zoomit

اپل با قوانین جدید اپ استور به دنبال درآمدزایی بیشتر از اینستاگرام و فیسبوک است

اپل با قوانین جدید اپ استور به دنبال درآمدزایی بیشتر از اینستاگرام و فیسبوک است

درست زمانی که همه فکر می‌کردیم رابطه‌ی بین اپل و متا (فیسبوک سابق) وارد دوران آرامش شده، اهالی کوپرتینو در اقدامی ناگهانی ضربه‌ی جدیدی به کسب‌و‌کار شرکتِ تحت مدیریت مارک زاکربرگ زده‌اند.

براساس گزارش ورج، اپل دوشنبه‌ی این هفته در سکوت خبری قوانین فروشگاه آنلاین اپ استور را به‌روزرسانی کرد تا اعلام کند که توسعه‌دهندگان iOS برای «ترویج پست‌های شبکه‌های اجتماعی» باید از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده کنند و به اپل ۳۰ درصد کارمزد بدهند. منظور از ترویج پست، دریافت پول در ازای تبلیغ کردن آن پست در ناحیه‌های مختلف هر شبکه‌ی اجتماعی است. توییتر و اینستاگرام چنین قابلیتی را به کاربران ارائه می‌دهند تا پست‌های آن‌ها بیشتر دیده شود.

قانون جدیدی که اپل برای اپ استور تعیین کرده بیشتر از هر شبکه‌ی اجتماعی دیگری، فیسبوک و اینستاگرام را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نخستین باری است که اپل به‌طور مستقیم، تبلیغات در داخل اپلیکیشن‌های iOS را شامل مالیات اجباری می‌کند.

متا می‌گوید اپل هم‌زمان با رشد دادن کسب‌و‌کار خودش به‌دنبال تضعیف رقبا است

همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، متا شدیداً با سیاست جدید اپل مخالف است. فردی به نمایندگی از متا در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید: «اپل به متحول کردن سیاست‌هایش برای رشد تجارت خود ادامه می‌دهد و در همین حین مشغول تضعیف شرکت‌های دیگر در اقتصاد دیجیتال است. اپل گفته بود سهمی از درآمد تبلیغاتی توسعه‌دهنده را برای خودش برنمی‌دارد و اکنون ظاهراً نظرش را تغییر داده است. ما همچنان متعهدیم راهکارهایی به کسب‌و‌کارهای کوچک برای تبلیغ و رشد دادن کسب‌و‌کارشان در اپلیکیشن‌هایمان ارائه دهیم.»

پرداخت پول برای ترویج پست در شبکه‌های اجتماعی به قابلیتی نسبتاً استاندارد در بسیاری از پلتفرم‌ها نظیر فیسبوک و اینستاگرام و توییتر و تیک تاک تبدیل شده است. تفاوت فیسبوک و اینستاگرام این است که دو پلتفرم موردبحث در حال حاضر هزینه‌ی تبلیغ پست‌ها را ازطریق پرداخت درون‌برنامه‌ایِ اپل دریافت نمی‌کنند، اما توییتر و تیک تاک و سایر شبکه‌های اجتماعی متکی‌بر سیستم مالی اپل هستند.

گفته می‌شود اپل چند سال پیش فیسبوک را تحت فشار قرار داده است تا فرایند ترویج پست را به سیستم پرداخت اپ استور انتقال دهد، اما فیسبوک دربرابر این تصمیم مقاومت کرده است.

متا دررابطه‌با تناقضی که در حرف و عمل اپل دیده می‌شود، حق دارد. فیل شیلر، رئیس اپ استور، سال گذشته در جریان دادگاه خبرساز اپل و اپیک گیمز شهادت داد که شرکت کوپرتینویی هرگز هیچ سهمی از درآمد تبلیغاتی توسعه‌دهندگان iOS برای خود برنداشته است.

کارشناس ورج می‌گوید براساس گفت‌و‌گویی که با کارمندان متا داشته به این نتیجه رسیده که تغییر جدید سیاست اپ استور «تأثیری اساسی» روی درآمدهای شرکت زاکربرگ نمی‌گذارد، اما همچنان نگرانی‌هایی درباره‌ی مسیری که اپل در پیش گرفته است مطرح می‌شود. کارکنان متا نگرانند که اپل در نهایت سیاست جدیدش را برای اپلیکیشن مستقل مدیریت تبلیغات متا نیز اعمال کند. براساس قوانین فعلی اپل، اپلیکیشن موردبحث فعلاً از پرداخت کارمزد برای ترویج پست معاف است چون تبلیغاتی که در آن اپلیکیشن خریداری می‌شوند در جاهای دیگری به نمایش درمی‌آیند.

مقاله‌های مرتبط:

  • تغییرات iOS احتمالاً ۱۰ میلیارد دلار به متا ضرر می‌زند
  • اپل قبل از فلج‌کردن کسب‌‌و‌کار تبلیغاتی متا به درآمد فیسبوک چشم دوخته بود

فردی به نمایندگی از اپل در بیانیه‌ای که برای ورج ارسال کرده است می‌گوید تصویب قوانین جدید اپ استور تغییر خیلی زیادی به‌همراه نمی‌آورد و اپ استور مدت‌ها است که بخشی از درآمد کالاها و خدمات دیجیتالی را برمی‌دارد: «سال‌ها است که رهنمودهای اپ استور به‌طور شفاف اعلام کرده‌اند فروش کالاها و خدمات دیجیتالی در داخل اپلیکیشن‌ها باید ازطریق سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای انجام بگیرد. ترویج پست، خدمتی دیجیتالی است، به همین دلیل طبیعی است که نیازمند سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای باشد. این قانون همیشه وجود داشته و نمونه‌های فراوانی از اپلیکیشن‌هایی که به‌شکلی موفقیت‌آمیز از این قانون تبعیت می‌کنند وجود دارند.»

تبلیغ‌دهندگان بزرگ متا چندان تحت تأثیر سیاست جدید اپ استور قرار نمی‌گیرند، بلکه این سیاست بیشتر افراد عادی را که به‌دنبال ترویج یک‌باره‌ی پست‌هایشان در فیسبوک و اینستاگرام هستند متأثر می‌کند.

یک کارشناس حوزه‌ی تبلیغات آنلاین می‌گوید اپل با ورود کردن به فرایند پرداخت برای ترویج پست‌ها و دریافت کارمزد ۳۰ درصدی،‌ اثربخشی هزینه‌کرد تبلیغاتیِ کسب‌و‌کارهای کوچک و اینفلوئنسرها را کاهش می‌دهد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا