zoomit

حدود ۷۰۰ کسب‌وکار مجازی در سال ۱۴۰۰ جواز کسب گرفته‌اند

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اولین تشکل برای صدور پروانه کسب بوده که از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. این اتحادیه در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری بالغ بر ۶۴۹ مجوز برای کسب‌وکارهای مجازی صادر کرده است.

تهران با ۳۳۸ پروانه در صدر استان‌های دریافت‌کننده پروانه کسب و پس از آن اصفهان با ۵۹ و خراسان رضوی با ۴۳ پروانه قرار دارند. در مقابل استان‌های بوشهر، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویر احمد نیز تنها یک پروانه در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ دریافت کرده‌اند.

نقشه میزان مجوزهای صادره در کشور نیمسال ۱۴۰۰

در رسته‌هایی که کسب‌وکارها اقدام به دریافت پروانه کرده‌اند، عرضه خدمات و کالا همانند قبل بیشترین سهم را دارند؛ درواقع در نیم‌سال ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۵ درصد کسب‌وکارها در حوزه عرضه انواع کالا و خدمات پروانه کسب دریافت کرده‌اند.

رسته‌ای که نسبت به قبل با تفاوت معنادار رو‌به‌رو شده، سامانه معاملات آنلاین طلا و جواهرات است که در سال ۹۹ برابر با ۰٫۲۷ بوده و اکنون به ۵٫۸ درصد رسیده است. اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اواسط بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد که مطابق تبصره ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۱۲ قانون نظام صنفی از این پس می‌تواند در حوز‌ه‌‌ فروش طلا هم مجوز کسب صادر کند. ضوابط فروش طلا در فضای مجازی آذرماه ۱۳۹۹ پس از دو سال بالاخره تصویب شد.

نمودار میزان رسته های پروانه صادر شده اتحادیه کسب و کارهای مجازی در نیمسال ۱۴۰۰

موضوع پروانه‌ها نیز در نیم‌سال ۱۴۰۰ با تفاوت‌های جالبی رو‌به‌رو شده است. برای مثال حوزه‌های محصولات دیجیتال و فروشگاه لوازم برق، فروشگاه بزرگ، صنایع دستی و چوب، خرده‌فروشی مواد غذایی، فروش طلا و زیورآلات، ترجمه و آموزش با رشد چند درصدی و حوزه‌های تخفیف و حراجی آنلاین، خدمات وب و فناوری اطلاعات، خدمات هوشمند، خودرو و لوازم یدکی با کاهش همراه شده‌اند.

نمودار موضوع پروانه های کسب و کارهای مجازی در نیمسال ۱۴۰۰

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۰ مکاتبه ازسوی کسب و کارها برای رفع موانع با سازمان‌های دولتی دریافت کرده و ۷۲۲ مکاتبه هم برای تسهیل امور آن‌ها خروجی داشته است. با توجه به اینکه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تنها نهاد مراجع ذی‌صلاح برای بررسی شکایات از کسب وکارهای آنلاین تشخصی داده شده، این نهاد در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار شکایت از کسب وکارهای آنلاین را مورد بررسی قرار داده؛ این روند از زمان ارسال شکایت ۱۰ روز به‌طول می‌انجامد و درصورت احراز تخلف، ظرف دو هفته به پرونده رسیدگی می‌شود.

شکایت از کسب وکارها به اتحادیه کسب و کارهای مجازی در نیمسال ۱۴۰۰

موضوع شکایت‌ها را نیز در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

موضوع شکایت مردم از کسب و کارهای مجازی در نیمسال ۱۴۰۰

درکل حدود ۴ هزار شکایت ارسال‌شده به اتحادیه در سال ۱۴۰۰ مختومه، حدود ۲۰۰ شکایت به کمیته نظارت ارجاع، ۱۲۵ شکایت به کمیسیون شکایت ارجاع، ۶۶ شکایت باطل شده و ۱۳۰ مورد نیز در انتظار بررسی کارشناس هستند. شما می‌توانید گزارش کامل اتحادیه را از این لینک مشاهده کنید.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا