zoomit

ناسا سه شرکت را برای ساخت خودرو سطح‌پیمای قمری انتخاب کرد

ناسا سه شرکت را برای ساخت خودرو سطح‌پیمای قمری انتخاب کرد

ال‌تی‌وی برای فضانوردان ماموریت آرتمیس ۳ که احتمالا در سال ۲۰۲۶ اولین بازگشت انسان‌ها به سطح ماه را در نیم‌قرن گذشته رقم خواهد زد، به موقع آماده نخواهد بود. ناسا قصد دارد خودرو قمری را پیش از ماموریت آرتمیس ۵ که احتمالا در سال ۲۰۳۰ انجام خواهد شد، روی سطح ماه فرود آورد.

ارزش قرارداد خودرو سطح‌پیمای قمری درطول ۱۵ سال آینده (شامل پنج سال توسعه و سپس یک دهه عملیات در ماه)، حداکثر ۴٫۶ میلیارد دلار خواهد بود و بخش عمده‌ی آن نصیب شرکت برنده خواهد شد. قراردادهای ال‌تی‌وی به ناسا امکان می‌دهد تا بعدا بودجه‌ی ساخت ماه‌پیماهای بیشتر را تامین کند یا در آینده به شرکت‌های دیگر فرصت حضور در رقابت را دهد.

قرارداد اخیر خودرو سطح‌پیمای قمری از راهبرد اخیر ناسا مبنی بر خرید خدمات از شرکت‌های خصوصی به‌جای تصاحب سخت‌افزارها پیروی می‌کند. درگذشته، ناسا به شرکت‌های هوافضا پول می‌داد تا وسایل نقلیه‌ی مورد نیازش را بسازند و درنهایت مالک و اداره‌کننده‌ی آن‌ها می‌شد. این رویکرد از آغاز عصر فضا در قبال موشک ساترن ۵، ماه‌پیماهای برنامه آپولو و شاتل فضایی اتخاذ شد.

اما راهبرد جدید که برای ساخت فضاپیماهای مخصوص حمل‌ونقل محموله و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شد، موفقیت‌آمیز و کم‌هزینه‌تر بوده است. اکنون ناسا به شرکت‌های فضایی ازجمله اسپیس ایکس هزینه‌های ثابت بابت استفاده از موشک‌ها و فضاپیماهای آن‌ها پرداخت می‌کند.

به همین ترتیب، هر شرکتی که درنهایت خودرو سطح‌پیمای قمری را بسازد، مالک آن باقی می‌ماند و می‌تواند در مواقعی که ناسا به آن احتیاج ندارد، خودرو قمری‌اش را به مشتریان دیگر اجاره دهد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا