zoomit

چگونه در اکسل نمودار قیفی رسم کنیم؟

چگونه در اکسل نمودار قیفی رسم کنیم؟

ریاضی با تمام خدماتی که به بشر می‌کند؛ اما بدون تعارف در دید بسیاری از افراد خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد و بررسی اعداد و ارقام در مقیاس‌های بزرگ و تعداد بالا در سطح سازمانی که می‌خواهد آماری از فعالیت‌های تک‌تک کارمندان داشته باشد، تبدیل به فرایندی خشک و پراز ریاضتی شود که حتی عاشقان ریاضی را راضی نکند. (ویراستار عزیز با صلاح‌دید جمله آخر رو اگر خوب نبود تبدیل کنیم به «عاشقان ریاضی را اذیت کند» ولی اینی که نوشتم واج‌آرایی داره)

یکی از ابزاری که در کنار اعداد، درک و مقایسه آمارها را آسان می‌کند رسم نمودارهای مختلف است که امروزه در سطوح مختلف مدیریتی و سازمانی مطالعه و نمایش بسیاری از فرایندها را آسان‌تر می‌کند.

فرض کنید مدیر تبلیغات مجموعه‌ای هستید و می‌خواهید بدانید کمپین تبلیغاتی ایمیلی که برای محصولی کار کرده‌اید چه بازخوردی داشته و تا چه میزان شما را به هدف فروش مدنظر نزدیک کرده است. قطعاً در مسیر اجرای کمپین از چک‌لیست اکسل نیز کمک گرفته‌اید؛ اما اگر نمی‌دانید، چگونه در اکسل چک لیست بسازیم، مقاله جامع نیوزلن برای آن را مطالعه کنید.

برای نمایش فرایندهای اینچنینی که که ابتدا اعداد بزرگ هستند و در هر مرحله با کاهش روبه‌رو می‌شوند از نمودار قیفی (Funnel chart) استفاده می‌کنند. اما، روش رسم نمودار قیفی در اکسل چگونه است؟ اصلاً تعریف دقیق نمودار قیفی چیست؟ مثل همیشه با نیوزلن همراه باشید تا به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دهیم.

نمودار قیفی

نمودار قیفی برای نمایش هر آماری که مقادیر آن به‌صورت نسبت‌های روبه کاهش تدریجی مرتب می‌شوند و در مجموع نسبت‌ها به ۱۰۰ درصد می‌رسند، کاربرد دارد. این نمودار به دلیل شکل‌ظاهری آن که شبیه به قیف است، نمودار قیفی نامیده می‌شود زیرا در هر مرحله عرض نمودار کاهش پیدا می‌کند و شکلی مشابه قیف ایجاد خواهد کرد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا