zoomit

اوبونتو ۲۲٫۰۴ با قابلیت‌های جدید دسکتاپ و پشتیبانی کامل از رزبری پای ۴ از راه رسید

اوبونتو ۲۲٫۰۴ با قابلیت‌های جدید دسکتاپ و پشتیبانی کامل از رزبری پای ۴ از راه رسید

اوبونتو احتمالاً محبوب‌ترین توزیع لینوکس دسکتاپ حال‌ حاضر نیست، اما همچنان یکی از گزینه‌های برتر برای مصارف شرکتی محسوب می‌شود و به‌عنوان پایه‌ی فنی برای پروژه‌هایی مثل Linux Mint و Elementary OS عمل می‌کند. اوبونتو همیشه دو نسخه‌ی اصلی در سال ارائه می‌دهد و درست طبق برنامه، اکنون Ubuntu 22.04 LTS دردسترس قرار گرفته است.

همان‌طور که XDA اشاره کرده اوبونتو ۲۲٫۰۴ نسخه‌ی پشتیبانی طولانی‌مدت (LTS) است و این یعنی به‌مدت پنج‌ سال با اصلاحات امنیتی و به‌روزرسانی‌های انتخابی، پشتیبانی خواهد شد. بدین‌ترتیب اگر نمی‌خواهید به‌طور منظم با به‌روزرسانی‌های اصلی سروکار داشته باشید، با نصب نسخه‌های LTS می‌توانید سال‌ها از این سیستم‌عامل استفاده کنید و سپس در ماه اکتبر یعنی وقتی نسخه‌ی جدید دردسترس قرار گرفت، آن را به ۲۲٫۱۰ به‌روزرسانی کنید.

اوبونتو ۲۲٫۰۴

تغییر اصلی در اوبونتو ۲۲٫۰۴ این است که اکنون از محیط دسکتاپ گنوم ۴۲ بهره می‌برد، اگرچه همان‌طورکه OMG Ununtu اشاره کرده است، برخی از برنامه‌ها و قابلیت‌ها برای کمک به حفظ پایداری ۲۲٫۰۴، تا حد امکان متوقف شده‌اند. گنوم ۴۲ به یک تعویض‌کننده‌ی فضای کاری افقی و راه‌انداز برنامه، مشابه ویندوز ۱۱ و macOS تغییر کرده و در پد لمسی از حرکات جدید برای جابه‌جایی بین فضاهای کاری و پنجره‌ها پشتیبانی می‌کند. کنونیکال، توسعه‌دهنده‌ی اوبونتو می‌گوید که به‌روزرسانی جدید می‌تواند نرخ‌فریم دسکتاپ را در سیستم اینتل و رزببری‌پای در مقایسه با آخرین نسخه، دوبرابر کند.

تغییرات کوچک‌تر شامل ویژگی جدید اسکرین‌شات/ضبط صفحه‌نمایش، رنگ‌های به‌روزشده و حالت تاریک واقعی در تم سیستم و برنامه‌ی نرم‌افزار ابونتو بهبودیافته است. مرورگر وب پیش‌فرض این سیستم‌عامل، فایرفاکس است که به‌جای یک بسته‌ی APT، یک بسته‌ی Snap خواهد بود. این مورد احتمالاً بحث‌برانگیز است زیرا بسته‌های Snap درمیان جامعه‌ی لینوکس چندان محبوب نیست و به‌عنوان مثال Linux Mint به‌تازگی با فایرفاکس وارد همکاری شده تا نسخه‌ی غیر Snap این مرورگر را برای کاربران خود دردسترس نگه دارد.

تماشا در آپارات

مقاله‌ی مرتبط:

  • Asahi Linux، اولین توزیع لینوکس که از تراشه‌‌های اپل پشتیبانی می‌کند
  • لینوس توروالدز هسته‌ لینوکس را به استاندارد مدرن‌تر C11 به‌روزرسانی می‌کند

همان‌طور که رزبری‌پای اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد، اوبونتو ۲۲٫۰۴ همچنین اولین نسخه‌ای است که در همه‌ی مدل‌های رزبری‌پای ۴ به‌عنوان یک دسکتاپ کامل، کار می‌کند. این نسخه از اوبونتو همچنین شامل زبان برنامه‌نویسی OpenSSL v3، پروتکل دسکتاپ راه‌دور (RDP)، لینوکس کرنل ۵٫۱۵ و گرافیک Mesa 22 است.

ابونتو ۲۲٫۰۴ برای رایانه‌های شخصی ۶۴ بیتی و x86 مبتنی‌بر AMD دردسترس است. WSL، Docker و سایر سرویس‌هایی که فایل‌های ایمیج اوبونتو را ارائه می‌دهند، نسخه‌ی ۲۲٫۰۴ این توزیع لینوکسی را منتشر کرده‌اند. برای دانلود اوبونتو ۲۲٫۰۴ می‌توانید به وب‌سایت رسمی این سیستم‌عامل مراجعه کنید.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا