zoomit

درمان خشکی پوست در پاییز

درمان خشکی پوست در پاییز

روزهای کوتاه‌تر و دمای سردتر از رسیدن پاییز خبر می‌دهند. تغییراتی که هنگام گذار به پاییز اتفاق می‌افتد، می‌تواند پوست را تحت‌تأثیر قرار دهد. وقتی روزی خنک و خشک و روز دیگر گرم و مرطوب باشد، پوست نمی‌تواند به‌سرعت خود را با تغییر شرایط سازگار کند.

سطح رطوبت در پاییز با کاهش دمای بیرون معمولاً کم می‌شود. اغلب سطوح پایین رطوبت موجب خشکی هوا می‌شود. خشکی هوا می‌تواند در خشک شدن پوست نقش داشته باشد و مشکلات پوستی را تشدید کند. این امر به‌ویژه اگر مستعد اگزما یا سایر مشکلات خشکی پوست باشید، صادق است. گرمای داخلی هوا را گرم نگه می‌دارد، اما رطوبت هوا را می‌گیرد و محیط خشکی ایجاد می‌کند.

چگونه در پاییز و زمستان از پوست خود مراقبت کنیم

وظیفه اصلی پوست این است که دنیای بیرون را از دنیای درون بدن جدا نگه دارد. بیرونی‌ترین لایه یعنی سد لیپیدی که از ترکیبات چربی تشکیل شده است، به جلوگیری از ورود میکروب‌ها و سموم به بدن و همچنین خروج رطوبت از بدن کمک می‌کند. وقتی دما کاهش پیدا می‌کند، هوا (هم بیرون و هم در داخل) خشک‌تر می‌شود و رطوبت از سد لیپیدی خارج می‌شود.

وقتی رطوبت کاهش پیدا می‌کند، ترن‌آور سلول‌های پوست (ریزش مداوم سلول‌های مرده پوست و جایگزینی آن با سلول‌های جوان) ضعیف می‌شود و آن‌ها در پوست تجمع پیدا می‌کنند و پوست خشک می‌شود و حالت پوسته پوسته پیدا می‌کند.

برخی از افراد خصوصاً افراد مسن و افراد مبتلا به اگزما بیشتر مستعد خشک شدن پوست در هوای سرد هستند. اما این امر می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. حتی اگر خشکی پوست شما را ناراحت نمی‌کند، درمان آن از بروز خارش، اگزما و شعله‌ور شدن پسوریازیس و احتمال عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند. اگر پوست به قدر کافی خشک شود، هر فردی ممکن است دچار اگزما شود.

اگزما می‌تواند بر سلامت عمومی تأثیر منفی داشته باشد. اگزمای متوسط تا شدید (که ده درصد یا مقدار بیشتری از سطح پوست را می‌پوشاند) ممکن است با افزایش سطح التهاب در خون مرتبط باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و زوال عقل را افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد درمان موارد جدی اگزما موجب کاهش التهاب می‌شود. البته، اگر دچار اندکی اگزما هستید، نگران نباشید.

چگونگی مراقبت از پوست در هوای سرد

به منظور حفظ سلامت و راحتی پوست خود در طول فصل‌های پاییز و زمستان منطقی است از همین حالا روال مراقبت از پوست خود را تغییر دهید: شروع برنامه مخصوص مراقبت از پوست پیش از رسیدن ماه‌های سردتر ممکن است به پیشگیری از بروز برخی تغییرات پوستی یا حداقل کاهش آن‌ها کمک کند.

از مرطوب‌کننده استفاده کنید

درحالی‌که بهترین محصول برای حفظ رطوبت پوست محصولات غلیظی مانند ژلِ پترولیوم (وازلین) است که با ایجاد مانع فیزیکی به حفط رطوبت پوست کمک می‌کند، ممکن است استفاده از چنین محصولات سنگین و غلیظی برایتان خوشایند نباشد. بنابراین، با در نظر گرفتن مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم،‌ محصولی را انتخاب کنید که استفاده از آن برایتان خوشایند است.

مرطوب‌کننده‌های بدون بو را انتخاب کنید: از مصرف محصولات حاوی عطر و نگهدارنده‌هایی مانند پارابن یا متیل ایزوتیازولینون که می‌توانند پوست خشک را بیشتر تحریک کنند، اجتناب کنید.

مرطوب‌کننده‌ها را براساس نوع پوست خود انتخاب کنید: برای جلوگیری از خشکی پوست، باید هر روز از آن‌ها استفاده کنید.مرطوب‌کننده بهتر است حاوی ترکیبات آبرسانی مانند اسید هیالورونیک، سرامیدها، آلوئه‌ورا یا شی باتر (نوعی کره گیاهی) باشد.

به‌طور منظم از مرطوب‌کننده استفاده کنید: هر محصولی را که انتخاب می‌کنید، به‌طور منظم پس از حمام و هر زمان که احساس کردید پوست شما خشک شده است، استفاده کنید.

مراقبت دست‌های خود باشید: وقتی در فضای بیرون هستید، از دستکش استفاده کنید و پس از شستن حتما آن را مرطوب کنید. این موضوع را نیز درنظر داشته باشید که اگر در طول روز به‌طور مکرر دست‌های خود را بشویید و از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید، پوست دستهایتان تحریک می‌شود و ممکن است قرمز و پوسته پوسته شود. شستن مکرر دست می‌تواند به سد لیپیدی پوست آسیب بزند و ورود عوامل بیماری‌زا را به بدن راحت‌تر کند.

از حمام داغ و طولانی‌مدت پرهیز کنید

حمام‌ طولانی و داغ می‌تواند چربی پوست را از بین ببرد. متخصصان توصیه می‌کنند که حمام کوتاه‌تر و خنک‌تر بروید و از صابون یا پاک‌کننده‌های بدون بو استفاده کنید. حمام خود را بیشتر از ۱۰ دقیقه طول ندهید. آب داغ در ترکیب با حمام طولانی رطوبت پوست را از بین می‌برد. برای شستشوی بدن خود نیز از محصولات ملایم استفاده کنید.

در روزی که دمای هوا ۲۰ درجه است، ممکن است دوش آب ولرم جالب به‌نظر نرسد، اما اگر پوست شما خیلی خشک است یا دچار عود اگزما شده‌اید، آن را درنظر بگیرید. پس از آن، در صورتی که پوست صورت و بدنتان هنوز رطوبت دارد، از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت آن حفظ شود.

از رطوبت‌ساز استفاده کنید

رطوبت‌ساز می‌تواند به کاهش از دست دادن رطوبت در محیط‌های داخلی کمک کند. البته باید مطمئن شوید که رطوبت‌ساز را مرتباً تمیز می‌کنید و آب آن را هر روز عوض می‌کنید، زیرا این دستگاه‌ها می‌توانند مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم کنند.

به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید

آب کافی بنوشید و مواد غذایی حاوی چربی‌های مفید مانند آووکادو، گردو و روغن زیتون را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سد لیپیدی پوست را تقویت کنند.

کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید

اغلب تصور می‌شد استفاده از کرم ضدآفتاب فقط در ماه‌های گرم تابستان نیاز است، اما سرد بودن هوا به این معنا نیست که پوست شما درمعرض اشعه‌های مضر خورشید قرار نمی‌گیرد. بنابراین از کرم ضدآفتاب وسیع‌الطیف استفاده کنید.

به متخصص پوست مراجعه کنید

اگر خارش پوست شما به حدی است که خواب را از چشم شما گرفته است، به متخصص پوست مراجعه کنید تا در صورت نیاز دارو برای شما تجویز کند. درمان‌های خوبی برای اگزما وجود دارد و ترکیبی از بهداشت هوشمندانه پوست و کرم استروئیدی موضعی می‌تواند مشکل شما را برطرف کند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا