فناوری

برای حفظ سلامتی قلب چند پله در روز بالا برویم؟

برای حفظ سلامتی قلب چند پله در روز بالا برویم؟

بالا رفتن از پله ضربان قلب را بالا می‌برد؛ اتفاقی که به تقویت عضله قلب، کاهش فشار خون و کاهش کلسترول منجر می‌شود.

تقریبا ۴۸ درصد بزرگسالان در ایالات متحده بیماری قلبی دارند و این بیماری عامل اصلی مرگ‌و‌میر اکثر آمریکایی‌ها است. با این حال اقدام‌هایی وجود دارد که افراد می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی آن‌ها را به کار ببندند.

به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، محققان دریافته‌اند بالا رفتن منظم از پله‌ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به‌ویژه بیماری‌های قلبی‌عروقی آترواسکلروتیک، بیماری عروق کرونر و سکته را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

لو چی، نویسنده این پژوهش و استاد دانشگاه، در این زمینه می‌گوید: «این مطالعه شواهدی ارائه می‌دهد که بالا رفتن از پله به عنوان یک ورزش بالقوه راحت و از لحاظ زمانی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی بسیار مفید است.»

از پله‌‌ها استفاده کن
گروه پژوهشی چی داده‌های ۴۵۸ هزار و ۸۶۰ شرکت‌کننده بزرگسال در پایگاه داده بیوبانک بریتانیا را بررسی کرد. هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در آغاز پژوهش به بیماری قلبی‌عروقی مبتلا نبودند، میانگین سنی آن‌ها ۵۶ سال بود و تقریبا ۵۶ درصد آنان زن بودند.

محققان با بررسی سابقه خانوادگی، ژنتیک و عوامل خطرزای شناخته‌شده برای بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و سابقه سیگار کشیدن، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در شرکت‌کنندگان را تخمین زدند. همچنین از آنان خواستند عادات مربوط به سبک زندگی‌شان را شرح دهند؛ از جمله اینکه چند بار از پله‌ بالا می‌روند.

این گروه تحقیقاتی شرکت‌کنندگان را به مدت ۱۲.۵ سال تحت نظر داشت.
 

برای حفظ سلامتی قلب چند پله در روز بالا برویم؟

آن‌ها دریافتند افرادی که روزانه بیش از ۵۰ پله بالا می‌روند، ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و لخته شدن خون قرار دارند.

هر دور بالا رفتن از پله‌ها در ساختمان با توجه به نوع طراحی و ساخت آن، متفاوت است اما هر سری پله معمولی را می‌توان ۱۳ تا ۱۶ قدم (تعداد پله) در نظر گرفت.

یکی از نکات جالب این پژوهش این بود که شرکت‌کنندگانی که هر روز از پله‌ها بالا می‌رفتند اما بعدها این کار را متوقف کردند، ۳۲ درصد بیشتر از کسانی که هرگز از پله‌ها بالا نرفته بودند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار گرفتند.

چرا بالا رفتن از پله‌ها به قلب کمک می‌کند؟
ویگنش راغونات، پزشک متخصص قلب و عروق، به وری‌ول هلت گفت: «بالا رفتن منظم از پله‌ها خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، زیرا نوعی فعالیت بدنی است که به بالا رفتن ضربان قلب می‌انجامد. هنگامی که ضربان قلب را از طریق فعالیت بدنی مانند بالا رفتن از پله، دویدن یا دوچرخه سواری افزایش می‌دهید، به تقویت عضله قلب کمک می‌کنید و کارآمدی آن در پمپاژ خون و اکسیژن در سراسر بدن را بهبود می‌بخشید.»

به باور او، افزایش ضربان قلب از طریق فعالیت بدنی به تنظیم و کاهش سطح فشار خون، قند خون و کلسترول که از عوامل خطرزا در ابتلا به بیماری قلبی‌اند، هم کمک می‌کند.

البته کارشناسان تاکید می‌کنند که بالا رفتن از پله‌ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای سلامتی قلب کافی نیست و فعالیت‌هایی که ضربان قلب را بالا می‌برند مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، دوچرخه‌سواری یا تمرین‌های ورزشی با شدت و سرعت بالا نیز مفیدند.

راغونات گفت: «برای کسانی که به دنبال فعالیتی با نتایج مشابه‌اند، پیاده‌روی، دویدن یا شرکت در ورزش‌های با شدت متوسط مانند شنا یا یوگا به طور منظم پیشنهاد می‌شود. نکته اصلی پیدا کردن راهی است که برای سلامتی و سبک زندگی‌تان مفید باشد.»

توصیه دکتر جان هیگینز، متخصص قلب و عروق، برای در الویت قرار دادن سلامتی قلب، رعایت این نکات است:
•   فعالیت بدنی حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته
•  رعایت رژیم غذایی با مقدار زیادی غذاهای کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی
•  ترک سیگار
•  ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه
•  کنترل وزن بدن
•  کنترل سطح کلسترول، قند خون و همچنین فشار خون

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا