zoomit

پوشیدنی‌های هوشمند یک‌گام دیگر به قابلیت سنجش قندخون نزدیک شدند

پوشیدنی‌های هوشمند یک‌گام دیگر به قابلیت سنجش قندخون نزدیک شدند

تیمی از دانشگاه ایالتی کنساو جرجیا ادعا می‌کند که به‌لطف دستگاهی به‌نام GlucoCheck، یک سیستم جدید برای اندازه‌گیری سطح گلوکز خون ساخته است. این حسگر رویکردی شبیه‌ به سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل سطح اکسیژن خون در ساعت‌های هوشمند مانند اپل واچ سری ۸ و سامسونگ گلکسی واچ ۵ را دنبال می‌کند.

سرپرست تیم، ماریا والرو، استادیار دانشکده‌ی محاسبات و مهندسی نرم‌افزار (CCSE) خاطرنشان می‌کند که دقت دستگاه نظارت بر قندخون جدید آن‌ها در تجزیه‌وتحلیل غلظت گلوکز در نمونه‌های خون حدود ۹۰ درصد است. این حسگر زیستی با برنامه‌ی مخصوص گوشی‌های هوشمند کار می‌کند و تیم سازنده‌ی آن درحال‌حاضر روی یک‌پارچه‌سازی دستیار مجازی آمازون آلکسا نیز کار می‌کند.

GlucoCheck نور را به سرتاسر پوست انسان می‌تاباند و سپس یک دوربین از سمت دیگر آن را دریافت می‌کند. هدف مطالعه، بررسی سطوح مختلف جذب نور از جریان خون در عروق است که از آن برای تعیین غلظت قندخون بهره گرفته می‌شود.

این تیم قبلاً گواهی حق‌اختراع فناوری نظارت‌بر قندخود خود را ثبت کرده است و اکنون تصمیم دارد آن را روی بدن انواع بیماران آزمایش کند تا داده‌های متنوع‌تر و بیشتری به‌دست آورد. این مرحله از اهمیت حیاتی برخودار است زیرا لوازم پوشیدنی‌ تجاری موجود ازجمله محصولات فیت‌بیت و حتی اپل، در خواندن داده‌های مربوط به افراد دارای پوست تیره یا خالکوبی، عملکرد خیلی دقیقی ندارند.

جدیدترین پیشرفت در زمینه‌ی نظارت برقند خون بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد؛ زیرا می‌توان از آن در دستگاه‌های کوچکی مثل ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند استفاده کرد. افرادی که به دیابت مبتلا هستند درحال‌حاضر برای گرفتن نمونه‌ی خون به‌منظور تجزیه‌وتحلیل سطح قندخون، باید ابزار موردنظر را به انگشتان خود متصل کنند.

تجاری‌سازی روش‌های جدید نظارت بر قندخون

مقاله‌ی مرتبط:

  • اندازه‌گیری دمای پایه بدن با اپل واچ سری ۸ و اپل واچ اولترا، پنچ شب طول می‌کشد
  • آینده اپل واچ؛ آیا اپل واچ به محصول مهم بعدی اپل تبدیل می‌شود؟

در جولای ۲۰۲۰ سامسونگ با همکاری کارشناسان مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) روشی برای پایش قند خون را به‌نمایش گذاشت. درهمان‌سال، شرکت مووانو یک دستگاه پوشیدنی را معرفی کرد که می‌تواند سطح قند خون را با استفاده از روش انتشار نور اندازه‌گیری کند.

شرکت ژاپنی Quantum Operation در CES ۲۰۲۲ از حسگر پوشیدنی جدیدی رونمایی کرد که می‌توانست قندخون را با روشی نوین تجزیه‌وتحلیل کند. طبق گزارش‌های متعددی که درچندسال گذشته منتشر شده است، اپل و سامسونگ تمایل دارند از فناوری‌های امیدوارکننده در ساعت‌های هوشمند خود استفاده کنند.

Rockley Photonics مستقر در بریتانیا نیز برای دستیابی به هدفی مشابه کار می‌کند اما به‌جای استفاده از LED، بیشتر تمرکز خود را روی تجزیه‌وتحیلی مبتنی‌بر لیزر معطوف کرده است. مدیرعامل این شرکت، دکتر اندرو ریکمن درمورد این فناوری به DigitalTrends گفت:

سیستم ما داده‌های فوق‌العاده کاملی را جمع‌آوری می‌کند که برای اندازه‌گیری هیدراتاسیون، لاکتات و فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اپل یکی از بزرگ‌ترین مشتریان Rockley Photonics است و طبق شایعات در آینده‌ی نزدیک از فناوری نظارت بر قندخون این شرکت در مجموعه‌ی اپل واچ استفاده خواهد کرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا