zoomit

دانشمندان کشف کردند که چگونه می‌توانید متابولیسم خود را تقویت کنید

دانشمندان کشف کردند که چگونه می‌توانید متابولیسم خود را تقویت کنید

پژوهشی که اخیراً در مجله‌ی eLife منتشر شده، بینش جدیدی درباره‌ی اثرهای تمرین‌های بدنی تناوبی تنشی (HIIT) بر عضلات اسکلتی انسان ارائه کرده است. طبق این مطالعه، HIIT تعداد پروتئین‌های عضله اسکلتی را افزایش می‌دهد که برای متابولیسم انرژی و انقباض عضلانی حیاتی است و پروتئین‌های متابولیکی مهم را ازنظر شیمیایی تغییر می‌دهد. این یافته‌ها ممکن است به توضیح این مسئله کمک کند که چگونه HIIT متابولیسم را تقویت می‌کند. مورتن هوستروپ، دانشیار گروه تغذیه و ورزش در دانشگاه کپنهاگ و نویسنده مقاله می‌‌گوید:

ورزش اثرهای مفید بسیاری دارد که می‌‌تواند به پیشگیری و درمان بیماری‌های متابولیک کمک کند و این امر احتمالاً نتیجه‌ی تغییر در مصرف انرژی به‌وسیله‌ی عضلات اسکلتی است. می‌خواستیم بفهمیم که ورزش چگونه محتوای پروتئینی عضلات را تغییر می‌دهد و فعالیت این پروتئین‌ها را طی واکنش شیمیایی استیلاسیون تنظیم می‌کند.

استیلاسیون (استیل‌دارکردن) زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از اعضای گروه مولکولی کوچک، یعنی استیل، با مولکول‌های دیگر ترکیب می‌شود که این امر می‌تواند بر رفتار پروتئین‌ها تأثیر بگذارد. دانشمندان هشت داوطلب مرد سالم و آموزش‌ندیده را برای مطالعه خود به‌کار گرفتند و داوطلبان پنج هفته تمرین دوچرخه‌سواری شدید را پشت‌سر گذاشتند. داوطلبان سه بار در هفته ورزش و هر بار به‌مدت چهار دقیقه به‌شدت دوچرخه‌سواری و به‌دنبال آن دو دقیقه استراحت می‌کردند. شرکت‌کنندگان در هر جلسه چهار تا پنج بار این روند را تکرار می‌کردند.

دانشمندان با استفاده از روش طیف‌سنجی جرمی، تغییر در آرایش ۳۱۶۸ پروتئین را در نمونه‌های بافتی گرفته‌شده از ران شرکت‌کنندگان قبل و بعد از مطالعه بررسی کردند. علاوه‌بر‌این، آن‌ها تغییرات مربوط به ۱,۲۶۳ جایگاه استیلاسیون لیزین را روی ۴۶۴ پروتئین استیل‌دارشده بررسی کردند.

مقاله‌های مرتبط:

  • ۱۵ دقیقه تمرین تناوبی شدید می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد
  • بهترین زمان ورزش از نظر سلامت متابولیک چه زمانی است؟
  • دانشمندان به ساخت قرصی با فواید ورزش نزدیک‌تر شده‌اند

تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها نشان داد تولید پروتئین‌های استفاده‌شده برای ساخت میتوکندری‌ها که در سلول‌ها انرژی تولید می‌کنند و نیز پروتئین‌های مرتبط با انقباض عضلانی افزایش پیدا کرده است.

پژوهشگران افزایش استیلاسیون را در پروتئین‌های میتوکندی‌ها و آنزیم‌هایی شناسایی کردند که در تولید انرژی سلولی مؤثرند. علاوه‌بر‌این، آن‌ها تغییراتی را در تعداد پروتئین‌هایی مشاهده کردند که حساسیت عضله اسکلتی به کلسیم را کاهش می‌دهد. حساسیت عضله اسکلتی به کلسیم برای انقباضات عضله ضروری است.

این نتایج برخی از تغییرات شناخته‌شده در پروتئین‌های عضله اسکلتی را تأیید می‌کند که پس از ورزش رخ می‌دهد و تغییرات جدیدی را شناسایی می‌کند. برای مثال، کاهش حساسیت به کلسیم ممکن است توضیح دهد که چرا انقباض عضله پس از خستگی شدید ورزش‌کار ممکن است دشوارتر باشد. پژوهش جدید نشان می‌دهد تغییراتی که براثر ورزش و طی فرایند استیلاسیون در تنظیم پروتئین‌ها رخ می‌دهد، ممکن است به تقویت متابولیسم کمک کند. آتول دشموک، دانشیار دانشگاه کپنهاگ و یکی از نویسندگان مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند:

مطالعه‌ی ما با استفاده از فناوری پیشرفته پروتئومیکس، اطلاعات جدیدی را درباره‌ی نحوه‌ی سازگارشدن عضلات اسکلتی به تمرینات ورزشی ارائه می‌دهد و جایگاه‌های استیل و پروتئین‌های جدید تنظیم‌شونده ازطریق ورزش را شناسایی می‌کند. امیدواریم پژوهش ما موجب انجام پژوهش‌های بیشتر در این‌ زمینه شود که ورزش چگونه به بهبود سلامت متابولیک انسان‌ها کمک می‌کند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا