zoomit

تراشه‌های Meteor Lake اینتل احتمالاً با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC ساخته می‌شوند

تراشه‌های Meteor Lake اینتل احتمالاً با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC ساخته می‌شوند

خبرگزاری MacRumors به نقل از DigiTimes می‌نویسد اینتل در نظر دارد همه‌ی پردازنده‌های نسل چهارهمی سری میتیور لیک (Intel Meteor Lake) یا حداقل بخشی از آن‌ها را با استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC بسازد. اپل درحال‌حاضر از لیتوگرافی یادشده برای پردازنده‌های سری M1 استفاده می‌کند.

پردازنده‌های مورد انتظار سری Meteor Lake که اینتل ساخت آن‌ها را سال گذشته تأیید کرد قرار است نخستین پردازنده‌های تیم آبی باشند که از روش MCM برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. این یعنی تراشه‌های خانواده‌ی Meteor Lake قرار است مجموعه‌ای از چیپلت‌ها نظیر پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی داشته باشند و این واحدها را ازطریق فناوری‌هایی به‌خصوص به هم متصل کنند. اینتل برای تولید این تراشه‌ها از فناوری Intel Foveros استفاده خواهد کرد.

اینتل سال گذشته گفت CPUهای سری Meteor Lake را با استفاده از لیتوگرافی هفت نانومتری اختصاصی خودش می‌سازد (اینتل این لیتوگرافی را Intel 4 خطاب می‌کند). پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در جریان جلسه‌ی مالی اخیر شرکت گفت Meteor Lake اولین پردازنده‌ی اینتل برپایه‌ی لیتوگرافی Intel 4 محسوب می‌شود و نمونه‌های پیش‌تولید این پردازنده‌ها بدون مشکل روی ویندوز، کروم OS و لینوکس بالا آمده‌اند. روشن شدن این پردازنده‌ها در سه سیستم‌عامل مختلف نشان می‌دهد تولید تراشه‌های نسل چهاردهمی تیم آبی وارد مرحله‌ی جدیدی شده است.

افرادی که به اطلاعات محرمانه‌ی اینتل دسترسی دارند و نخواسته‌اند نامشان فاش شود به DigiTimes گفته‌اند اینتل در حال بررسی شرایط است و احتمالاً سفارش تولید تمامی بلوک‌های پردازشی تراشه‌های Meteor Lake را به TSMC می‌سپارد؛ TSMC درحال‌حاضر تنها تأمین‌کننده‌ی تراشه در زنجیره‌ی تأمین اپل است و ارتباطات نزدیکی با این شرکت کوپرتینویی دارد.

بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود تراشه‌های سری Meteor Lake به‌جای تولید در کارخانه‌های اینتل با لیتوگرافی هفت نانومتری، در خط تولید کارخانه‌های TSMC حاضر شوند. اپل همچون اینتل تراشه‌های سری M1 را به TSMC برون‌سپاری کرده است.

گفته می‌شود اینتل با این کار می‌تواند جلوی تأخیر احتمالی در روند تولید و عرضه‌ی پردازنده‌های نسل چهاردهمی را بگیرد.

مقاله‌های مرتبط:

  • انتشار اولین تصویر از پردازنده نسل چهاردهمی اینتل Meteor Lake
  • اینتل تولید پردازنده‌های مورد انتظار Meteor Lake را وارد مرحله جدیدی کرد

پردازنده‌های A14 Bionic و A15 Bionic و M1 و M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra متکی‌بر لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC هستند و تصمیم اینتل برای تولید Meteor Lake با همین لیتوگرافی می‌تواند به این تراشه برای رقابت بهتر با تراشه‌های قدرتمند اپل کمک کند. گفته می‌شود اپل از همین حالا سفارش تولید تراشه‌ی A16 Bionic را که در گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۴ استفاده می‌شود، ثبت کرده است. این تراشه نیز مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC خواهد بود.

شایعه‌ی جدید می‌گوید حجم سفارش Meteor Lake به حدی زیاد خواهد بود که TSMC را به گسترش ظرفیت تولید ویفرهای پنج نانومتری ترغیب خواهد کرد. گفته می‌شود پردازنده‌های سری Meteor Lake اینتل در سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا