zoomit

پایان قرارداد انحصاری کوالکام و مایکروسافت؛ بازار PC درانتظار رقبای ویندوزی مک M1

آیا تا به حال برایتان سؤال شده که چرا دستگاه‌های ویندوز ۱۰ مبتنی بر آرم فقط به تراشه‌های کوالکام مجهز شده‌اند؟ گویا دلیل این امر، توافق انحصاری بین مایکروسافت و کوالکام در مورد پشتیبانی از ویندوز روی پی‌سی‌های مبتنی بر معماری آرم است و به گزارش Windows Central، این قرارداد به‌زودی منقضی خواهد شد.

تا به امروز به واسطه این قرارداد، تمام دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر آرم،‌ از جمله سرفیس پرو ایکس، لنوو فلکس ۵G و سامسونگ گلکسی بوک گو به تراشه‌های ساخت کوالکام مجهز بوده‌اند؛ با به پایان رسیدن اعتبار این قرارداد، انحصار کوالکام در خصوص تأمین تراشه‌های این دستگاه‌ها نیز به پایان خواهد رسید و راه برای قدرت‌نمایی تراشه‌سازان دیگر باز خواهد شد.

خبر پایان انحصار کوالکام می‌تواند به‌خصوص برای کاربران مک نوید اتفاقات بسیار خوبی در آینده باشد، چرا که با کنار رفتن کوالکام، اپل نیز می‌تواند پشتیبانی ویندوز ۱۱ را به خانواده تراشه M1 بیاورد. مک‌بوک‌های جدید مبتنی بر تراشه M1 که بر پایه معماری آرم تولید شده‌اند، فقط می‌توانند سیستم‌عامل مک او اس را به‌طور محلی اجرا کنند و در حال حاضر، تنها راه اجرای ویندوز در مک‌های مبتنی بر M1 استفاده از ماشین مجازی است. اما اجرای سیستم‌عامل به‌طور محلی عملکرد را ارتقا می‌دهد و افزایش عملکرد، تجربه گیمینگ را نیز به طرز قابل‌توجهی بهبود خواهد بخشید.

اریک فیشر، معاون فروش و توسعه کسب‌و‌کار مدیاتک، هنگام صحبت درباره ویندوز روی پی‌سی‌های مبتنی بر آرم گفت: «همکاری وینتل که مدت زیادی است در جریان است، بایستی الان تحت فشار باشد و هر جا پای فشار به میان می‌آید، برای شرکت‌هایی مثل ما فرصت ایجاد می‌شود.»

مدیاتک و اپل تنها شرکت‌هایی نیستند که احتمالا بخواهند برای دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر آرم، تراشه تأمین کنند. گزارش‌هایی که اوایل سال جاری منتشر شد حاکی از این بود که سامسونگ نیز در حال کار روی تولید لپ‌تاپی مبتنی بر تراشه‌های اختصاصی خود است و گفته می‌شود پردازنده‌ آن با همکاری AMD ساخته شده است.

اگرچه هنوز مشخص نیست این قرارداد چه زمانی به پایان برسد، گزارش‌ها حاکی از آن است که این اتفاق «به‌زودی» خواهد افتاد. دلیل عقد قرارداد انحصاری مایکروسافت با کوالکام به همکاری این شرکت نیمه‌هادی در توسعه ویندوز مبتنی بر آرم بر‌می‌گردد. حالا شرکت‌هایی چون مدیاتک در حال برنامه‌ریزی برای ساخت تراشه‌های مبتنی بر آرمی هستند که بتوانند سیستم‌عامل ویندوز را اجرا کنند.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا