مديريت ICT

آغاز محاکمه گوگل به اتهام انحصارطلبی

آغاز محاکمه گوگل به اتهام انحصارطلبی

نخستین محاکمه ضد انحصارطلبی بزرگ دولت آمریکا علیه یک غول فناوری در یک نسل گذشته، برگزار خواهد شد. اگر وزارت دادگستری آمریکا در پرونده خود علیه گوگل پیروز شود، به تغییرات اساسی در سراسر وب منتهی خواهد شد. اما تقریبا پس از گذشت سه سال از تنظیم شدن این شکایت، هنوز معلوم نیست وکلای دولت قادر باشند قانون ضد انحصارطلبی را به بازی بگیرند تا بتوانند به پیروزی دست پیدا کنند.

به گزارش نیوزلن از ایسنا، دولت آمریکا در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۰، گوگل را به حفظ غیرقانونی انحصارگرایی در کسب و کارهای جست‌وجو و تبلیغات جست‌وجو، رسما متهم کرد. بر اساس استدلال دولت آمریکا، گوگل با انعقاد قراردادهایی با اپل، شرکت‌های مخابراتی و سازندگان دستگاه برای قرار دادن موتور جست‌وجوی خود به عنوان پلتفرم پیش فرض، به رقابت لطمه زده و ۸۰ درصد یا بیشتر سهم بازار جست‌وجو را در اختیار دارد.

گوگل همواره با اعتراض رقیبانش در خصوص استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سراسر اینترنت روبرو بوده است. آنچه که به عنوان یک پروژه تحقیقات کالج در اواخر دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت، اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال درآمدزایی دارد. این موتور جست و جو درباره سرنوشت هزاران کسب و کار آنلاین تصمیم می‌گیرد و توسعه فعالیت گوگل به بخش ایمیل، ویدیوی آنلاین، نرم افزار تلفن هوشمند، نقشه‌ها، رایانش ابری، خودروهای خودران و سایر اشکال تبلیغات دیجیتالی را تامین مالی کرده است.

بنابر یک استدلال منطقی، قراردادهایی نظیر موارد مذکور، مانعی برای ورود به بازار جست‌وجو ایجاد کردند. موتور جست‌وجوی استارتاپی نیوا که توسط یک گوگلی سابق تاسیس شده بود، پس از این که موفق نشد رشد کند، اوایل امسال تعطیل شد. این استارتاپ زمانی ۲۵۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده بود اما هرگز به مخیله‌اش خطور نکرد که روزی بتواند همانند گوگل، سالانه ۱۸ میلیارد دلار به اپل پرداخت کند تا موتور جست‌وجوی پیش فرض در iOS شود.

دادگاه مایکروسافت، یک رویداد فرهنگی بود اما پرونده علیه گوگل، بیشتر شبیه یک کار آرام بخش به نظر می‌رسد. سوال اینجاست که آیا قاضی آمیت پی مهتا که به تنهایی درباره این پرونده تصمیم می‌گیرد، اوضاع را همانند دولت خواهد دید.

طبق یک مقاله روزنامه نیویورک تایمز، پرونده گوگل، قطعا مهمترین شکایت دولت آمریکا علیه یک شرکت فناوری از زمان شکایت وزارت دادگستری از مایکروسافت بر سر قرار دادن مرورگر وب خود در ویندوز در سال ۱۹۹۸ است. در عین حال، محاکمه مایکروسافت، یک رویداد فرهنگی بود و ماه‌ها به تیتر و عکس جلد مجلات تبدیل شد.

اما در مقابل، محاکمه گوگل، بیشتر یک کار آرام بخش دیده می‌شود. یک توضیح احتمالی این است که کنترل مرورگر وب در زمان آغاز عصر اینترنت، ‌مسأله مهمتری در مقایسه با موتور جست‌وجوی پیش فرض در حال حاضر است. یک موضوع دیگر این است که پرونده دولت علیه گوگل، پرونده خوبی نیست. در واقع، این کنت واکر است که فکر می‌کند این پرونده، خیلی خوب نیست. واکر که رئیس امور جهانی گوگل است، بر دفاع‌های حقوقی این شرکت در چالش‌های موجود در سراسر جهان، نظارت می‌کند.

بر اساس استدلال واکر، پولی که از سوی گوگل برای توزیع پرداخت می‌شود، یک هزینه بازاریابی استاندارد است و مثل تولیدکننده مواد غذایی نیست که برای تبلیغ محصولش در انتهای راهروی فروشگاه، پول پرداخت می کند و این پرداخت‌ها برای تقویت رقابت از طریق تامین مالی توسعه مرورگرهای دیگر استفاده می شود. به عنوان مثال، موزیلا از درآمد دریافتی از گوگل برای پشتیبانی از فایرفاکس و محصولات دیگرش استفاده می‌کند. اگر گوگل را دوست ندارید، می‌تواند موتور جست‌وجوی پیش فرض در مرورگر خود را به مرورگرهای دیگر تغییر دهد و در جاهایی که گوگل، موتور پیش فرض نیست، اکثر افراد، به آن سوئیچ می‌کنند.

طبق گزارش ورج، محاکمه ضدانحصارطلبی در همان ماهی برگزار می‌شود که گوگل تولد ۲۵ سالگی خود را جشن می‌گیرد. ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت در پست وبلاگی نوشت: جست‌وجو همچنان هسته ماموریت ماست.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا