گام بلند چین به سوی خودروهای برقی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر

گام بلند چین به سوی خودروهای برقی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر
باتریهای تمامجامد (All-Solid-State) یکی از نویدبخشترین فناوریها برای آینده خودروهای برقی هستند. این نوع باتریها با جایگزینی الکترولیت مایع در باتریهای لیتیوم-یونی با مادهای جامد، وعده شارژ سریعتر، ایمنی بالاتر و راندمان بیشتر را میدهند. با این حال، چالشهایی مانند شکنندگی مواد، رسانایی پایین و دشواری در تولید انبوه مانع ورود گسترده این فناوری به بازار شده بود.
به گزارش نیوزلن و به نقل از الکترک، بر اساس گزارش CCTV در ۱۶ اکتبر، پژوهشگران چینی از جمله تیمهای مؤسسه فیزیک و آکادمی علوم چین موفق شدهاند سه مانع اصلی را پشت سر بگذارند. نخستین دستاورد، استفاده از «چسب ویژه» مبتنی بر یونهای ید است که در حین عملکرد باتری مانند «پلیس راهنمایی» عمل کرده و با جذب یونهای لیتیوم، پیوند میان الکترود و الکترولیت را تقویت میکند.
دومین دستاورد، که توسط مؤسسه تحقیقات فلزات و آکادمی علوم چین حاصل شده، ایجاد ساختاری انعطافپذیر برای الکترولیت با استفاده از پلیمرهای ویژه است. این الکترولیت جدید میتواند تا ۲۰هزار بار خم شود یا پیچ بخورد بدون آنکه بشکند. همچنین ترکیبات شیمیایی آن باعث افزایش سرعت حرکت یونهای لیتیوم و جذب بیشتر آنها میشود که به گفته پژوهشگران، ظرفیت ذخیره انرژی باتری را تا ۸۶٪ افزایش میدهد.
سومین پیشرفت توسط دانشگاه Tsinghua رقم خورده است؛ جایی که محققان با استفاده از مواد پلیاتر فلوئوردار، «سپر محافظی» بر سطح الکترولیت ایجاد کردند. این فناوری توانسته است آزمونهای سختی از جمله نفوذ سوزن و دمای بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد را با موفقیت پشت سر بگذارد.
بر اساس این دستاوردها، چین اکنون قادر است باتریهایی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم تولید کند که میتوانند بردی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر (حدود ۶۲۰ مایل) فراهم کنند. همکاری گسترده میان دانشگاهها، شرکتهای خودروسازی و مراکز تحقیقاتی از جمله BYD و SAIC نشان میدهد که این کشور به سرعت در حال نزدیک شدن به تجاریسازی این فناوری است. به گفته کارشناسان، این پیشرفتها میتواند رقابت جهانی در صنعت خودروهای برقی را وارد مرحلهای تازه کند و موقعیت چین را به عنوان رهبر جهانی در فناوری باتری تثبیت نماید.