zoomit

آنر برخلاف آنچه ادعا می‌کند، از هواوی مستقل نیست

آنر سال گذشته، ۱۳۹۹، به‌عنوان برندی که از دل هواوی به وجود آمده بود، راه خود را از برند مادر جدا کرد، اما آثار مخرب این جدایی هنور به‌طرز واضحی وجود دارد. گوشی‌های این دو برند مانند دو تکه از یک پازل هستند که نمی‌توانند در کنار هم قرار گیرند. هر دوی این برندها برای رسیدن به جایگاه گذشته خود در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) تلاش می‌کنند، در آن زمان هواوی هنوز از سرویس‌های گوگل برخوردار بود و در کنار طراحی همسطح با کلاس جهانی، به دوربین قدرتمند مختص خود نیز مجهز بود. با وجود همه تلاش‌ها این دو برند هنوز موفق نشده‌اند دوباره به آن جایگاه دست پیدا کنند.

آنر در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) به‌عنوان زیرشاخه‌ای از برند هواوی به وجود آمد؛ مدیران اجرایی هواوی با دست و دلبازی به گوشی‌های آنر، لقب بومی‌‌های دیجیتالی یا خانه‌به‌دوش‌های دیجیتالی داده بودند، برخی نیز اعتقاد داشتند که اگر هواوی را معادل بی‌ام‌و در خودروها در نظر بگیریم، آنر هم‌رده با مینی‌ماینری خواهد بود.

البته این مقایسه بیشتر برای بالا بردن جایگاه هواوی محسوب می‌شد؛ چراکه در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) عموم مردم گوشی‌های چینی را گوشی‌هایی بی‌کیفیت می‌دانستند و معرفی آنر حرکتی فورمالیته برای بالا بردن جایگاه هواوی در مقایسه با آن بود.

به گزارش wired، با اطمینان می‌تواند گفت که در دهه گذشته هواوی تنها برندی است که تصور عموم را از گوشی‌های چینی را تغییر داده و راه را برای اوپو، شیائومی و آنر هموار کرده است.

هواوی از زمانی که تحریم‌های دولت ایالات متحده، مانعی برای همکاری او با شرکت‌های آمریکایی، مانند گوگل ایجاد کرد، آسیب‌های زیادی متحمل شد و در نتیجه تصمیم گرفت با تولید محصولات متنوع‌تری مانند محصولات شبکه، سلامت، اسمارت واچ، تلویزیون و… در کنار گوشی‌ها و تبلت‌های خود، این آسیب‌ها را جبران کند و کمتر به سرویس‌های گوگل وابسته باشد.

آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که هواوی حتی در نظر دارد تا خط تولیدی برای کتاب‌خوان الکترونیکی راه اندازی کند.

این شرکت مادر در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹)، زیرشاخه خود، مالکیت آنر را در ازای ١۵ میلیارد دلار به کنسرسیومی متشکل از حدود ۳۰ شرکت تحت حمایت دولت چین و گروه توسعه فناوری شهر هوشمند شنزن منتقل کرد.

در جریان این انتقال، آنر دسترسی به آی‌پی‌ هواوی را از دست داد و بیش از صد هزار پتنت فعال برای هواوی به جا گذاشت.

علاوه‌براین آنر دیگر امکان استفاده از سرمایه‌گذاری‌های بی‌پایان هواوی برای تحقیق و توسعه را نداشت. شاید تمام این اتفاقات برای آنر فاجعه‌آمیز به‌نظر برسد، اما واقعیت این است که در حال حاضر آنر در حال پیشرفت است.

حریم‌های ایالات متحده شامل آنر نمی‌شوند و به همین دلیل این شرکت می‌تواند بدون محدودیت از سرویس‌های گوگل به‌راحتی استفاده کند، اما جالب اینجا است که این برند موفقیت اولیه خود را در چین، کشوری که از سرویس‌های گوگل استفاده نمی‌کند، به‌دست آورده است.

آنر برای اولین بار بعد از جدایی از هواوی، در آگوست ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) با افزایش فروش ۱۸ درصدی نسبت به فروش ماه قبل خود، در جایگاه سوم فروش گوشی‌های هوشمند چینی، بعد از ویوو و اوپو قرار گرفت. اما در خارج از چین، با وجود امکان استفاده از سرویس‌های گوگل، این برند طرفداران زیادی ندارد و حتی در فهرست پنج برند برتر موبایل نیز جایگاهی پیدا نکرده است.

وارون میشرا، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، این موضوع را به وفاداری طبقه میانی جامعه به این برند مربوط می‌داند. میشرا اضافه کرد: آنر باید در ادامه راه علاوه بر ارتقای شبکه توزیع خود، به فکر کمبود قطعات نیز باشد، چراکه احتمالا این دو عامل، مانعی بر سر راه توسعه این برند خواهد بود.

gear-huawei-nova

آنر نیز می‌داند که زیر ذره‌بین قرار گرفته است؛ این شرکت در مراسم معرفی پرچم‌دار جدید خود، آنر ۵۰ (همان هواوی نوا ۹ با تغییراتی در دوربین آن)، تأکید کرد که بیش از هزار و صد قرارداد همکاری طولانی‌مدت با شرکای استراتژیک خود و بیش از ۳۰ قرارداد با تأمین‌کنندگان قطعات تضمین کرده است.

در این مراسم از یکی از سخنگویان کوالکام نیز خواسته شد تا در مورد تراشه‌ این شرکت که در گوشی جدید آنر استفاده می‌شود، صحبت کند و در عین حال تغییرات بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد ایجادشده در دوربین‌ این گوشی‌ را بررسی کند.

با این وجود، وقتی دو گوشی هواوی نوا ۹ و آنر ۵۰ را مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که آنر در عرضه نرم‌افزار‌های متمایز برای آنر ۵۰ خیلی موفق نبوده و از همان برنامه‌های اصلی هواوی مانند ایمیل، مرورگر و غیره در این گوشی استفاده کرده است؛ حتی هنگام راه‌اندازی اولیه نیز تصاویری مشابه با گوشی هواوی نمایش داده می‌شود.

دوربین آنر ۵۰ نیز نسبت به دوربین نوا ۹ عملکرد ضعیف‌تری دارد که دلیل آن می‌تواند به حسگرهای مختلف مورد استفاده در هر دو تلفن باشد و عدم دسترسی آنر به آی‌پی پردازش عکاسی هواوی مربوط باشد.

معماری ویدیوی چند کاناله در مهندسی دوربین به ظاهر انحصاری آنر ۵۰، به دو دوربین این گوشی اجازه می‌دهد تا از قابلیت split screen استفاده کند؛ اما نکته قابل توجه این است با وجود رابط کاربری متفاوت، این طراحی نیز عملا همان قابلیت ویلاگ موجود در نوا ۹ است.

با اینکه آنر ۵۰ در چین، قبل از نوا ۹ عرضه شد، اما بررسی دوربین‌های این دو محصول، کشمکش‌ها و تلاش‌های آنر را برای رقابت با هواوی نشان می‌دهد؛ آنر ناچار به رقابت با هواوی است، اما از طرفی با جایگاه سومی که در بازار چین به دست آورده است، به اندازه کافی مشتریانی برای خدمات‌رسانی و فروش دارد.

این شرکت دوران بلوغ ناخوشایندی را پشت سر می‌گذارد و نمی‌توان نسبت به موفقیت آن در بازار جهانی خوشبین بود. از یک سو، آنر اقدامات مثبتی برای طراحی تجربه کاربری انجام داده است و حتی اعلام کرده است که به‌زودی کارخانه تولیدی خود را برای تولید محصولاتش افتتاح کند، اما از سوی دیگر، هنوز محصولی معرفی نکرده است که تمام و کمال ساخته خود این شرکت باشد؛ شاید گوشی‌های بعدی آنر در مقایسه با آنر ۵۰، قابلیت‌های بهتری از این برند را معرفی کنند.

نگرانی‌های اصلی در راه موفقیت‌های بیشتر آنر، به تحقیق و توسعه و تولید محصولات این برند برمی‌گردند. به گفته یکی از کارشناسان داخلی آنر:

یکی از دلایلی که وان پلاس و ریلمی طراحی مشابهی دارند یا فناوری‌ شارژر وان پلاس با اوپو یکسان است، این است که ماشین‌آلات مورد نیاز برای این تولیدات فوق‌العاده گران هستند و وان پلاس از خطوط تولید اوپو برای تولیداتش استفاده می‌کند.

در واقع، بیشتر ویژگی‌هایی که نکته قوت آنر ۵۰ محسوب می‌شوند، مانند طراحی برتر، شارژ سریع و صفحه‌نمایش برجسته، همان ویژگی‌های هواوی است که در این محصول استفاده شده است؛ بنابراین، نمی‌توان با قطعیت گفت که آنر، چه گوشی‌هایی را بدون تقلید از هواوی روانه بازار کرده است یا به‌عنوان برند، چه شخصیتی برای خود در نظر گرفته است.

آنر در بازاری که با کمبود قطعات دست‌وپنجه نرم می‌کند، برای رسیدن به جایگاهی برتر، کار بسیار سخت و دشواری در پیش دارد. حفظ مشتریان فعلی، تعریف جدید و مستقلی از هویت برند خود، تقویت مشارکت‌های استراتژیک، ایجاد مجموعه‌ای متنوع از محصولات، استفاده از آی‌پی‌های مخصوص خود و مدیریت توزیع محصولات اقداماتی هستند که باید در اولویت قرار بگیرند.

نیل شاه، معاون تحقیقاتی کانترپوینت با صراحت تمام اعلام کرد:

آنر در چین عملکرد خوبی داشته است، اما تکرار این موفقیت در مقیاسی جهانی ماراتنی ادامه‌دار خواهد بود.

شما درباره قابلیت‌های گوشی‌های آنر چه دیدگاهی دارید؟ آیا شما هم معتقدید که نقاط قوت گوشی‌های آنر، همان قابلیت‌هایی است که هواوی قبلا ایجاد کرده است؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا