zoomit

افت ۱۲۶ میلیارد دلاری ارزش تسلا؛ واکنش بازار بورس به تصاحب توییتر از سوی ایلان ماسک

افت ۱۲۶ میلیارد دلاری ارزش تسلا؛ واکنش بازار بورس به تصاحب توییتر از سوی ایلان ماسک

ایلان ماسک پس از نهایی‌شدن خرید توییتر اعلام کرد که ۲۱ میلیارد دلار از مبلغ قرارداد را به‌صورت نقدی و باقی آن را ازطریق وام بانکی پرداخت خواهد کرد. به‌دنبال انتشار این خبر، حجم گسترده‌ای از سهام‌داران تسلا به دلیل نگرانی از تأمین نقدینگی از محل فروش سهام تسلا، سهام خود را به‌فروش گذاشتند. بدین‌ترتیب در پایان روز سه‌شنبه، با افت ۱۲٫۲ درصدی ارزش سهام،‌ تسلا متحمل ضرر ۱۲۶ میلیارد دلاری شد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • ایلان ماسک تصاحب ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را نهایی کرد؛ فصلی نو برای شبکه اجتماعی متن‌محور
  • از آزادی بیان تا تعدیل نیرو؛ اولین واکنش توییتر به قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری با ایلان ماسک

با اینکه تسلا در توافق میان توییتر و ایلان ماسک دخیل نبود، وجود نگرانی‌ها درباره تأمین نقدینگی ۲۱ میلیارد دلاری ماسک از محل فروش سهام تسلا سبب شده تا چنین ضرر هنگفتی متوجه سهام‌داران شود. درواقع با افت ۱۲٫۲ درصدی سهام، ۲۱ میلیارد دلار از ارزش سهام ماسک در تسلا کاسته شده؛ یعنی دقیقاً به همان مقدار که قرار است به صورت نقدی به توییتر پرداخت کند.

نکته دیگر اینکه با افت سهام تسلا، به‌نظر می‌رسد پوزیشن شورت ۵۰۰ میلیون دلاری بیل گیتس نیز بالأخره به ثمر نشسته است! موضوعی که در چند روز گذشته و پس از افشای چت خصوصی ایلان ماسک و بیل گیتس در توییتر جنجال‌آفرین شد.

البته علت سقوط سهام تسلا را تماماً نمی‌توان ناشی از خرید توییتر توسط ایلان ماسک دانست؛ زیرا در پایان روز سه‌شنبه شاخص نزدک در پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۲۰ بسته شد که عموماً به دلیل کاهش رشد جهانی و وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر توسط بانک مرکزی ایالات متحده (Fed) رخ داده است.

علاوه بر تسلا، سهام توییتر نیز با افتی ۳٫۹ درصدی، با قیمت ۴۹٫۶۸ دلار داد و ستد شد؛ این در‌ حالی است که با پیشنهاد خرید ۵۴٫۲۰ دلاری ایلان ماسک در ازای هر سهم موافقت شده است. با گسترش نگرانی سهام‌داران تسلا و کاهش ارزش سهام این شرکت، ممکن است ایلان ماسک که قسمت عمده‌ای از ثروت ۲۳۹ میلیارد دلاری خود را مدیون سهام خود در این شرکت خودروسازی است، تجدید نظری درباره خرید توییتر داشته باشد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • پس از تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، جک دورسی ۹۷۸ میلیون دلار به دست می‌آورد

اد مویا (Ed Moya) تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA می‌گوید:

اگر ارزش سهام تسلا به سقوط خود ادامه دهد، در تأمین منابع مالی موردنیاز برای خرید توییتر تردید ایجاد خواهد شد.

پیش از این نیز ایلان ماسک برای تأمین منابع مالی مورد نیاز تسلا، با قسمتی از سهام خود در این شرکت ۱۲٫۵ میلیارد دلار وام مارجین دریافت کرده بود. درحقیقت نیمی از سهام ماسک در تسلا در گرو وام‌های متعدد است!

پروفسور David Kirsch، محقق در دانشگاه مری‌لند در زمینه کارآفرینی و نوآوری می‌گوید:

سرمایه‌گذاران کم‌کم درحال نگران شدن درباره وام‌های متعدد ماسک از محل سهام خود در تسلا هستند.

در آخر باید به رشد ۲٫۷ درصدی ارزش سهام تسلا در Pre-market روز چهارشنبه اشاره کنیم که سبب خواهد شد تا ۲۳ دلار از ۱۲۱ دلار ارزش کاسته‌شده از قیمت هر سهم تسلا بازگردانده شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا