zoomit

استارشیپ در یک قدمی اولین پرواز مداری؛ بزرگ‌ترین موشک تاریخ تا ۲ ماه دیگر به فضا می‌رود

ایلان ماسک، مدیر اجرایی اسپیس ایکس، گفته که انتظار دارد اولین پرواز مداری استارشیپ، پس از تکمیل بررسی زیست‌محیطی و صدور مجوز از سوی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، در اوایل سال ۲۰۲۲ انجام گیرد.

ماسک در سخنرانی خود در نشست مشترک هیأت‌های مطالعات فضایی و فیزیک و اخترشناسی آکادمی ملی در هفته‌ی گذشته، اعلام کرد اسپیس ایکس در حال طی کردن مراحل پایانی آماده‌سازی ماهواره‌بر استارشیپ و سایت پرتاب آن در بوکاچیکا‌‌ی ایالت تگزاس به منظور انجام تعدادی پرواز آزمایشی در سال ۲۰۲۲ بوده است. در این سخنرانی همچنین به تاریخ تقریبی اولین پرواز استارشیپ اشاره شده است. او امیدوار است اولین پرتاب در ژانویه یا شاید فوریه آینده صورت گیرد.

StarShip / استارشیپ

این پرواز، همان‌طور که در مدارک دستگاه‌های ناظر به آن اشاره شده، استارشیپ را در مدار زمین قرار خواهد داد. اما این ماهواره‌بر مسافتی کمتر از یک مدار کامل را، پیش از بازگشت و فرود در نقطه‌ای در اقیانوس آرام (۱۰۰ کیلومتری هاوایی)، حول زمین طی می‌کند. استارشیپ و بوستر (مرحله‌ی اول) آن به‌نام «سوپر هوی» (Super Heavy) تکمیل شده‌اند و انتظار می‌رود سکو و برج پرتاب نیز در این ماه تکمیل شوند. در ادامه، تست‌های متعددی این پروژه را در دسامبر امتحان می‌کنند.

ایلان ماسک در حالیکه نسبت به رسیدن استارشیپ به مدار مدنظر مطمئن نیست، می‌افزاید:

اولین پرتاب استارشیپ خطرات زیادی دارد. به همین‌ دلیل من نمی‌توانم بگویم که حتما این پرتاب موفقیت‌آمیز خواهد بود اما به‌طور قطع پیشرفت زیادی را در این مسیر شاهد خواهیم بود. من مطمئنم استارشیپ در سال آینده به مدار می‌رسد و ما قصد داریم نرخ پرواز بالایی در سال آینده داشته باشیم.

ماسک در ادامه تخمین می‌زند اسپیس ایکس در سال آینده حدوداً ۱۰ مرتبه استارشیپ را به فضا پرتاب کند. در حال حاضر سرعت ساخت موتور محرکه‌، عامل محدودکننده نرخ تولید استارشیپ است. «سوپر هوی» ۲۹ موتور رپتور نیاز دارد که این تعداد بعداً به ۳۳ می‌رسد. ۶ موتور رپتور (۳ موتور سطح دریا و ۳ موتور مخصوص خلاء) نیز روی استارشیپ تعبیه شده است. این شرکت در حال ساخت یک کارخانه جدید تولید حجم انبوه موتور رپتور در تگزاس است.

استارشیپ اسپیس ایکس

اگر اسپیس ایکس در بازیابی و استفاده مجدد استارشیپ پس از این پرواز‌های آزمایشی موفق باشد، پرواز‌های عملیاتی می‌تواند در سال ۲۰۲۳ آغاز شود. ایلام ماسک در این باره می‌گوید:

ما مصمم هستیم برنامه پرواز‌های آزمایشی سال آینده کامل شود؛ به این معنی که در ۲۰۲۳ استارشیپ آماده‌ی عملیاتی شدن خواهد بود.

برنامه‌ی زمانی ذکر شده، به صدور مجوزهای لازم از سوی اداره هوانوردی فدرال بستگی دارد و ماسک انتظار دارد این مجوز‌ها تا انتهای سال جاری میلادی صادر شود.

این اداره هنوز بررسی زیست‌محیطی که برای پرتاب استارشیپ ضرورری است، را تکمیل نکرده است. ۱۵ نوامبر اداره هوانوردی فدرال اعلام کرد که در حال ارزیابی بیش از ۱۷هزار نظر تخصصی کتبی و شفاهی بوده است. وزارت حمل‌و‌نقل امریکا پیش‌بینی می‌کند در آخرین روزهای دسامبر این ارزیابی تکمیل شود. همچنین ممکن است این ارزیابی زیست‌محیطی به نتیجه برسد که آزمایش‌های تکمیلی جهت اطمینان بیشتر لازم است که می‌تواند منجر به تأخیر چند ماهه در صدور مجوزها شود.

ایلان ماسک که در ابتدا برای یک سخنرانی نیم‌ساعته در این نشست مجازی شرکت کرده بود، بیش از یک ساعت سوالات اعضای هیأت‌ علمی را در مورد مسائل مختلف، از تصمیم اسپیس ایکس در استفاده از فولاد ضدزنگ در استارشیپ تا تهدید‌های که تمدن بشر با آن‌ها مواجه است، پاسخ می‌داد.

بنیانگذار اسپیس ایکس در مورد استارشیپ می‌گوید:

این یک وسیله نقلیه ویژه است. هیچ موردی شبیه استارشیپ در حال ساخت نیست و فکر می‌کنم تاکنون حتی طرحی شبیه آن هم پیشنهاد نشده است. اما استارشیپ پتانسیل زیادی برای تأثیرگذاری عمیق بر سرنوشت بشر دارد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا