zoomit

مقامات رسمی بانک مرکزی اروپا: بیت کوین در معاملات قانونی استفاده نمی‌شود

مقامات رسمی بانک مرکزی اروپا: بیت کوین در معاملات قانونی استفاده نمی‌شود

مقامات رسمی بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی (۹ آذر ۱۴۰۱ خورشیدی) همان‌طورکه از رگولاتوری‌ها تقاضا کردند که به‌بهانه‌ی نوآوری به توکن‌های رمزارز مشروعیت ندهند، درطی مجموعه انتقادات شدیدی نسبت‌به صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده و بدون ارائه‌ی پشتوانه‌ای محکمه‌پسند ادعا کردند که بیت کوین در «معاملات قانونی استفاده نمی‌شود»، با حدس‌وگمان تقویت می‌شود و فرسایش اخیر در ارزش آن نشان می‌دهد درمسیر ناکجاآباد قرار گرفته است.

اولریش بیندسیل و یورگن شاف در وبلاگ بانک مرکزی اروپا نوشتند درحالی ارزش بیت کوین در حدود ۲۰٬۰۰۰ دلار به ثبات رسیده است که «آخرین تنفس مصنوعی القاء شده به آن قبل‌از ورود به مسیر ناکجاآباد بود و این موضوع پیش‌از آنکه FTX سقوط کند و قیمت بیت کوین را به زیر ۱۶٬۰۰۰ دلار برساند، قابل پیش‌بینی بود.»

در ادامه مطلب وبلاگ بانک مرکزی اروپا همچنین آمده است که به باور آن طراحی بیت کوین انتزاعی است و «ازنظر فنی» کاستی‌هایی دارد که باعث می‌شود استفاده از آن به‌عنوان روش پرداخت، سؤال برانگیز باشد. علاوه‌براین، «تراکنش‌های واقعی بیت کوین دست‌وپاگیر، کُند و گران هستند و بیت کوین هرگز و در هیچ‌مقدار درخور توجهی برای تراکنش‌های قانونی در دنیای واقعی مورد بهره‌برداری واقع نشده است.»

بیندسیل و شاف درادامه نوشتند که بیت کوین مانند بازار املاک گردش مالی ایجاد نمی‌کند، مانند سهام، سوددهی ندارد و نمی‌تواند مانند کالاها مولّد باشد و مانند طلا منفعت اجتماعی به‌همراه داشته باشد. بنابراین، ارزش بازار بیت کوین صرفاً براساس حدس‌وگمان ارزیابی می‌شود.

موضع استدلالی بانک مرکزی اروپا عاری از داده‌های آماری محکمه‌پسند است و به‌نظر می‌رسد که توسط سوگیری به‌دور از منطق و تشدید تحریک عاطفی بنا شده است. درنتیجه، این مواضع به‌طور طبیعی انتقاد بسیاری از علاقه‌مندان دنیای فناوری را به‌دنبال داشته است.

جوئل جان، سرمایه‌گذار و مفسر، در یک رشته توییت به گزارش شرکت حسابرسی امنیتی با نام Chainalysis اشاره کرد که در آن مشخص شده است فقط ۰/۱۵ درصد از تراکنش‌های ارزهای رمزنگاری‌شده با فعالیت‌های مجرمانه مرتبط بودند درحالی‌که این رقم برای ارزهای سنتی ۵ درصد برآورد می‌شود.

جوئل جان در توییتر خود نوشت:

منظور من این نیست که دنیای کریپتو خرابکار ندارد. ما آدم‌های وسواسی و دقیق هم داریم و قانون‌گذاران نیز بخش مهمی از این مجموعه هستند. اما، کمی تلاش بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی پوشش [قانونی] این صنعت می‌تواند به ما کمک کند تا جلوتر برویم. برخورد تعصبی آسان است؛ اما باعث پیشرفت نخواهد شد.

بانک مرکزی اروپا همچنین، ادعا کرد که بیت کوین بارها و بارها از موج سرمایه‌گذاران جدید، دستکاری‌ها توسط صرافی‌های فردی یا ارائه‌دهندگان استیبل کوین، سود برده است؛ اما چنین استراتژی‌هایی قادر به ارائه‌ی عوامل تثبیت‌کننده نخواهند بود.

علاوه‌براین، بانکدارهای اروپایی می‌گویند شرکت‌های مرتبط با رمزارزها از لابی‌گران برای تحت تأثیر قرار دادن قانون‌گذاران و تنظیم‌کننده‌ها حمایت مالی ترتیب داده‌اند؛ اما تلاش آنان موفقیت‌آمیز نبوده است، زیرا حتی فعالیت‌های لابی‌گری نیاز به هیئت مستدلی دارد تا بتواند مؤثر واقع شود.

بانک مرکزی اروپا اعتقاد دارد که مقررات فعلی ارزهای رمزنگاری‌شده تا حدودی براساس باورهای غلط شکل گرفته است. این باور که باید به هرقیمتی به‌نوآوری فضا داد سرسختانه پابرجا می‌ماند. با توجه به اینکه بیت کوین برپایه فناوری جدید، دفترکل توزیع‌شده (DLT) و بلاک چین، اجرا می‌شود، پتانسیل دگرگونی بالایی خواهد داشت. اولاً، این فناوری‌ها تاکنون ارزش محدودی برای جامعه ایجاد کرده‌اند و اهمیتی ندارد که انتظارات آینده چقدر بزرگ باشند. ثانیاً، استفاده از فناوری با امید به آینده‌ی آن نمی‌تواند شرط کافی برای اتکا به ارزش افزوده محصول را فراهم کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • چگونه تمام بیت کوین‌های خود را به باد دهیم؟
  • پنج سقوط بزرگ بیت کوین چه تفاوتی با سقوط اخیر دارند؟
  • با سقوط صرافی‌های رمزارز، کمبود بیت کوین بیش‌از‌پیش حس می‌شود

چندین بانک مرکزی دیگر در سراسر دنیا درباره‌ی پذیرش رمزارزها و گسترش تجارت آن‌ها در سه‌ماهه‌ی اخیر، ابراز نگرانی کردند. آقای شاکتیکانتا داس، رئیس بانک مرکزی هند، اوایل سال جاری میلادی (۱۴۰۱ خ.) گفت: «ارزهای رمزنگاری‌شده هیچ ارزش اساسی ندارد و حتی حباب قیمتی نیز به‌حساب نمی‌آید.» کشور هند در آسیای جنوبی، آزمایشی را برای خرده‌فروشی رمزارزها در پنجشنبه یکم دسامبر ۲۰۲۲ میلادی (۱۰ آذر ۱۴۰۱ خ.) آغاز می‌کند که هدف آن علاوه‌بر موارد دیگر، محافظت از شهروندان دربرابر نوسانات ارزهای رمزنگاری‌شده خصوصی خواهد بود.

بیندسیل و شاف به بازیگران صنایع مالی، که بسیاری از آن‌ها حامیان برجسته‌ی شرکت‌های کریپتو هستند، هشدار داد در زمانی که سرمایه‌گذاران بیت کوین ضرر بیشتری متحمل می‌‌شوند، مراقب آسیب بلندمدت به شهرتشان باشند.

احتمالاً این توصیه به‌صورت غیرمستقیم به بانک گلدمن ساکس، شرکت خدمات مالی مورگان استنلی، HSBC، بانک Wells Fargo، سیتی‌گروپ، بانک آمریکا، بانک دویچه، یو‌بی‌اس، بانک مشترک‌المنافع استرالیا، بانک بانکوک و بانک توسعه ولز ازجمله بانک‌هایی هستند که از یک یا چند شرکت کریپتو حمایت کرده‌اند.

دیدگاه شما کاربران newslan درباره‌ی رمزارز و قوانین مالی مناسب آن چیست؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا