zoomit

داروی تقلیدکننده ورزش، به کاهش وزن و عضله‌سازی منجر می‌شود

داروی تقلیدکننده ورزش، به کاهش وزن و عضله‌سازی منجر می‌شود

با شروع عصر جدید روش‌های درمانی برای کاهش وزن که با سماگوتایدها (داروهای ضددیابت با اسامی تجاری Ozempic و Wegovy) آغاز شده است، دانشمندان یک گام دیگر به ساخت داروی تقلید‌کننده‌ی ورزش نزدیک شده‌اند. این دارو ماهیچه‌ها را وادار می‌کند تا طوری رفتار کنند که گویی به‌تازگی درمعرض تمرین شدید قرار گرفته‌اند. این دسته از داروهای پیشنهادی مکانیسمی را ایجاد می‌کنند که ضمن افزایش سوخت‌وساز چربی، توده‌های عضلانی بدون‌چربی در بدن تشکیل شود.

توماس بوریس، استاد داروسازی دانشگاه فلوریدا می‌گوید: «ترکیب جدید به عضلات اسکلتی می‌گوید تا شاهد همان تغییراتی باشند که درطول تمرینات استقامتی در آن‌ها ایجاد می‌شود.» به‌گزارش محققان دانشگاه فلوریدا، ترکیبی به‌نام «SLU-PP-332» توانست با هدف قراردادن گیرنده‌های مرتبط با استروژن (ERR) که اُکسایش چربی اسکلتی را بالاتر می‌برند، مصرف انرژی بدن را افزایش دهد.

مطالعه‌ی انجام‌شده روی موش‌ها نشان داد که SLU-PP-332 قادر به ایجاد یک مسیر متابولیکی طبیعی در بدن است که معمولاً درنتیجه‌ی انجام تمرینات بدنی ساخته می‌شود. در این مطالعه موش‌هایی که دوبار در روز و به‌مدت یک ماه SLU-PP-332 دریافت کرده بودند، نسبت به گروه کنترلی از موش‌های چاق، چربی کمتری در بدن خود ذخیره کردند.

موش‌های مورد مطالعه، بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی خود، ۱۲ درصد از وزن خود را نیز درحین مطالعه از دست دادند. به‌گفته‌ی بوریس، این گروه از موش‌ها فقط انرژی بیشتری برای زندگی‌کردن عادی مصرف می‌کردند.

موش‌های حاضر در مطالعه‌ی اخیر که ترکیبات SLU-PP-332 را دریافت کرده بودند، توانستند ۵۰ درصد بیشتر از شروع دوره‌ی درمان خود بدوند. این اتفاق، از یافته‌های پیشین پژوهشگران درخصوص چگونگی تقویت عضلات قلب پشتیبانی می‌کند. براساس گفته‌های بوریس، درمان موش‌ها با این ترکیب باعث می‌شود تا متابولیسم کلی بدن آن‌ها به استفاده‌ از اسیدهای چرب تبدیل شود. به‌عقیده‌ی وی، این موضوع بسیار شبیه روندی است که درحین ورزش یا رژیم فستینگ برای افراد اتفاق می‌افتد.

کلاس داروهای جدید، تفاوت بسیاری با داروهایی مانند سماگلوتاید دارد که فقط روی کندشدن فرایند هضم غذا تمرکز دارند. باوجوداین، داروهای تقلیدکننده ورزشی می‌توانند به‌عنوان مکمل مورد استفاده قرار گیرند؛ چراکه کاهش وزن سریع می‌تواند ازدست‌دادن توده‌های عضلانی بدون چربی را نیز به‌دنبال داشته باشد.

درحالی که یافته‌ی اخیر هنوز روزهای نخستین خود را سپری می‌کند، محققان بر این باورند که تقلیدکننده‌های ورزشی می‌توانند بسیار فراتر از درمان‌هایی برای کاهش وزن عمل کنند. به‌عقیده‌ی پژوهشگران، این داروها تمام بیماری‌هایی را که فعالیت بدنی به کاهش خطراتشان کمک می‌کند، ازجمله دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را هدف قرار می‌دهند؛ به‌همین دلیل می‌توانند زندگی افرادی را که قادر به انجام ورزش نیستند، متحول کنند.

محققان درحال مطالعه‌ی این موضوع هستند که ترکیبات جدید چگونه می‌توانند برای بهبود عملکرد مغز و سلامت شناختی افراد مفید واقع شوند. به‌گفته‌ی بوریس، این موضوع ممکن است افراد را با وجود افزایش سن، سالم‌تر نگه دارد.

نتیجه‌ی مطالعه‌ در ژورنال Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics منتشر شده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا