zoomit

زمان اجاره فرکانس رایتل توسط همراه اول و ایرانسل سال آینده خاتمه می‌یابد

یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل ضمن تشریح واگذاری فرکانس رایتل به همراه اول و ایرانسل به این نکته اشاره کرد که این موضوع اقدامی با عنوان فروش فرکانس نیست و دو قراردادی که رایتل با اپراتورها دارد، قرارداد انتقال موقت منافع طیف است که انتقال موقت یا اجاره یک قرارداد موقت سه ساله محسوب می‌شود.

رضاخواه به این نکته اشاره کرد که ۷۶ درصد درآمد رایتل از محل عملیات و سرویس‌ها است و ۲۴ درصد آن از محل اجاره‌ فرکانس است. ضمنا باید به رشد ۴۰ درصدی درآمد حوزه‌ی عملیاتی طی سال گذشته و رشد ۱۸درصدی اجاره‌ فرکانس‌ اشاره کرد.

رضاخواه در رابطه با مدت باقی‌مانده از قرارداد چنین اظهار نظر کرد:

قرارداد رایتل با همراه‌اول پایان شهریور سال آینده تمام می‌شود و با ایرانسل پایان آذر سال آینده به اتمام می‌رسد. یعنی ما دوسال از مدت سه ساله قرارداد را طی کرده‌ایم.

وی اشتراک‌گذاری زیرساخت‌‌های ارتباطی را در اغلب کشورهای دنیا مرسوم دانست و ادامه داد:

این قرارداد، منحصر به رایتل نیست. یعنی اپراتورهای زیادی در کشورهای مختلف هستند که زیرساخت‌‌ خود را به اشتراک می‌گذارند. مثلا به‌راحتی می‌شود با یک جستجوی ساده در اینترنت این اشتراک‌گذاری امکانات را در اپراتورها مورد نظر قرار داد. اغلب اپراتورها از سایت مخابراتی گرفته تا کل شبکه رادیو یا قسمتی از شبکه خود را به اشتراک می‌گذارند. در کل دنیا این کار را به دلیل منافع اقتصادی انجام می‌دهند. بعضی مواقع توسعه در مناطق کمتر برخوردار برای برخی از اپراتورها چندان به صرفه نیست. یک اپراتور از نظر زیر ساخت در این مناطق رشد می‌کند و زیرساخت را با اپراتور دیگر به اشتراک می‌گذارد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط رضاخواه، متوسط ترافیک روزانه رایتل طی آبان ماه ۹۸ در شبکه ۴۰۰ ترابایت بوده است. این در حالی است که متوسط مصرف دیتای مشترکین رایتل طی آبان‌ماه ۱۴۰۰ به بیش از ۱.۲ پتابایت رسیده که نشان از سه برابر شدن مصرف کاربران طی دو سال گذشته است. ضمنا باید به تعداد مشترکان فعال رایتل نیز اشاره کرد که با رشد همراه بوده است، بطوریکه مشترک اینترنت همراه رایتل از زیر یک میلیون و هفتصدهزار مشترک، امروز به سه میلیون مشترک رسیده است. کل مشترکین اینترنت همراه روزانه و کل مشترکین فعال ماهانه رایتل درحال حاضر بیش از ۵ میلیون نفر است.

رضاخواه به پیش‌بینی رایتل نیز اشاره کرد که نشان از برنامه‌ریزی این اپراتور برای کسب ۱۲ تا ۱۵ درصد از سهم بازار تا سال ۱۴۰۴ دارد.

وی وضعیت ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه را در ایران قابل توجه برشمرد و ادامه داد:

ضریب نفوذ موبایل در کشورمان بالای ۱۵۰ درصد و حدود ۱۵۶ درصد است. ایران بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد درحالی‌که نزدیک ۱۳۵میلیون سیم‌کارت موبایل در کشور فعال است و همین‌طور که جلو می‌رویم این عدد بیشتر خواهد شد. بسیار محتمل است که تا سال ۱۴۰۴ ما در کشور ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون سیم‌کارت موبایل داشته باشیم. ما انتظار داریم ۱۲ تا ۱۵ درصد این ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون را در شبکه رایتل داشته باشیم. شاید یک عددی نزدیک به بیش از ۲۰ میلیون مشترک.

رضاخواه اظهار امیدواری کرد تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۹۵درصد از ترافیک در شبکه خود رایتل مورد استفاده قرار گیرد. این رقم در حال حاضر ۶۵ درصد است.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا