zoomit

پردازنده‌های لپ‌تاپی سری آلدر لیک HX اینتل با ۱۶ هسته عرضه می‌شوند

پردازنده‌های لپ‌تاپی سری آلدر لیک HX اینتل با ۱۶ هسته عرضه می‌شوند

اینتل روز ۳ اسفند ۱۴۰۰ جزئیات کاملی از تراشه‌های نسل دوازدهم سری P و U خود منتشر کرد و مدعی شد در سال پیش رو حدود ۲۵۰ محصول جدید مجهز به این پردازنده‌ها را به بازار عرضه خواهد کرد. این پردازنده‌ها بر مصرف انرژی کمتر تمرکز دارند و بیشتر برای لپ تاپ‌های اقتصادی و میان‌رده کاربرد خواهند داشت.

بااین‌حال از آخرین باری که خبری در مورد حضور پردازنده‌های آلدر لیک با ۸ هسته‌ی قدرتمند (P-Core) و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف (E-Core) در لپ‌تاپ‌ها منتشر شد، زمانی طولانی گذشته است. حالا به گزارش Videocardz، روز ۲۵ فوریه‌ ۲۰۲۲ (۶ اسفند ۱۴۰۰) افشاگری در توییتر با نام کاربری KOMACHI_ENSAKA@ پستی منتشر کرد که ممکن است نشان‌دهنده‌ی نزدیک بودن زمان عرضه‌ی این پردازنده‌ها باشد. به گفته‌ی این کاربر، اینتل شروع به توزیع پلتفرمی آزمایشی با اسم رمز Alder Lake-HX برای شرکای تجاری خود می‌کند.

intel-alder-lake-hx

KOMACHI_ENSAKA@

نمونه‌های آزمایشی این پردازنده‌ها در تصویر فاش‌شده با برچسب «۸+۸» معرفی شده‌اند که به پیکربندی ۸ هسته‌ی قدرتمند و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف اشاره دارد؛ با توجه به اینکه پردازنده‌های لپ‌تاپی سری P و سری U آلدر لیک نهایتاً از ۱۴ هسته استفاده می‌کنند و عبارت HX نیز تا حدی با سری رایزن ۶۰۰۰HX ای‌ام‌دی مطابقت دارد، می‌توان نتیجه گرفت که این نمونه‌ها، پردازنده‌های نسل دوازدهم سری دسکتاپی قدرتمندی هستند که به‌زودی با ۱۶ هسته و برای رقابت با سری HX تیم قرمز عرضه می‌شوند.

پردازنده‌های سری رایزن ۶۰۰۰HX ای‌ام‌دی، پردازنده‌های رامبراند بدون قفلی هستند که بر‌ اساس معماری +Zen3 تولید و برای سیستم‌های موبایل گیمینگ با عملکردی بالا طراحی شده‌اند.

Intel Alder Lake Mobile CPUs

آلدر لیک S-BGA (H55) اینتل

پیکربندی ۸+۸ سال گذشته برای لپ‌تاپ‌ها فاش و با عنوان S-BGA یا H55 فهرست شد؛ این پیکربندی توان مصرفی پردازنده‌ها را از ۴۵ وات به ۵۵ وات افزایش می‌‌دهد. برای مثال انتظار می‌رود که پردازنده‌‌ای با نام Core i9-129800HX یا Core i9-12990HX با ۱۶ هسته و ۲۴ رشته‌ نسبت به پردازنده‌ای ۴۵ واتی و ۱۴ هسته‌ای مانند Core i9-12900HK عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

پردازنده هسته/رشته هسته‌های قدرتمند هسته‌های کم‌مصرف حداکر سرعت بوست هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی توان پایه پردازشی/حداکثر توان توربو
i9-12980HX ۱۶ هسته/۲۴ رشته ۸ ۸ هنوز مشخص نیست ۳۲ (؟) ۵۵ وات/هنوز مشخص نیست
i9-12900HK ۱۴ هسته/۲۰ رشته ۶ ۸ ۵٫۰ گیگاهرتز ۹۶ ۴۵ وات/۱۱۵ وات
i9-12900H ۱۴ هسته/۲۰ رشته ۶ ۸ ۵٫۰ گیگاهرتز ۹۶ ۴۵ وات/۱۱۵ وات
i7-12800HK ۱۴ هسته/۲۰ رشته ۶ ۸

۴٫۸ گیگاهرتز

۹۶ ۴۵ وات/۱۱۵ وات
i7-12700H ۱۴ هسته/۲۰ رشته ۶ ۸ ۴٫۷ گیگاهرتز ۹۶ ۴۵ وات/۱۱۵ وات
i7-12650H ۱۰ هسته/۱۶ رشته ۶ ۴

۴٫۷ گیگاهرتز

۶۴ ۴۵ وات/۱۱۵ وات
i5-12600H ۱۲ هسته/۱۶ رشته ۴ ۸ ۴٫۵ گیگاهرتز ۸۰ ۴۵ وات/۹۵ وات
i5-12500H ۱۲ هسته/۱۶ رشته ۴ ۸ ۴٫۵ گیگاهرتز ۸۰ ۴۵ وات/۹۵ وات
i5-12450H ۸ هسته/۱۲ رشته ۴ ۴ ۴٫۴ گیگاهرتز ۴۸ ۴۵ وات/۹۵ وات

اینتل هنوز بیانیه‌‌ای رسمی در مورد تعداد محصولات سری HX و سرعت و قدرت آن‌ها منتشر نکرده است، بااین‌حال اگر تیم آبی از سیلیکون دسکتاپی برای پردازنده‌های لپ‌تاپی سری HX استفاده کند، تعداد واحدهای گرافیکی نیز تغییر کرده و به ۳۲ واحد کاهش پیدا خواهد کرد.

شما درباره استفاده از پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای آلدر لیک HX در لپ‌تاپ‌های رده‌بالا چه دیدگاهی دارید؟ افزایش توان پردازشی چه تأثیری در عملکرد این لپ‌تاپ‌ها خواهد داشت؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا