«آزمایش» جدید گوگل: حذف لینکهای خبری ناشران اتحادیه اروپا از نتایج جستجو
«آزمایش» جدید گوگل: حذف لینکهای خبری ناشران اتحادیه اروپا از نتایج جستجو
گوگل در حال اجرای طرحی آزمایشی است که در آن نتایج جستجوی مرتبط با به ناشران خبری مستقر در اتحادیه اروپا را از جستجوگر خود حذف میکند. این «تست» محدود و موقتی تنها یک درصد از کاربران در ۹ کشور اروپایی از جمله بلژیک، دانمارک، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را شامل میشود، و به گفته گوگل با هدف بررسی تأثیر ناشران مستقر در اتحادیه اروپا بر تجربه کاربری و ترافیک سایتهای خبری انجام میگردد.
به گزارش نیوزلن و به نقل از انگجت، این آزمایش شامل حذف نتایج خبری اتحادیه اروپا از جستجوگر، بخش اخبار گوگل، و فید Discover شخصیسازیشده میشود، اما هنوز زمان اتمام آن مشخص نشده است. گوگل همچنین اعلام کرده که این آزمایش تأثیری بر پرداختهایش به این ناشران، که طبق دستورالعمل حق نشر اتحادیه اروپا (EUCD) دریافت میکنند، نخواهد داشت.
منتقدان با توجه به سابقه گوگل در استفاده از قطع خدمات بهعنوان اهرمی برای فشار بر قوانین، این اقدام را نیز در همین راستا ارزیابی کردهاند. گوگل در موارد مشابهی، به تهدید به خروج از بازار کشورهای مختلف دست زده بود تا به توافقهایی برای کاهش هزینههای خود دست یابد. به عنوان نمونه، گوگل سال گذشته در کانادا در واکنش به قانون «اخبار آنلاین» (C-18) محتواهای لینکدار خود را حذف کرد و با این شگرد مقامات کانادایی را ناچار کرد برای آن استثنا قائل شوند، و به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار سالانه از طرف گوگل به سازمانهای خبری رضایت دهند.
در آمریکا نیز گوگل بهطور موقت خبرهای لینکدادهشده به رسانههای کالیفرنیا را حذف کرد تا از طرح قانون حفاظت از روزنامهنگاری این ایالت (CJPA) طفره رود. این قانون در صورت تصویب، گوگل را ملزم به پرداخت به رسانهها در ازای لینکدهی به محتوای آنها میکرد. با این حال، پس از مذاکره با قانونگذاران این ایالت، گوگل متعهد شد که بودجهای برای حمایت از اخبار محلی تأمین کند.
گوگل اعلام کرده که ناشران میتوانند از این تست بهعنوان ابزاری برای تحلیل دادهها و درک الگوهای ترافیکی استفاده کنند، اما با توجه به سابقه این شرکت، این اقدام ممکن است به عنوان راهی برای فشار بر قوانین اتحادیه اروپا در حوزه اخبار و نشر تلقی شود.