آلتمن: GPUهای OpenAI به دلیل حجم بالای تولید تصویر «در حال ذوب شدن» هستند

آلتمن: GPUهای OpenAI به دلیل حجم بالای تولید تصویر «در حال ذوب شدن» هستند
ابزار جدید تولید تصویر ChatGPT که اخیراً بهروزرسانی شده، موجی از بازآفرینیهای سبک «استودیو جیبلی» را در رسانههای اجتماعی به راه انداخته است.
به گزارش نیوزلن و به نقل از تکاسپات، این روند بهسرعت به یک ترند فراگیر تبدیل شده و باعث افزایش چشمگیر کاربران ChatGPT شده است. در همین حال، در حالی که سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، این موفقیت را جشن گرفته است، اما رشد ناگهانی تقاضا فشار زیادی به زیرساختهای این شرکت وارد کرده است. آلتمن در پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که GPUهای OpenAI به دلیل حجم بالای پردازش «در حال ذوب شدن» هستند.
در حالی که شرکتهایی مانند اپل و گوگل در توسعه هوش مصنوعی با چالشهایی روبهرو شدهاند، OpenAI با سرعت پیش میرود. این شرکت اخیراً از برنامههای خود برای انتشار اولین مدل زبانی «باز» پس از GPT-2 خبر داده که به کاربران امکان میدهد آن را روی سختافزار خود اجرا کنند. همچنین، OpenAI موفق شد یک سرمایهگذاری عظیم ۴۰ میلیارد دلاری جذب کند که آن را در صدر رقابت در حوزه هوش مصنوعی قرار میدهد.
با محبوبیت ناگهانی ابزار تولید تصویر، OpenAI مجبور شد بهطور موقت محدودیتهایی را برای کاربران اعمال کند تا فشار وارده بر سرورها را کاهش دهد. آلتمن اعلام کرد که نسخه رایگان ChatGPT بهزودی روزانه امکان تولید سه تصویر را خواهد داشت.
یکی از دلایل اصلی استقبال گسترده از این ابزار، توانایی آن در ایجاد تصاویر واقعگرایانه با متننگاری بهبودیافته است. بااینحال، آنچه بیش از همه توجه کاربران را جلب کرده، امکان تولید تصاویر به سبک استودیو جیبلی است. کاربران با استفاده از این قابلیت، پرترهها، میمها و حتی بازسازیهای تاریخی به سبک جیبلی ایجاد کردهاند. (تصویر زیر به سبک جیبلی بر اساس فیلم Thelma & Louise ساخته شده است.)
با افزایش استفاده از این سبک، بحثهای جدیدی درباره نقض احتمالی حقوق مالکیت معنوی در هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی مطرح شده است. برخی منتقدان معتقدند که مدلهای هوش مصنوعی بدون اجازه از آثار دارای حق نشر برای آموزش استفاده میکنند. OpenAI در پاسخ اعلام کرده که اقدامات پیشگیرانهای برای جلوگیری از تولید تصاویر در سبک هنرمندان زنده اتخاذ کرده است.
بااینحال، این سیاست منجر به تناقضهایی شده است؛ برای مثال، اگرچه این ابزار از ایجاد تصاویر مستقیماً به سبک استودیو جیبلی در نسخه رایگان امتناع میکند، اما همچنان از طریق آن میتوان سبک کلی این استودیو را بازتولید کرد. این موضوع با توجه به موضعگیری هایائو میازاکی، بنیانگذار جیبلی، که هنوز زنده است، جنجالبرانگیز شده است. وی در سال 2016 نیز در مستندی هوش مصنوعی را «توهینی به خود زندگی» خوانده بود.
در این میان، سرمایهگذاران و چهرههای برجسته فناوری نیز درباره موفقیت این ابزار اظهار نظر کردهاند. از جمله، دیوید سَکس، سرمایهگذار مشهور، این ترند را با جمله «چیزهای بزرگ در ابتدا شبیه اسباببازی به نظر میرسند» توصیف کرد، که آلتمن نیز با شوخی به آن پاسخ داد.