موبايل

نماینده مجلس: به زودی باید برای خرید گوشی ایرانی بی‌‌کیفیت در صف بایستیم

نماینده مجلس: به زودی باید برای خرید گوشی ایرانی بی‌‌کیفیت در صف بایستیم

یک نماینده مجلس ایران از ممنوعیت واردات و رجیستری گوشی‌های موبایل آیفون ۱۴ و ۱۵ انتقاد کرد.

به گزارش نیوزلن جلال رشیدی کوچی در گفت‌وگو با عصر ایران در مورد ممنوعیت رجیستری برای گوشی آیفون ۱۵گفت: این تصمیم در دولت گرفته شده است و ربطی به دبیر انجمن واردکنندگان گوشی ندارد. به وی بگویند گوشی وارد کن وارد می کند و اگر بگویند وارد نکن که وارد نمی‌کند یعنی نمی‌تواند تصمیم‌سازی داشته باشد. ضمن اینکه ما نگاهمان بر این است که نمی‌توان در برابر فناوری و تکنولوژی مقاومت کرد.
 
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها اظهار کرد: عزیزانی که مخالف واردات هستند نگاهشان بر این است که واردات ارزبری دارد و ارز را از کشور خارج می‌کند. نگاه ما این است که سامسونگ هم همین است و ارزبری دارد و اتفاقا به سامسونگ ارز دولتی هم می‌دهند ولی به آیفون ارز دولتی تخصیص نمی‌دهند. 

وی ادامه داد: می گویند گوشی‌های بالای ۶۰۰دلار ممنوعیت واردات دارد، من احساس خطر در مورد این گوشی‌ها می‌کنم. یعنی همان اتفاقی که در مورد خودرو افتاد که به مرور زمان نبود ارز را بهانه کردند و گفتند ما ارز نداریم و آن چیزی که در داخل داریم را نمی‌خواهیم وارد کنیم‌ و‌ بعد واردات خودرو را حذف کردند و خودرو را به این مرحله رساندند، راجع به گوشی هم در حال اتفاق افتادن است. در حال حاضر نیز شرکتی داخلی آمده است و گوشی تولید می‌کند. احتمالا با این روندی که پیش می‌رویم باید یکی دوسال آینده هم برای خرید گوشی در صف بایستیم و آن هم خرید گوشی ایرانی که بی‌کیفیت است. 
 
این نماینده مجلس گفت: الان نعل به نعل اتفاقی که برای خودرو افتاد برای گوشی هم می‌افتد. عده‌ای می‌گویند چون آیفون به اینترنت ماهواره‌ای وصل می‌شود پس نباید وارد شود که اتفاقا استدلالم این است که سامسونگ تا کی منتظر می‌ماند که فقط آیفون اینترنت ماهواره‌ای داشته باشد یا شرکت‌های دیگر تولیدات گوشی همراه تا کی منتظر می‌مانند. اینترنت ماهواره‌ای یک تکنولوژی است که بروی همه گوشی‌ها دیر یا زود نصب می‌شود.
 

رشیدی کوچی

وی با بیان اینکه تصمیم ممنوعیت ‌واردات گوشی آیفون در وزارت صمت گرفته شده است و اجرای آن نیز با وزارت صمت است گفت: این برچسب را به من می‌زدند که من طرفدار لاکچری‌ها هستم اصلا چنین چیزی نیست، حرف من بالاتر از این مسائل است که برخی مطرح می‌کنند. وقتی رقابت را از بین می‌برید انحصار ایجاد می‌کنید به مرور زمان این انحصار باعث آسیب به جیب مردم می‌شود. واردات آیفون در کنار سایر برندهای گوشی باعث حفظ رقابت می‌شود. تا قبل از اینکه واردات آیفون ممنوع باشد قیمت گوشی آیفون پنجاه میلیون و قیمت سامسونگ چهل میلیون تومان بود. الان قیمت آیفون‌های ریپک و رفرش شده صد و پنجاه تا صد و شصت میلیون تومان شده است و سامسونگ هفتاد تا هشتاد میلیون است. وقتی یک قسمت از بازار را حذف می‌کنیم برای جای دیگر انحصار ایجاد می‌کنیم.
وی ادامه داد: این یک بازی است که اگر واردات آیفون حذف شد بعدش نوبت سامسونگ است که برای سامسونگ هم همین بهانه‌ها را می آورند که ارز نداریم و سامسونگ‌های جدید هم که چیپست اینترنت ماهواره‌ای برویشان نصب می‌شود باید وارداتشان حذف شود. در چنین شرایطی عمده مردم که نمی‌توانند سامسونگ سری اس یا آیفون بخرند گوشی معمولی می‌خرند که آن را هم خودمان تولید می‌کنیم. 

    در همین زمینه بخوانید:
    – انتقاد نماینده مجلس از انحصاری شدن بازار موبایل

 
رشیدی کوچی گفت: مجلس باید به بحث ممنوعیت واردات گوشی ایفون ورود کند. این ورود می‌تواند در قالب طرح لغو ممنوعیت واردات گوشی باشد که دیگر در این مجلس وقت تدوین و تصویب چنین طرحی نیست پس بروی سوال متمرکز می‌شویم که دلایل وزیر صمت مطرح شود گرچه ما با سوالاتمان دلایل آنها را رد می‌کنیم.
 

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا