فناوری

هوش مصنوعی از مقدار زیادی آب استفاده می‌کند

هوش مصنوعی از مقدار زیادی آب استفاده می‌کند

هوش مصنوعی از حجم زیادی آب استفاده می‌کند. مایکروسافت سال گذشته به‌تنهایی در مراکز داده‌اش از بیش از دو هزار و ۵۰۰ استخر آب در اندازه المپیک استفاده کرد. جدیدترین اعداد و ارقام به پرسش‌های بیشتر در مورد پایداری و خطرات زیست‌ محیطی رشد هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط منجر می‌شود.

به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، هوش مصنوعی به منابع رایانه‌ای عظیمی نیاز دارد تا از طرف مردم در سراسر جهان محاسباتی به‌شدت پیچیده‌ انجام دهد. سیستم‌های هوش مصنوعی بیشتر در فضای ابری اجرا می‌شوند تا روی رایانه‌های افراد؛ یعنی شرکت‌هایی که آن‌ها را اداره می‌کنند، باید برای رسیدگی به سوال‌های کاربرانشان مراکز داده [مزارع سرور] وسیعی راه‌اندازی کنند.

این مراکز داده به دلیل گرمای تولیدشده آن رایانه‌ها باید به نوبه خود با پمپ کردن آب، خنک بمانند. این امر برای دوستداران محیط‌ زیست تا مدت‌ها مایه نگرانی بود اما رشد فزاینده هوش مصنوعی به استفاده بیشتر از آن منجر شد.

طبق آخرین گزارش زیست‌ محیطی

هوش مصنوعی از حجم زیادی آب استفاده می‌کند. مایکروسافت سال گذشته به‌تنهایی در مراکز داده‌اش از بیش از دو هزار و ۵۰۰ استخر آب در اندازه المپیک استفاده کرد.

مایکروسافت که آسوشیتدپرس بر آن تاکید کرده، بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، مصرف آب مایکروسافت ۳۴ درصد افزایش یافته و تقریبا بالغ بر ۶.۴ میلیارد لیتر بوده است.

همه این‌ها از هوش مصنوعی نیست، اما شائولی رن، از پژوهشگران دانشگاه ریورساید کالیفرنیا، که برای درک بهتر آثار زیست‌ محیطی هوش مصنوعی کار می‌کند، به آسوشیتدپرس گفت که «بیشینه این رشد» به دلیل این فناوری است.

گوگل نیز اعلام کرد که مصرف آبش در مدت مشابه، ۲۰ درصد افزایش یافته است. این میزان در مراکز داده مختلف گوگل که در مناطق مختلف ایالات متحده آمریکا مستقرند، متفاوت بود.

طبق مقاله‌ای که پروفسور رن و گروهش اواخر امسال منتشر خواهند کرد، برای هر ۵ تا ۵۰ درخواست یا سوالی که در چت جی‌پی‌تی ارائه می‌شود، ۵۰۰ میلی‌لیتر آب مصرف می‌کند.

بسیاری از شرکت‌های فناوری در مورد استفاده از آب و چگونگی به حداقل رساندن هرگونه آثار منفی مراکز داده ابراز نگرانی کرده‌اند. نگرانی‌های زیست‌ محیطی ضرورت ‌خاصی دارند؛ زیرا استفاده از آب می‌تواند در مناطق ویژه اطراف یک مرکز داده متمرکز شود؛ به این معنی که این آسیب ممکن است پخش نشود.

به عنوان مثال، گوگل سال گذشته گفت: «هرجا از آب استفاده می‌کنیم، متعهدیم که این کار را مسئولانه انجام دهیم». برای نمونه، این مصرف شامل تجزیه و تحلیل محل مصرف آب و میزان فشاری است که ممکن است بر ناحیه اطراف وارد کند.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا