zoomit

اینتل پشتیبانی از کدک ویدئویی AV1 را برای پردازنده‌های خود محقق می‌کند

اینتل پشتیبانی از کدک ویدئویی AV1 را برای پردازنده‌های خود محقق می‌کند

اینتل، یکی از اعضای مؤسس Alliance for Open Media (AOMedia)، کارهای زیادی برای ترویج کدک AV1 انجام و آن را دردسترس سازندگان یا ارائه‌دهندگان محتوا و کاربران نهایی قرار داده است. اینتل اولین شرکتی بود که دیکودینگ سخت‌افزاری AV1 را با پردازنده‌های گرافیکی Xe-LP خود در سال ۲۰۲۰ ارائه کرد.

به‌گزارش tomshardware، اینتل هفته‌ی جاری‌ نسخه‌ی ۱.۰ انکودر و دیکودر Scalable Video Technology AV1 خود را برای پردازنده‌ها منتشر کرد. گفته می‌شود SVT-AV1 با تمام پردازنده‌های مدرن کار می‌کند. کدک ویدئو منبع‌باز AV1 برای وضوح تصویر فوق‌العاده چشمگیر و وسعت رنگ گسترده و بهبود دامنه پویا طراحی شده است. AOMedia در سال ۲۰۱۸ گفت که AV1 آن ۳۰ درصد کارآمدتر از کدک‌های موجود است و این اتفاقی بزرگ محسوب می‌شد؛ اما مشکل اصلی کدک‌های بسیار کارآمد این است که عموماً برای درست کارکردن به شتاب سخت‌افزاری نیاز دارند. در همین حال، CPU‌های مدرن منابع جدیدی دراختیار دارند که می‌توانند برای دیکودینگ و انکدوینگ استفاده شوند. این دقیقاً همان کاری است که SVT-AV1 انجام می‌دهد.

مشخصات و ویژگی‌های کدک ویدئویی AV1

SVT-AV1 کتابخانه‌ی انکورد و دیکورد استاندارد آگنوستیک مقیاس‌پذیر است که می‌تواند از ماهیت چند‌هسته‌ای CPUهای مدرن و دستورالعمل‌های AVX2 استفاده کند. به‌گزارش فورونیکس، SVT-AV1 بهینه‌سازی‌های AVX2 بیشتری برای افزایش عملکرد و بهبود کیفیت تصویر و رمزگشایی سریع برای سطوح ازپیش‌تعیین‌شده‌ی بیشتر ارائه می‌دهد. کتابخانه‌های SVT-AV1 اینتل در دستگاه‌های مدرن x86 دارای مک‌اواس اپل و ویندوز مایکروسافت و لینوکس پشتیبانی می‌شوند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • کوالکام پشتیبانی AV1 را به تراشه‌ی بعدی اسنپدراگون اضافه خواهد کرد

در ابتدا اینتل و نتفلیکس پروژه‌ی SVT-AV1 را به‌منظور توسعه‌ی انکورد AV1 با عملکردهای گوناگون برای اپلیکیشن‌های مختلف آغاز کردند. در آگوست ۲۰۲۰، Software Implementation Working Group (SIWG) از کتابخانه‌ی انکود و دیکود SVT-AV1 برای محبوب‌ترکردن AV1 استفاده کرد.

نسخه‌ی ۱.۰ کتابخانه‌های انکود و دیکود SVT-AV1 نقطه عطف و خبر خوشی برای سازندگان محتوا و کاربران نهایی است. البته اینتل برای شرکت‌هایی مانند نتفلیکس شتاب‌دهنده‌های Arctic Sound-M مبتنی‌بر DG2 را ارائه می‌دهد که می‌تواند ۸ پخش ۴K را هم‌زمان مدیریت و از انکودینگ و دیکودینگ AV1 با شتاب سخت‌افزاری پشتیبانی ‌کند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا