zoomit

ورزش نمی‌تواند آثار منفی رژیم غذایی نامناسب را از بین ببرد

ورزش نمی‌تواند آثار منفی رژیم غذایی نامناسب را از بین ببرد

براساس مطالعه‌ای جدید، افزایش فعالیت بدنی نمی‌تواند باعث کاهش آثار منفی رژیم نامناسب بر مرگ‌و‌میر شود. مطالعه‌ی جدید که در دانشگاه سیدنی انجام شد نشان داد احتمال مرگ در افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند و از رژیم غذایی باکیفیتی پیروی می‌کنند، کمتر از بقیه است. آن‌طور که پژوهشگران می‌گویند، مطالعه نشان می‌دهد که نمی‌توان از آثار منفی رژیم غذایی بد فرار کرد.

به گزارش سای‌تک‌دیلی، پژوهشگران دانشگاه سیدنی با استفاده از نمونه‌ی بزرگی (شامل ۳۶۰٬۶۰۰ فرد بزرگسال بریتانیایی) در بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا، نگاهی به اثرات فردی و ترکیبی تمرین ورزشی و رژیم غذایی روی نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان انداختند. بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا مجموعه‌ی بزرگی شامل اطلاعات بیماران است و داده‌های بیولوژیکی، رفتاری و بالینی را جمع‌آوری می‌کند.

در رژیم‌های غذایی باکیفیت، گوشت قرمز و به‌ویژه فرآورد‌ه‌های گوشتی، کمتر مصرف می‌شد و افراد هر روز حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف می‌کردند. رژیم باکیفیت همچنین شامل دو وعده ماهی در هفته بود.

براساس این مطالعه، نرخ مرگ‌و‌میر کلی افرادی که دارای فعالیت بدنی زیاد و رژیم غذایی باکیفیت بودند در مقایسه‌ با افرادی که فعالیت کمی داشتند و از بدترین رژیم پیروی می‌کردند، ۱۷ درصد کاهش یافت. همچنین احتمال مرگ این افراد بر اثر ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی یا انواع خاصی از سرطان به ترتیب ۱۹ درصد و ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد.

مقاله‌های مرتبط:

    • با ۱۲ رژیم غذایی پرطرفدار در جهان آشنا شوید
    • تغییر رژیم غذایی می‌تواند ده سال به عمر شما اضافه کند

ملودی دینگ، نویسنده‌ی ارشد مقاله و دانشیار در مرکز چارلز پرکینز و دانشکده‌ی پزشکی و بهداشت دانشگاه سیدنی، می‌گوید: «فعالیت منظم بدنی و رژیم غذایی سالم نقش مهمی در ارتقای سلامت و افزایش طول عمر ایفا می‌کنند. برخی از مردم ممکن است فکر کنند که می‌توانند با فعالیت بدنی زیاد اثرات رژیم منفی را خنثی کنند یا با رژیم غذایی باکیفیت اثرات منفی ناشی از فعالیت بدنی اندک را از بین ببرند. داده‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.»

جو ون بوسکرک، از اعضای دانشگاه سیدنی و نویسنده‌ی دوم مقاله، می‌گوید رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی برای کاهش خطر مرگ پر اهمیت است.

چند مطالعه قبلاً نشان داده بودند که فعالیت ورزشی شدید ممکن است با واکنش‌های فیزیولوژیکی مضر ناشی از پرخوری مقابله کند. نحوه‌ی تعامل رژیم غذایی و تمرین ورزشی در بلندمدت هنوز چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. یافته‌های مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که رژیم مناسب و تمرین اهمیت زیادی دارند.

ملودی دینگ می‌گوید پزشکان باید افراد را به رعایت رژیم مناسب در کنار تمرین ورزشی ترغیب کنند تا فرد به طول عمر بیشتری دست یابد.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی علمی British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا