نرم افزار

موزیلا در یک قدمی ایجاد نسل آینده افزونه‌های مرورگر فایرفاکس

موزیلا در یک قدمی ایجاد نسل آینده افزونه‌های مرورگر فایرفاکس

شرکت موزیلا اقدام به افزودن قابلیت مانیفست بر پایه V3 کرده است که قرار است تا تحولی بزرگ بر روی ساختار افزونه‌های مرورگر وب فایرفاکس ایجاد کند.
 
به گزارش نیوزلن و به نقل از techradar، در حقیقت در سال ۲۰۱۸ بود که برای نخستین بار ساختار MV3 توسط شرکت گوگل معرفی شد و قرار بود تا به سرعت تغییری بسیار بزرگ برروی معماری افزونه‌های مرورگر وب ایجاد کند ولی به نظر می‌رسد که شرکت رقیب توانسته است تا گوی رقابت را از این شرکت برباید.
 
شرکت موزیلا توانسته است تا از این قابلیت برای افزایش امنیت، بهبود حریم شخصی و بهینه‌سازی عملکرد اجرایی افزونه‌ها استفاده کند و قرار است تا MV3 موجب ایجاد یک انقلاب در این رده بشود.
 
از روز دوشنبه ۲۱ نوامبر، امکان آپلود کردن افزونه‌ها بر اساس ساختار MV3 برای توسعه دهندگان ممکن شده است و به این ترتیب فایرفاکس به نخستین مرورگر پشتیبانی کننده از این ساختار تبدیل شده است.
 

موزیلا در یک قدمی ایجاد نسل آینده افزونه‌های مرورگر فایرفاکس

شایان ذکر است که نسخه قبلی این سیستم که با نام Mv2 نامیده می‌شد، باید به صورت رسمی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ توسط تمامی مرورگرهای برپایه کرومیوم کنار گذاشته شود.
 
البته قرار نیست تا با استفاده از MV3 شاهد پایان همیشگی مشکلات امنیتی در افزونه‌ها باشیم و حتی در این زمینه دشمنانی نیز وجود دارند. برای مثال بنیاد پیشگامان الکترونیکی در این باره به شدت انتقادی ظاهر شده و گفته است: «MV3 نه تنها مشکلات امنیتی را حل نخواهد کرد بلکه موجب کاهش نوآوری و قابلیت‌های افزونه‌ها خواهد شد و بر روی عملکرد تاثیری منفی خواهد گذاشت.»
 
نکته مهم این است که گوگل از ساختار کرومیوم استفاده می‌کند و گوگل کروم را بر اساس این ساختار ارائه کرده است ولی موزیلا برخلاف گوگل و مایکروسافت، الزامی به استفاده از MV3 نداشته ولی در آن پیشگام شده است. حتی اپل نیز به زودی بر روی مرورگر سافاری بر روی iOS و MacOS از این ساختار استفاده خواهد کرد و به همین دلیل نیز آینده از آن این ساختار است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا