کارمزدهای چندلایه اپل برای توسعهدهندگان اروپایی

کارمزدهای چندلایه اپل برای توسعهدهندگان اروپایی
اپل در پی دستور کمیسیون اروپا و برای همخوانی با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA)، ساختار کارمزدهای خود را برای توسعهدهندگان اپلیکیشن در این منطقه تغییر داده است.
به گزارش نیوزلن و به نقل از انگجت، این اقدام پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا ماه گذشته اپل را به عدم رعایت این قانون متهم کرده و ۳۰ روز برای اعمال اصلاحات به این شرکت مهلت داده بود. اپل میتواند تا ۷ ژوئیه به این تصمیم اعتراض کند.
بر اساس تغییرات جدید، توسعهدهندگان هنگام تبلیغ یا فروش کالاها و خدمات دیجیتال در اپهای خود در اروپا، مشمول سه نوع کارمزد میشوند: «کارمزد اولیه جذب کاربر»، «کارمزد خدمات فروشگاه» و «کارمزد فناوری پایه» برای اپهایی با بیش از یک میلیون نصب سالانه. با این حال، در صورتی که توسعهدهنده با قرارداد خاصی به نام StoreKit External Purchase Link Entitlement (EU) موافقت کند، بهجای کارمزد فناوری پایه (CTF)، یک کمیسیون فناوری پایه (CTC) معادل ۵ درصد پرداخت خواهد کرد. تفاوت اصلی این دو روش در نحوه محاسبه آنهاست؛ CTF بر پایه تعداد نصب، در حالیکه CTC بر اساس فروش خدمات یا کالاهای دیجیتال طی ۱۲ ماه از زمان نصب اپلیکیشن محاسبه میشود.
همچنین اپل دو ساختار تعرفهای را معرفی کرده:
• سطح یک (Tier 1) برای اپهایی که از خدمات فروشگاه استفاده الزامی دارند.
• سطح دو (Tier 2) برای اپهایی با خدمات فروشگاه اختیاری.
کارمزد اولیه برای هر دو سطح ۲ درصد است، اما کسبوکارهای کوچک و اشتراکهای تمدیدی پس از سال اول از آن معاف هستند. کارمزد خدمات فروشگاه در Tier 1 برابر ۵ درصد و در Tier 2 بهصورت عادی ۱۳ درصد و برای اعضای برنامه کسبوکار کوچک ۱۰ درصد است.
اپل اعلام کرده که از ابتدای سال ۲۰۲۶، مدل تجاری یکپارچهای مبتنی بر کمیسیون فناوری پایه را برای همه توسعهدهندگان در اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد. همچنین توسعهدهندگان اکنون آزادی بیشتری در معرفی پیشنهادها و تخفیفها دارند و میتوانند کاربران را به وبسایتها، بازارهای اپ جایگزین یا اپهای دیگر هدایت کنند، چه از درون اپ و چه از بیرون آن. اپل همچنین زبان هشدارهایی که هنگام ترک اپ استور نمایش میدهد را ملایمتر کرده است.