zoomit

دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک معرفی شد؛ اولین تراشه ۴ نانومتری موبایل جهان و رقیب جدی پردازنده‌های پرچمدار کوالکام

جدیدترین پردازنده‌ی مدیاتک، قوی‌ترین پرچم‌دار تاریخ این شرکت است؛ دایمنسیتی ۹۰۰۰ (که پیش از معرفی در شایعات با نام دایمنسیتی ۲۰۰۰ نیز به آن اشاره می‌شد) آماده است تا برای اولین بار پردازنده‌ای از مدیاتک را درکنار قدرتمندترین پردازنده‌های کوالکام و سامسونگ به‌عنوان گزینه‌ای جدی برای استفاده در گوشی‌های پرچم‌دار مطرح کند.

درحالی‌که پردازنده‌های بالارده‌ی سال‌های گذشته‌ی مدیاتک (مانند دایمنسیتی ۱۰۰۰) نیز پردازنده‌های قدتمندی محسوب می‌شدند، اما همچنان قدرت کمتری از پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام یا اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ ارائه می‌دادند.

Dimensity 9000 اولین تراشه‌ی موبایل ساخته‌شده برمبنای فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC است و از معماری جدید v9 آرم استفاده می‌کند. CPU این تراشه نیز اولین نمونه در جهان است که از چینش جدید هشت هسته‌ای آرم استفاده می‌کند: یک هسته‌ی قدرتمند Cortex-X2 با سرعت کلاک ۳٫۰۵ گیگاهرتز، سه هسته‌ی Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز.

مشخصات تراشه جدید پرچمدار ۴ نانومتری دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک

پردازنده‌ی گرافیکی ۱۰ هسته‌ای تراشه‌ی جدید مدیاتک Mali-G710 آرم است که درکنار نسل پنجم APU مدیاتک با ۶ هسته‌ی مخصوص بهینه‌شده برای پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی قرار گرفته است.

پردازنده تصویر (ISP) جدید ۱۸ بیتی نسل ۷ دایمنسیتی ۹۰۰۰ با قابلیت انتقال داده باسرعت ۹ گیگاپیکسل بر ثانیه، به‌ادعای مدیاتک اولین تراشه با توانایی ثبت تصاویر ۳۲۰ مگاپیکسلی (درصورت وجود چنین سنسوری روی گوشی) است.

همان‌طور که از تمامی تراشه‌های پرچم‌دار جدید انتظار می‌رود، دایمنسیتی ۹۰۰۰ نیز مجهز به مودم ۵G است؛ هرچند قابلیت ۵G این مودم تنها به نوع زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) محدود می‌شود و خبری از پشتیبانی از موج میلی‌متری (mmWave) در آن نیست. از دیگر «اولین»‌های دایمنسیتی ۹۰۰۰ می‌توان به پشتیبانی از بلوتوث ۵.۳ درکنار Wi-Fi 6E اشاره کرد.

به‌احتمال زیاد پرچم‌دار جدید مدیاتک برای مدت زیادی لقب تنها تراشه‌ی مجهز به جدیدترین تکنولوژی‌های آرم را یدک نخواهد کشید؛ چراکه انتظار می‌رود کوالکام تا ۱۰ روز دیگر جانشین اسنپدراگون ۸۸۸ را معرفی کند.

حتی اگر دایمنسیتی ۹۰۰۰ نتواند عنوان قوی‌ترین پردازنده‌ی موبایل را پس از معرفی شدن پرچمدارهای کوالکام و سامسونگ حفظ کند، حضور رقیبی با عملکرد نزدیک به قدرتمندترین تراشه‌های این دو شرکت همچنان برد بزرگی برای مدیاتک محسوب می‌شود. تراشه‌های ساخت مدیاتک تاکنون بیشتر توان رقابت در گوشی‌های اقتصادی و میانرده را داشتند و این اولین بار است که شرکت تایوانی کسب سهم از بازار گوشی‌های پرچم‌دار را به‌صورت جدی هدف قرار داده است.

آیا حاضرید گوشی پرچم‌دار مجهز به تراشه مدیاتک خریداری یا به دوستان و آشنایان خود توصیه کنید؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا