zoomit

انویدیا احتمالاً تولید گرافیک‌های محبوب RTX 2060 و GTX 1660 را متوقف کرده است

انویدیا احتمالاً تولید گرافیک‌های محبوب RTX 2060 و GTX 1660 را متوقف کرده است

انویدیا با عرضه‌ی رسمی RTX 4090 و RTX 4080 به بازار، اکنون در تلاش است گرافیک‌های قدیمی خود را از رده خارج کند. پایان استخراج گسترده‌ی رمزارز و افزایش مشکلات اقتصادی باعث شده است بازار گرافیک از رونق بیفتد و در اتفاقی کم‌سابقه، محصولات گرافیکی با قیمت استاندارد فروخته شوند. در شرایطی عادی، قیمت گرافیک بسیار گران‌تر از قیمت استاندارد است.

بررسی بازار نشان می‌دهد قیمت گرافیک‌های انویدیا غالباً بیشتر از قیمت استاندارد و قیمت گرافیک‌های AMD معقول‌تر است. انویدیا برای افزایش درآمدش در تلاش است مردم را به تهیه‌ی گرافیک‌های گران‌قیمت ترغیب کند. تیم سبز در جدیدترین تلاش خود تصمیم گرفته تولید گرافیک‌های بسیار محبوب RTX 2060 و GTX 1660 را به‌پایان برساند.

نخستین‌بار افشاگران چینی ادعای توقف تولید دو گرافیک محبوب انویدیا را مطرح کردند. گفته می‌شود تولید مدل RTX 2060 در اوایل ماه جاری میلادی متوقف شده است و اکنون انویدیا می‌خواهد GTX 1660 را نیز از خط‌تولید خارج کند. RTX 2060 و GTX 1660 در بین گیمرهایی محبوب‌اند که با بودجه‌ی اندک قصد دارند بازی‌ها را با وضوح ۱۰۸۰p اجرا کنند.

کارت گرافیک Asus GTX 1660 از نمای جلوگرافیک Asus TUF GTX 1660

براساس گزارش اکستریم‌تک، RTX 2060 هم‌اکنون دومین گرافیک پرکاربرد در میان کاربران پلتفرم استیم است و GTX 1660 در رتبه‌ی هشتم قرار دارد. گرافیک RTX 2060 در چندین مدل به بازار عرضه شده است؛ ازجمله مدل ۶ گیگابایتی OG RTX 2060 در سال ۲۰۱۹ و مدل ۱۲ گیگابایتی در سال ۲۰۲۰. انویدیا گرافیک RTX 2060 Super را نیز با ۸ گیگابایت حافظه تولید کرد. قیمت این گرافیک‌ها بین ۱۷۰ تا ۴۰۰ دلار است.

مقاله‌های مرتبط:

  • در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲، انویدیا ۸۸ درصد از سهم بازار گرافیک‌های مجزا را ازآنِ خود کرد
  • فروش گرافیک RTX 4080 در بازارهای جهانی «ناامیدکننده» است

GTX 1660 گرافیک مهمی در لاین‌آپ انویدیا محسوب می‌شود. تیم سبز با این گرافیک تلاش کرد انتقاداتی را کاهش دهد که رسانه‌ها به گرافیک‌های سری RTX وارد کرده بودند. گرافیک‌های مبتنی‌بر معماری تورینگ اولین GPUهایی بودند که از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کردند. در آن زمان، تعداد بازی‌های تحت‌پشتیبانی این فناوری بسیار کم بود و فعال‌کردن رهگیری پرتو باعث می‌شد عملکرد افت چشمگیری کند. در پی انتقادات، انویدیا گرافیک GTX 1660 را بدون رهگیری پرتو تولید کرد.

گرافیک GTX 1660 در سه مدل استاندارد و GTX 1660 Ti و GTX 1660 Super دردسترس مشتریان قرار گرفت. تمامی این مدل‌ها ۶ گیگابایت حافظه داشتند و قیمت برخی از آن‌ها کمی بیشتر از ۱۰۰ دلار بود. موجودی گرافیک‌های نسل قبل انویدیا بسیار زیاد است و به‌نظر می‌رسد تیم سبز ازطریق توقف تولید دو گرافیک محبوب قدیمی‌اش قصد دارد گیمرها را به تهیه‌ی سری RTX 3000 و البته RTX 4000 ترغیب کند. ممکن است در آینده‌ای نزدیک شاهد رونمایی RTX 4060 به‌عنوان گرافیک اقتصادی نسل جدید باشیم. انویدیا قیمت گرافیک‌هایش را در نسل جدید به‌شدت افزایش داده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا