zoomit

اتحادیه اروپا به صف تحریم‌کنندگان چین می‌پیوندد

اتحادیه اروپا به صف تحریم‌کنندگان چین می‌پیوندد

اتحادیه‌ی اروپا در راستای سیاست «ریسک‌زدایی» قصد دارد بخشی از فناوری‌های حساس چین را مورد بررسی قرار دهد و محدودیت بیشتری بر این کشور اعمال کند. این اتحادیه چهار حوزه از صنعت فناوری را در نظر گرفته است تا صادرات چین به کشورهای دیگر را محدودتر کند: ۱. صنایع نیمه‌هادی‌؛ ۲. هوش مصنوعی؛ ۳. محاسبات کوانتومی؛ ۴. بیوتکنولوژی.

معاون تجارت دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا در مصاحبه با فایننشال‌ تایمز می‌گوید: «فناوری در قلب دنیای رقابتی کنونی قرار دارد و اتحادیه‌ی اروپا باید در این حوزه تصمیم‌گیرنده باشد، نه نظاره‌گر. البته ما پیش از هر اقدامی باید با هر ۲۷ عضو اتحادیه‌ی اروپا به نظری مشترک برسیم.»

بلژیک معتقد است امنیت اقتصادی کشورها در اولویت قرار دارد و اتحادیه‌ی اروپا باید محدودیت‌هایی را علیه کشورهایی مثل چین و ایالات متحده اعمال کند؛ زیرا این کشورها، دیگران را تحریم می‌کنند و به اقتصاد آن‌ها آسیب می‌زنند. برای مثال، ایالات متحده در سال جاری هلند را تحت فشار قرار داد تا فروش برخی از دستگاه‌های ساخت تراشه‌‌ی سیلیکونی پیشرفته را به چین ممنوع کند.

اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد که حوزه‌های انرژی، فناوری ساخت، رباتیک و چند فناوری دیگر نیز ممکن است به فهرست محدودیت‌ها افزوده شوند. مشخص نیست که تحریم‌های اروپا می‌تواند باعث افزایش قیمت CPU در چین بشود یا خیر.

اتحادیه‌ی اروپا در مواجهه با تخلف کشورها، سه رویکرد «حمایت، شراکت و حفاظت» را در پیش می‌گیرد. حمایت به این معنی است که اتحادیه‌ی اروپا مثلاً در حوزه‌ی نیمه‌هادی‌ها سرمایه‌گذاری گسترده می‌کند تا نیاز اعضای کمیسیون به فناوری چینی کمتر شود. شراکت شامل همکاری با کشورهای دیگر برای رفع مشکلات پیش‌آمده می‌شود و حفاظت، اعمال محدودیت‌های صادراتی را دربرمی‌گیرد.

برخی از اعضای اتحادیه‌ی اروپا با رویکرد موردبحث مخالف‌اند؛ زیرا معتقدند برای همه‌ی فناوری‌ها نباید از این روش‌ها استفاده کرد. آن‌ها می‌گویند هوش مصنوعی، صنعت نیمه‌هادی و… به‌خودی‌خود آسیب‌زا نیستند اما روش استفاده از آن‌ها باید تحت کنترل باشد.

دیروز، سه‌شنبه یازدهم مهرماه، با رأی اکثریت اعضای اتحادیه به «ابزار ضداجبار»، اقدامات دفاعی تجاری کشورها وارد فازی جدید شد. با این اقدامات، تحریم کشورهایی مثل چین برای اتحادیه‌ی اروپا آسان‌تر می‌شود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا