zoomit

سیاست شرکت‌های مختلف تولیدکننده گوشی در انتشار آپدیت چگونه است؟

سیاست شرکت‌های مختلف تولیدکننده گوشی در انتشار آپدیت چگونه است؟

وضعیت به‌روزرسانی نرم‌افزاری سیستم‌عامل در دنیای اندروید هنوز به خوبی وضعیت اپل نیست. از این رو، توجه به سیاست برند‌های مختلف در ارائه‌ی این به‌روز‌رسانی‌ها، هنگام خرید گوشی اندرویدی می‌تواند برای استفاده طولانی‌مدت از این گوشی‌ها راهنمای خوبی باشد.

نیمی از تجربه‌‌ی کاربری استفاده از گوشی‌های هوشمند به سخت‌افزار و کیفیت آن و نیمی دیگر از آن به تجربه‌های نرم‌افزاری برمی‌گردد. نرم‌افزار درواقع قدرت کنترل سخت‌افزار را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و حتی اگر کیفیت سخت‌افزاری گوشی هوشمندی چشمگیر باشد، دریافت نکردن منظم به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری باعث می‌شود تا کاربر از تجربه‌ی کاربری خود رضایت کامل نداشته باشد.

هرچه مدت زمانی ارائه به‌روز‌رسانی شرکت تولید‌کننده طولانی‌تر باشد، مصرف‌کننده مدت بیشتری به برند و گوشی هوشمند خود پایبند و وفادار باقی می‌ماند؛ چراکه می‌تواند بدون تغییر گوشی، آخرین تجربه‌ی کاربری را دریافت کند. از سوی دیگر هرچه مدت زمان پشتیبانی و ارائه به‌روز‌رسانی برندی کوتاه‌تر باشد، تجربه‌ی ناخوشایند‌تری دراختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌تازگی عملکرد بسیاری از برندها در این زمینه پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است.

androidvsapple

همواره یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در بحث‌های ابدی بین کاربران اپل و اندروید مطرح می‌شود، ارائه‌ی تعداد کم به‌روز‌رسانی‌ها برای کاربران اندرویدی است. ازآنجاکه سیستم‌عامل آی او اس تنها به چند دستگاه محدود است، این برند می‌تواند برای مدت طولانی‌تر درصد بسیار بیشتری از مدل‌های آیفون را به‌روز نگه دارد.

درمقابل، ماهیت متن‌باز بودن اندروید باعث می‌شود تا بسیاری از شرکت‌ها به روش خاص خود از این سیستم‌عامل در گوشی‌هایشان استفاده کنند و همین امر باعث می‌شود تا طیف وسیعی از رابط‌های کاربری ایجاد شود که هر کدام به‌روزرسانی‌هایی مربوط به خود و مبتنی بر نسخه‌ی سیستم‌عامل جدید اندروید را دارند.

هر شرکتی سیاست به‌روزرسانی خاص خود را دارد. برخی مدت‌زمان طولانی‌تر و برخی کوتاه‌تر این به‌روز‌رسانی‌ها را برای گوشی‌های خود منتشر می‌کنند.برخلاف گوگل، سامسونگ یا وان‌پلاس، تولیدکنندگان دیگر معمولاً سیاست مکتوب یا واضحی از تعداد به‌روزرسانی‌هایی که ارائه می‌دهند، ندارند.

در این مقاله با بررسی سابقه‌ی هر برند برای پشتیبانی از گوشی‌های خود یا مراجعه به منابع مختلف و سایت‌ها و کاتالوگ‌های هر برند، سیاست‌های مختلف هرکدام را برای ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها معرفی می‌کنیم.

سیاست برندها برای انتشار به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی

  • اپل
  • گوگل
  • سامسونگ
  • شیائومی
  • ریلمی
  • وان پلاس
  • موتورولا
  • نوکیا
  • هواوی و آنر

اپل

طراحی صفحه نمایش آیفون ۱۳

در میان تمام تولیدکنندگان، اپل طولانی‌ترین مدت زمان پشتیبانی‌ و ارائه به‌روز‌رسانی را برای گوشی‌های خود ارائه می‌کند. با در نظر گرفتن آخرین به‌روزرسانی اصلی آی او اس ۱۵، فهرست آیفون‌های واجد شرایط و سازگار برای دریافت به‌روزرسانی به آیفون ۶s و ۶s پلاس برمی‌گردد.

با‌‌توجه‌‌به اینکه این دو گوشی در سال ۲۰۱۵ با آی او اس ۹ عرضه شدند، می‌توان گفت که ۶ به‌روز‌رسانی اصلی دریافت کرده‌اند. این عدد نشان می‌دهد که چرا کاربران سیستم عامل آی او اس همیشه در مورد سیاست پشتیبانی از کاربر اپل، به کاربران اندروید فخر می‌فروشند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • فهرست کامل آیفون و آیپاد تاچ که iOS 15 را دریافت می‌کنند

در واقع اپل از الگوی خاصی برای ارائه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری پیروی نمی‌کند و عمدتا دریافت آپدیت‌ها به سخت‌افزار داخل هر دستگاه مانند پردازنده، عمر باتری، رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای توانایی مدیریت قابلیت‌های جدید و بهبود عملکرد بستگی دارد.

این مدت بین ۵ تا ۷ سال برآورد می‌شود. این تولید‌کننده در مورد وصله‌های امنیتی نیز سیاست مشابهی دارد و در مواقع لزوم برای گوشی‌های آیفون واجد شرایط به‌روز‌رسانی امنیتی منتشر می‌کند. در تصویر زیر فهرست آیفون‌هایی که آخرین به‌روز‌رسانی اپل (درحال‌حاضر نسخه‌ی ۱۵) را دریافت می‌کنند، نمایش داده شده‌اند:

appleupdatepolicy

آیفون ۷ و آیفون ۸ از نظر مشخصات، پردازنده‌های بسیار قدرتمند و مقدار رم یکسانی دارند و به لحاظ تئوری تا زمانی که آیفون ۸ پشتیبانی نرم‌افزاری دریافت کند، آیفون ۷ نیز می‌تواند از این آپدیت استفاده کند.

گوگل

طراحی جلویی گوشی پیکسل ۶ پرو گوگل

گوگل هر سال نسخه‌ای جدید از سیستم‌عامل اندروید منتشر می‌کند (اندروید ۱۲ برای سال ۲۰۲۱) و سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز بلافاصله بعد از آن کار روی پوسته‌ی نرم‌افزاری مربوطه‌ی خود را شروع می‌کنند تا با قابلیت‌ها، تغییرات رابط کاربری و موارد مشابه در آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید سازگار شود.

ماهانه ده‌ها نقص امنیتی در اجزای اندروید کشف می‌شود و به‌همین‌دلیل، گوگل وصله‌های امنیتی سیستم‌عامل اندروید را به صورت ماهانه منتشر می‌کند. پس از آن دیگر به تولیدکننده تجهیزات اصلی گوشی هوشمند بستگی دارد که تا چه مدت بتواند آخرین به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید و وصله‌های امنیتی را برای هر گوشی تأمین کند و دراختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • پیکسل ۶ گوگل تنها سه سال به‌روز‌رسانی اندروید دریافت خواهد کرد

گوشی‌های پیکسل همیشه اولین گوشی‌هایی هستند که آخرین نسخه‌ی پایدار اندروید را در قالب به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و امنیت و حداقل تا ۳ سال از زمانی که دستگاه معرفی می‌شود، دریافت می‌کنند و پس از پایان این سه سال نیز تا ۱۸ ماه بعد از آن همچنان به‌طور سیستماتیک به دریافت وصله‌های امنیتی ادامه خواهند داد.

برای مثال گوشی پیکسل ۴a گوگل، آگوست ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) معرفی شد و تا‌به‌حال یک به‌روز‌رسانی (اندروید ۱۲) را دریافت کرده‌ است. این گوشی برای دریافت دو به‌روزرسانی دیگر سیستم‌عامل نیز واجد شرایط است.

گوشی‌های واجد شرایط گوگل برای دریافت به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری، همیشه زودتر از دیگر برندها این آپدیت‌ها را دریافت می‌کنند.

سامسونگ

صفحه نمایش گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

سامسونگ برای ارائه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای گوشی‌های خود سیاست مکتوب و واضحی دارد و همین امر این برند را از دیگر تولید‌کنندگان گوشی‌های اندرویدی متمایز می‌کند.

شرکت کره‌ای ابتدا اعلام کرده بود که سیستم‌عامل اندروید را تا سه سال برای دستگاه‌های سری گلکسی‌ اس (از سری ۱۰ به بعد)، سری گلکسی نوت (از سری ۱۰ به بعد)، سری گلکسی Z، سری گلکسی A و برخی از گوشی‌های سری گلکسی M منتشر می‌کند؛ پس گوشی‌های میان‌رده‌ای مانند گلکسی A51، گلکسی A71 و جانشینان آن‌ها نیز برای دریافت سه سال به‌روزرسانی سیستم عامل واجد شرایط هستند.

مقاله‌های مرتبط:

  • سامسونگ چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای گوشی‌های پرچم‌دار ارائه می‌دهد
  • سامسونگ برای برخی از محصولات پرچم‌دار خود، پنج سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه می‌دهد

این شرکت روز ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در جریان رویداد آنپکد ۲۰۲۲ علاوه بر معرفی گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۲ و تبلت‌های سری گلکسی تب ۸، اعلام کرد که تا چهار نسل از سیستم‌عامل اندروید را برای تعداد انگشت‌شماری از دستگاه‌های پریمیوم خود منتشر می‌کند؛ بنابراین سری جدید گلکسی اس ۲۲، تمام گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱، گلکسی اس ۲۱ اف‌ای، گلکسی زد فولد ۳، گلکسی زد فلیپ ۳ و سری جدید گلکسی تب اس ۸، چهار به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کنند و همه‌ی این دستگاه‌ها واجدشرایط برای دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی پنج‌ساله هستند.

سامسونگ معمولاً سه ماه پس از انتشار نسخه‌ی پایدار اندروید توسط گوگل، انتشار به‌روزرسانی را برای گوشی‌های واجد شرایطش آغاز می‌کند. این شرکت کره‌ی در ابتدا اعلام کرده بود که مانند گوگل برای مدت سه سال و به صورت ماهانه وصله‌های امنیتی را برای گوشی‌های خود عرضه می‌کند؛ اما اخیراً این رقم را به ۴ سال تغییر داده است؛ اما خط‌مشی خود را برای به‌روز‌رسانی‌های امنیتی این‌گونه توضیح می‌دهد:

ارائه ماهانه، سه‌ماهه یا شش‌ماه‌ی به‌روز‌رسانی‌های امنیتی به تاریخ عرضه‌ی دستگاه بستگی دارد. سیاست ما برای انتشار این وصله های امنیتی در فواصل زمانی منظم ارزیابی می‌شود.

برای مثال، گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۰ در اسفند ۱۳۹۸ و با نسخه‌ی ۱۰ سیستم‌عامل اندروید عرضه شدند. این گوشی‌ها می‌توانند تا نسخه‌ی اندروید ۱۳ و تا یک سال پس از آن به‌روزرسانی امنیتی دریافت کنند. در ادامه چرخه‌های به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری گوشی‌های هوشمند سامسونگ را مشاهده می‌کنید:

  • گوشی‌های سری گلکسی اس سامسونگ: به‌روز‌رسانی ۳ نسخه‌ی اندروید در صورت انتشار در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ – به‌روز‌رسانی ۴ نسخه‌ی اندروید در صورت انتشار در سال ۲۰۲۱ و بعدتر/ به‌روز‌رسانی امنیتی تا ۵ سال برای گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۰، گلکسی اس ۲۱ و به‌روز‌رسانی امنیتی تا ۴ سال برای بقیه مدل‌ها (دریافت ماهانه وصله‌‌ی امنیتی به مدت ۲ سال و سپس دریافت وصله‌های امنیتی هر سه‌ماهه یک بار)
  • گوشی‌های سری گلکسی نوت سامسونگ: به‌روزرسانی ۳ نسخه‌ی اندروید در صورت انتشار در سال ۲۰۱۹ یا بعد‌تر/ به‌روزرسانی امنیتی تا ۵ سال (دریافت ماهانه وصله‌‌ی امنیتی به مدت ۲ سال و سپس دریافت وصله‌های امنیتی هر سه‌ماهه یک بار)
  • گوشی‌های سری گلکسی زد سامسونگ: به‌روزرسانی ۳ نسخه‌ی اندروید/ به‌روزرسانی امنیتی تا ۴ سال (دریافت ماهانه وصله‌‌ی امنیتی به مدت ۲ سال و سپس دریافت وصله‌های امنیتی هر سه‌ماهه یک بار)
  • گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ: به‌روزرسانی ۲ نسخه‌ و برای برخی از پرچم‌داران ۳ نسخه‌ی اندروید/ به‌روزرسانی امنیتی تا ۴ سال (دریافت ماهانه وصله‌‌ی امنیتی برای ۲ سال و سپس دریافت وصله‌های امنیتی به صورت فصلی یا هر شش ماه یک بار برای سال آخر)
  • گوشی‌های سری گلکسی M سامسونگ: به‌روزرسانی حداقل ۲ نسخه‌ی اندروید/ به‌روزرسانی امنیتی تا ۴ سال (دریافت ماهانه وصله‌‌ی امنیتی به مدت ۲ سال و سپس دریافت وصله‌های امنیتی به صورت فصلی یا هر شش ماه یک بار برای سال آخر)

شیائومی

گوشی ردمی نوت ۱۰ شیائومی در دست

شیائومی، یکی از پرکارترین تولیدکنندگان در آسیا و اروپا است که بیشتر به رابط کاربری MIUI خود متکی است و اغلب به‌روز رسانی‌هایی که منتشر می‌کند به این رابط کاربری مربوط می‌شود. این شرکت چینی تقریباً همیشه تا دو بار به‌روز‌رسانی اصلی را برای گوشی‌های پرچم‌دار خود عرضه می‌کند؛ اما هیچ سیاست مشخصی برای انتشار به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری ندارد و به‌روزرسانی‌های رابط کاربری مبتنی بر نسخه‌ی اندروید از مدلی به مدل دیگر در این برند متفاوت است.

در واقع خط‌مشی به‌روزرسانی‌ شیائومی کمی متفاوت از سایر برندها است. این تولید‌کننده رابط کاربری MIUI خود را با جدیدترین قابلیت‌های آخرین نسخه‌‌ی اندروید معرفی شده، به‌روز می‌کند و لزوما آخرین نسخه‌ی اندروید را دراختیار کاربرانش قرار نمی‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مدل‌های پرچم‌دار شیائومی مانند سری می ۱۱X، می ۱۱ اولترا، می ۱۰، می ۱۰T و ردمی K20 پرو دو به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید و حداکثر چهار نسخه رابط کاربری MIUI دریافت کنند.‌ معمولاً چند ماه طول می‌کشد تا گوشی‌ها آپدیت‌ها را دریافت کنند و بازه‌های زمانی دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی نیز در این گوشی‌ها نامنظم است.

مدل‌های میان‌رده‌ی شیائومی مانند سری ردمی نوت معمولاً تنها یک به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید و حداکثر چهار نسخه MIUI دریافت می‌کنند. مدل‌های پایین‌رده مانند سری ردمی ۹ و قدیمی‌تر نیز معمولاً به‌روزرسانی‌ نرم‌افزاری دریافت نمی‌کنند و تنها چند نسخه MIUI برای آن‌ها منتشر می‌شود.

با اینکه شیائومی خط‌ مشی مکتوبی برای ارائه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری ندارد،‌ اما سیسات غیررسمی این تولید‌کننده برای انتشار آپدیت‌ها را می‌توان به ترتیب زیر حدس زد:‌

  • گوشی‌های ۱۱ تی، ۱۱ تی پرو، ۱۱ لایت ۵G NE: به‌روزرسانی ۳ نسخه‌ی اندروید و ۴ سال به‌روز‌رسانی امنیتی
  • گوشی‌های سری می: به‌روزرسانی ۲ نسخه‌ی اندروید و ۴ نسخه‌ی MIUI
  • گوشی‌های سری می مکس، میکس، نوت و T: به‌روزرسانی ۲ نسخه‌ی اندروید و ۴ نسخه‌ی MIUI
  • گوشی‌های سری A: به‌روزرسانی ۲ نسخه‌ی اندروید
  • گوشی‌های سری ردمی K: به‌روزرسانی ۲ نسخه‌ی اندروید و ۴ نسخه‌ی MIUI
  • گوشی‌های سری ردمی نوت: به‌روزرسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۳ نسخه‌ی MIUI
  • گوشی‌های سری ردمی: به‌روزرسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۲ نسخه‌ی MIUI
  • گوشی‌های سری پوکو F و X: به‌روزرسانی ۲ نسخه‌ی اندروید و ۴ نسخه‌ی MIUI
  • گوشی‌های سری پوکو M: به‌روزرسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۳ نسخه‌ی MIUI
  • گوشی‌های سری پوکو C: به‌روزرسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۲ نسخه‌ی MIUI

به‌طور متوسط، نباید انتظار ارائه‌ی بیش از ۲ نسخه اندروید برای پرچم‌داران و یک نسخه برای بقیه گوشی‌های شیائومی را داشت. وصله‌های امنیتی نیز حداقل تا ۲ سال به صورت ماهانه و سه‌ماهه عرضه می‌شوند. برای اکثر مدل‌هایی که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ معرفی شدند، شیائومی ارائه‌ی وصله امنیتی هر ۹۰ روز یک بار تا سه سال را وعده داده است.

درحال‌حاضر نمی‌توان از مدت‌ انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند شیائومی اطمینان داشت. بااین‌حال، شیائومی به کاربران این امکان را می‌دهد که در صورت عرضه‌ی آخرین نسخه‌ی رام برای گوشی‌ها، کاربران آن را از وب‌سایت رسمی شیائومی دانلود کنند.

ریلمی

نمایشگر ریلمی C11

ریلمی در ارائه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری کمی دیرتر از سایر برندها دست به کار می‌شود و اکثر گوشی‌های میان‌رده و رده‌بالای این تولید‌کننده تا یک نسخه‌‌ی به‌روزرسانی اندروید را در قالب رابط کاربری دریافت می‌کنند. به‌روزرسانی‌های امنیتی در گوشی‌های این برند به صورت نامنظم ارائه می‌شود.

مدهاو شیث، مدیرعامل ریلمی سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که گوشی‌های ریلمی حداقل یک به‌روزرسانی اصلی اندروید و تا دو سال وصله‌های امنیتی دریافت خواهند کرد. این امر در مقایسه به برخی برندهایی که حداقل ۲ به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل اصلی و ۳ سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه می‌دهند، کمی ناامید‌کننده به نظر می‌رسد.

ریلمی برای مثال برای گوشی X2 پرو خود تا به حال دو به‌روزرسانی اندروید منتشر کرده است؛ اما بهتر است درحال‌حاضر به ادعای خود شرکت در رابطه با عرضه‌ی یک نسخه آپدیت‌ سیستم‌عامل و دو سال به‌روز‌رسانی امنیتی بسنده کنیم.

مدیرعامل ریلمی درباره‌ی وصله‌های امنیتی نیز اظهار کرد:

قصد داریم حداقل دو سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای همه‌ی گوشی‌های هوشمند خود، حتی گوشی‌های ارزان‌قیمت مانند گوشی‌های سری C، ارائه کنیم. این به‌روزرسانی در ۶ ماه اول پس از ارائه‌ی به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری، ماهانه عرضه می‌شود و پس از آن هر دو ماه یک‌بار صورت می‌گیرد.

به‌روزرسانی گوشی‌های هوشمند ریلمی:

  • گوشی‌های ریلمی GT: به‌روزرسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۲ سال به‌روز‌رسانی امنیتی (۶ ماه اول به صورت ماهانه و بعد از آن هر دو ماه یک‌بار)
  • گوشی‌های ریلمی شماره‌دار: به‌روزرسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۲ سال به‌روز‌رسانی امنیتی (هر دو ماه یک‌بار)
  • گوشی‌های ریلمی X: به‌روزرسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۲ سال به‌روز‌رسانی امنیتی (هر دو ماه یک‌بار)
  • گوشی‌های ریلمی C: به‌روزرسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۲ سال به‌روز‌رسانی امنیتی (هر دو ماه یک‌بار)

ریلمی در وب‌سایت رسمی خود مدت زمان و دفعات انتشار به‌روز‌رسانی‌ها را برای گوشی‌ها مشخص نکرده است، بااین‌حال به کاربران این امکان را می‌دهد تا آخرین نسخه‌ی موجود را از این وب‌سایت دانلود کنند.

وان‌ پلاس

وان پلاس 7 پرو / OnePlus 7 Pro در دست راست کاربر

وان‌ پلاس معمولاً همان روزی گوگل نسخه‌ی پایدار اندروید را منتشر می‌کند، نسخه‌ی بتای عمومی را برای گوشی‌هایش عرضه می‌کند؛ اما انتشار به‌روز‌رسانی پایدار رابط کاربری این برند (Oxygen OS) مبتنی بر آخرین نسخه‌ی اندروید گاهی حتی تا سه ماه بعد از آن تاریخ نیز طول می‌کشد.

مقاله‌های مرتبط:

  • وان پلاس پشتیبانی نرم‌افزاری از گوشی‌های هوشمندش را گسترش می‌دهد
  • ظهور و افول Oxygen OS؛ ماجرای از عرش به فرش رسیدن پوسته اندروید اختصاصی وان‌پلاس

این تولید‌کننده همواره یکی از تولید کنندگانی است که برای ارتقای نرم‌افزاری گوشی‌های خود در قالب رابط کاربری OxygenOS اهمیت زیادی قائل است و در ابتدا تا دو سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و سه سال به‌روز رسانی امنیتی را برای گوشی‌های پرچم‌دار خود وعده داده‌ بود؛ اما واقعیت این است که تاکنون ۳ به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری را برای اکثر گوشی‌های هوشمند خود مانند وان‌پلاس ۷ پرو ارائه کرده است.

طبق بررسی‌ها این تولید‌کننده به‌تازگی سیاست انتشار به‌روز‌رسانی‌های خود را تغییر داده است. درحال‌حاضر تمامی پرچم‌داران شماره‌دار این برند از وان‌ پلاس ۸ به بعد از به‌روز‌رسانی ۳ نسخه‌ی اصلی اندروید و ۴ سال وصله امنیتی بهره‌مند خواهند شد و گوشی‌های وان‌ پلاس Nord N نیز از N10 5G و N100 به بعد سه سال به روز‌رسانی امنیتی دریافت خواهند کرد.

هنوز نمی‌توان درباره‌ی مدت‌زمان انتشار آپدیت‌های نرم‌افزاری برای گوشی‌های وان‌پلاس با قطعیت کامل نظر داد؛ اما این برند در میان تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی، تنها سازنده‌ای است که تا به حال در ارائه‌ی به‌روز‌رسانی‌ها مطابق با سامسونگ عمل کرده است.

به‌روزرسانی گوشی‌های هوشمند وان پلاس:

  • گوشی‌های وان پلاس وان پلاس ۹ پرو، وان پلاس ۹ آر، وان پلاس ۹، وان پلاس ۸ تی، وان پلاس ۸ پرو، وان پلاس ۸: به‌روز‌رسانی ۳ نسخه‌ی اندروید – به‌روز‌رسانی ۲ نسخه‌ی اندروید برای وان پلاس ۷ پرو، وان پلاس ۷ تی پرو، وان پلاس ۷ تی، وان پلاس ۷/ ۴ سال به‌روز‌رسانی امنیتی هر دو ماه یک بار برای وان پلاس ۹ پرو، وان پلاس ۹ آر، وان پلاس ۹، وان پلاس ۸ تی، وان پلاس ۸ پرو، وان پلاس ۸ – ۳ سال به‌روز‌رسانی امنیتی هر دو ماه یک بار برای وان پلاس ۷ پرو، وان پلاس ۷ تی پرو، وان پلاس ۷ تی، وان پلاس ۷
  • گوشی‌های وان پلاس Nord و CE: به‌روز‌رسانی ۲ نسخه‌ی اندروید و ۳ سال به‌روز‌رسانی امنیتی هر دو ماه یک بار
  • گوشی‌های وان پلاس Nord N200، Nord N100، Nord N10 5G: به‌روز‌رسانی یک نسخه‌ی اندروید و ۳ سال به‌روز‌رسانی امنیتی هر دو ماه یک بار

وان پلاس درحال‌حاضر در وب‌سایت رسمی خود، قسمتی اختصاصی برای شرح سیاست به‌روزرسانی‌ها ندارد؛ اما خط‌مشی ارائه‌ی این آپدیت‌ها را در فروم خود منتشر کرده است. این تولید‌کننده همچنین تمام رام‌های به‌روز‌شده‌ی خود را به صورت گروه‌بندی شده برای گوشی‌ها در صفحه‌ای اختصاصی قرار داده و کاربران می‌توانند محتوای آن‌ها را بررسی کرده و دانلود کنند.

موتورولا

صفحه نمایش و نمای جلوی گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا

موتورولا معمولاً چند ماه پس از انتشار رسمی نسخه‌ی پایدار اندروید توسط گوگل و تنها یک‌بار به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری را برای اکثر گوشی‌های میان‌رده‌ و پرچم‌دار خود منتشر می‌کند. این تولید‌کننده وصله‌های امنیتی را نیز هر دوماه یک‌بار دراختیار کاربران قرار می‌دهد. بااین‌حال، برخی از مدل‌های بالارده مانند Edge+، Razr و Razr 5G می‌توانند دو به‌روزرسانی سیستم‌عامل دریافت کنند.

نوکیا

نوکیا ایکس 7 / نوکیا 8.1 در دست چپ یک فرد

نوکیا در گذشته یکی از سریع‌ترین تولید‌کنندگان در انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بوده است؛ اما درحال‌حاضر هنوز نسخه‌ی پایدار اندروید ۱۲ را برای گوشی‌های خود منتشر نکرده است. نوکیا از همان ابتدا تمرکز خود را بر بازاریابی مدل‌های میان‌رده و پایین‌رده‌ی مجهز به نرم‌افزارهای استوک، مانند Android One و Android Go معطوف کرده است.

گوشی‌های سری X این برند (X10 و X20) از سه سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند. نوکیا برای دیگر گوشی‌های خود ۲ به‌روزرسانی اصلی سیستم‌عامل و ۳ سال (۲ سال برای مدل‌های ارزان‌تر) به‌روز‌رسانی امنیتی را وعده‌ می‌دهد.

هواوی و آنر

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

مدیریت و ارائه‌ی‌ به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هیچ‌وقت یکی از نقاط قوت هواوی به شمار نمی‌رفت. این موضوع با وضع تحریم‌های ایالات متحده برای این برند، پیچیده‌تر از قبل شد و حالا هواوی دیگر از خدمات گوگل برای محصولاتش بهره‌مند نمی‌شود.

این شرکت فورک جدیدی از اندروید را در ترمینال‌های خود استفاده می‌کند و مبتنی بر آن، رابط کاربری هارمونی او اس و پلتفرم مخصوصی برای ارائه‌ی خدمات به گوشی‌ها را به وجود آورد. بنابراین هنوز اطلاعی از خط‌ مشی و سیاست هواوی برای انتشار به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی برای نسل جدید گوشی‌های این شرکت در دست نیست.

آنر نیز بعد از جدا‌شدن از هواوی در حال سازماندهی مجدد برند خود برای بازگشت به حوزه‌ی موبایل است و به‌همین‌دلیل، هنوز از سیاست این شرکت برای ارائه‌ی به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی اطلاعی در دست نیست.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا