه‌کاران توسط جیمیل

در این نامه‌ خطاب به رئیس FTC گفته شده که سیاست‌های گوگل در زمینه فیلتر ایمیل‌ها می‌تواند تأثیری جدی بر فرآیند دموکراتیک کشور داشته باشد.
مطابق این ادعا در بحبوحه انتخابات، فقط ۳۰ درصد از ایمیل‌های ارسالی NRSC به صندوق ورودی کاربران جیمیل رسیده، و باقی ایمیل‌ها عمدتاً به پوشه اسپم منتقل شده‌اند، و همین موضوع باعث لطمه خوردن روند جمع‌آوری کمک‌های مالی دیجیتال شده است.

با استناد به گزارشی از کمیته ملی جمهوری‌خواهان، این مشکل قبلا نیز سابقه داشته است. در سال ۲۰۲۲ نیز شکایتی با محوریت «جانبداری الگوریتمی» علیه گوگل مطرح شد که در نهایت از سوی دادگاه رد شد.

در پاسخ به انتقادات اخیر، سخنگوی گوگل اعلام کرده که فیلترهای اسپم جیمیل بهیچوجه سیاسی نبوده و صرفا با انتخاب کاربران عمل می‌کنند، و بنابراین تصمیم‌گیری درباره اسپم بودن ایمیل‌ها صرف‌نظر از نظرات فرستنده انجام می‌شود.
 

 

فشار دوباره جمهوری‌خواهان بر غول‌های دیجیتال

از مدت‌ها پیش، محافظه‌کاران آمریکایی، شرکت‌هایی مانند گوگل، متا و توییتر(اکنون X) را به محدودسازی یا نادیده‌ گرفتن دیدگاه‌های راست‌گرایانه متهم می‌کنند. این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها تلاش کرده‌اند با ایجاد تعامل مستقیم با جناح محافظه‌کار، تعادل بیشتری در سیاست‌های خود ایجاد کنند.
از دید کارشناسان، از آنجا که سهم بازار جیمیل در آمریکا در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد است، نقش این پلتفرم در ارسال و دریافت پیام‌های انتخاباتی، به مسئله‌ای کلیدی در رقابت‌های سیاسی تبدیل شده است.

اکنون با ورود رسمی FTC به موضوع، باید دید آیا شاهد تغییراتی در نحوه برخورد نهادهای نظارتی با پلتفرم‌های فناوری خواهیم بود یا خیر.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا