zoomit

اپلیکیشن Waze به کاربران مسیر اشتباهی پیشنهاد می‌دهد

گوگل که خود یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی هولدینگ آلفابت محسوب می‌شود، علاوه‌بر سرویس نقشه‌های خود، مالک Waze نیز است. Waze یک برنامه‌ی ناوبری است از الگوریتم‌هایی که بر اساس الگوهای ترافیکی تاریخی و اطلاعات جمع‌آوری شده از کاربران بهره می‌برد تا کاربران با خیال آسوده، از سریع‌ترین مسیر برای جابه‌جا شدن از یک موقعیت مکانی به یک موقعیت مکانی دیگر استفاده کنند. اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده که اعلام می‌کند این اپلیکیشن مسیرهای اشتباهی به کاربران اسرائیلی پیشنهاد می‌دهد، به‌طوری‌که معمولا برخی از کاربران خود را مستقیما به قلب ترافیک فرستاده است.

به گزارش فون آرنا، گای برکوویتز، مدیر عامل Waze در این رابطه گفت:

ما با الگوریتم مشکل داریم. هرچه به افراد بیشتری خدمات دهیم، این مشکل سیستم ما را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویروس کرونا ما را در موقعیتی قرار داده است که باید الگوریتم خود را دوباره توسعه دهیم.

تغییر در الگوهای ترافیکی Waze در اسرائیل، باعث ارائه‌ی مسیریابی‌های نادرست در این اپلیکیشن شده است.

در زمان شیوع کرونا ویروس، ترافیک در جاده‌ها خیلی کم‌تر شد. اکنون که کاربران اسرائیلی دیگر در خانه نمی‌مانند، الگوهای ترافیکی، کاملا متفاوت شده است و این تغییرات روی الگوریتم مورد استفاده برای ارائه‌ی سریع‌ترین مسیر بین دو نقطه، تأثیر گذاشته است.

برکوویتز گفت:

سوابق عبور و مرور جاده که بخشی از الگوریتم ما است، حالا دیگر واقعیت را نشان نمی‌دهد. به جاده‌ای فکر کنید که سوابق تاریخی نشان می‌دهد هیچ ترافیکی در آن وجود دیده نمی‌شود، ولی امروزه ترافیک زیادی در آن جریان دارد؛ بدین ترتیب کرونا ویرویس، سوابق تاریخی ما از ترافیک جاده‌ها را از بین برده است. الگوریتم‌ها باید تغییر کند و باید تمرکز بیشتری روی ترافیک داشته باشیم؛ البته این موضوع همیشه درست نیست، زیرا راهی که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم، الزاما یک راه کوتاه یا سریع نیست، بلکه راه ارائه شده‌ی Waze است.

برخی کاربران Waze شکایت کرده‌اند که مسیرشان را به شهرهای دور از مقصد خود تغییر داده‌اند و به‌نظر این دسته از کاربران، اپلیکیشن مورد اشاره به‌درستی کار نمی‌کند. بر اساس گزارشی که Waze در این رابطه نقل کرده است، ترافیک جاده‌ای در اسرائیل، طی دو هفته‌ی اول اکتبر حدود ۲۳ درصد بیشتر از سطح ترافیک در زمان همه‌گیری کرونا بوده است. بر اساس گزارش‌ها، افزایش ترافیک جاده‌ای به‌دلیل نگرانی مردم در مورد استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، افزایش یافته است.

گوگل در سال ۲۰۱۳ اپلیکیشن Waze را با پرداخت مبلغی بین ۱/۰۳ تا ۱/۳۰ میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت چند سال بعد برخی از بهترین ویژگیهای Waze را حذف و آن‌ها به سرویس نقشه‌های خود اضافه کرد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به امکان ثبت گزارش تصادف و تله‌های سرعتی توسط کاربران گوگل‌مپز اشاره کرد.

در چند سال گذشته، این سؤال برای بسیاری افراد به‌وجود آمده است که چرا گوگل پس از خرید Waze، این سرویس را تعطیل نکرده است، زیرا این اپلیکیشن رقیب سرویس نقشه‌های این شرکت محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹، یعنی هنگامی که گوگل، قابلیت گزارش رویدادها را از Waze به گوگل‌مپز انتقال داد، صحبت‌هایی مبنی بر اینکه Waze به‌آرامی تعطیل خواهد شد، به‌میان آمد. البته ظاهرا این پیش‌بینی‌ها صحت ندارد زیرا این اپلیکیشن فقط در اسرائیل بیش از یک میلیون کاربر فعال دارد.

نظر شما در مورد مشکل Waze در ارائه‌ی مسیرهای اشتباه به کاربران چیست؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا