مديريت ICT

۷ نکته از کتاب زندگی‌نامه ایلان ماسک

۷ نکته از کتاب زندگی‌نامه ایلان ماسک

از آنجایی که ماسک به والتر آیزاکسون اجازه دسترسی گسترده به حقایق زندگی‌اش را داده، کتاب حاوی مجموعه‌ای از نکات ریز و درشت جالب است. آیزاکسون، نویسنده کتاب پرفروش زندگی‌نامه استیو جابز هم بوده است.

در ادامه چند نکته از زندگی ماسک که در کتاب به آنها اشاره شده، آورده شده است. 
 

۱. رابطه دشوار ماسک با پدرش

ماسک ۵۲ ساله در آفریقای جنوبی به دنیا آمد و بزرگ شد. پدرش، ارول مهندس بود و رابطه خوبی با پسرش نداشت. آیزاکسون نوشته است که ارول «ایلان را اذیت می‌کرده است».

برادر ماسک، کیمبال می‌گوید که بدترین خاطره زندگی‌اش تماشای کتک زدن ایلان توسط ارول بوده است. کیمبال می‌گوید: «پدرم قادر به کنترل احساساتش نبود.»

ارول نیز در مصاحبه با آیزاکسون اعتراف کرده که «سرسختی فیزیکی و احساسی» را در پسرانش تحریک کرده است. 
 

۲. ایلان ماسک با «ویروس ذهن بیدار» مشکل دارد

کمی قبل از اینکه ایلان ماسک شرکت توییتر را بخرد، او به آیزاکسون گفته بود که «ویروس ذهن بیمار» مانع از ایجاد یک تمدن فراسیاره‌ای خواهد شد.

اصطلاح «ویروس ذهن بیمار» یک اصطلاح تحقیرآمیز برای سیاست و فرهنگ مترقی محسوب می‌شود. ماسک گفته بود: «تا زمانی که ویروس ذهن بیدار که اساسا ضدعلم، ضد شایستگی و به طور کلی ضد بشری است متوقف نشود، تمدن هرگز چند سیاره‌ای نخواهد شد.»
 

۳. اژدهایی با نفس آتشین

بعد از اینکه ایلان ماسک شرکت توییتر را خرید، تیم اجرایی شرکت را اخراج کرد. او از چند ماه قبل، سهام قابل توجهی از توییتر را خریده بود و قرار بود با پاراگ آگراوال، مدیرعامل شرکت ملاقات کند. 

پس از این ملاقات، ماسک گفته بود: «آنچه توییتر به آن نیاز دارد، یک اژدها با نفس آتشین است و پاراگ این اژدها نیست.»
 

۴. ماسک سعی کرد رودی جولیانی را به عنوان مشاور استخدام کند

ماسک در اوایل کار خودش در بخش مالی در سال ۲۰۰۱ میلادی در فکر استخدام شهردار وقت نیویورک، رودی جولیانی به عنوان مشاور بود تا به او در تبدیل کسب و کار پی‌پل به بانک کمک کند.

همان سال، ماسک و یک سرمایه‌گذار به نام مایکل موریتز به نیویورک رفتند تا ببینند که آیا می‌توانند جولیانی را استخدام کنند یا خیر؛ اما کارها خوب پیش نرفت. 

 

۷ نکته از کتاب زندگی‌نامه ایلان ماسک

 

۵. ماسک نگران کاهش جمعیت جهان است

یکی از دلایل ماسک برای تاسیس شرکت هوش مصنوعی «ایکس‌ ای‌آی»، مقابله با خطر سقوط جمعیت بوده است. 

او در گفتگو با آیزاکسون گفته است که هوش انسانی در معرض خطر مغلوب شدن توسط هوش دیجیتال است و اینکه «به دلیل اینکه مردم به اندازه کافی بچه‌دار نمی‌شوند، میزان هوش انسان رو به کاهش است. در همین حال، میزان هوش کامپیوتری به طور تصاعدی بالا می‌رود».

زیلیس، مدیر اجرایی شرکت «نیورالینک» که متعلق به ماسک است نیز به آیزاکسون گفته است پس از شنیدن استدلال‌های ماسک درباره بچه‌دار شدن، به عنوان «نوعی مسئولیت اجتماعی» از طریق آی‌وی‌اف بچه‌دار شده است. 

او گفت: «ماسک واقعا می‌خواهد افراد باهوش بچه‌دار شوند. بنابراین من را تشویق به این کار کرد.»
 

۶. ماسک به شدت نگران هوش مصنوعی است

ماسک به آیزاکسون گفته است که آگاهی انسان با چشم انداز سیستم‌های هوش مصنوعی فوق هوشمند و غیرقابل کنترل در معرض تهدید است. 

او ادامه داده است: «برای ایمن سازی هوش مصنوعی چه کاری می‌توان انجام داد؟ چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم تا خطر هوش مصنوعی را به حداقل برسانیم و اطمینان حاصل کنیم که آگاهی انسان زنده می‌ماند؟»
 

۷. نقش پیچیده ماسک در مناقشه اوکراین

استارلینک، واحد ارتباطات ماهواره‌ای ماسک، نقشی کلیدی در دفاع اوکراین در برابر حملات روسیه دارد. با این حال، این کتاب ادعا می کند که ماسک به مهندسانش گفته است که پوشش استارلینک را در زمان حمله زیردریایی‌های بدون سرنشین اوکراین به نیروهای روسیه در کریمه «خاموش کنند». 

ماسک بعدها در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر من با درخواست آنها [اوکراین] موافقت می‌کردم، اسپیس ایکس به صراحت در یک جنگ و درگیری شدید شریک می‌شد.»

او در جریان یکی از گفتگوهایش با نویسنده این کتاب نیز گفته است: «من در این جنگ چه کار می‌کنم؟ قرار نبود استارلینک در جنگ شرکت کند. بلکه برای این بود که مردم بتوانند نتفلیکس را تماشا کنند و برای مدرسه و درس خواندن آنلاین شوند و کارهای صلح‌آمیز خوبی انجام دهند، نه حملات هواپیماهای بدون سرنشین.»

منبع: یورونیوز

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا