zoomit

یکی از ویژگی‌های پرکاربرد مک به ویندوز ۱۱ افزوده خواهد شد

یکی از ویژگی‌های پرکاربرد مک به ویندوز ۱۱ افزوده خواهد شد

مدت زیادی است که کاربران مک از یک ویژگی فوق‌العاده کاربردی به نام Quick Look بهره می‌برند. این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد تا پس از انتخاب یک فایل و نگه‌داشتن دکمه اسپیس (Space)، فایل مورد نظر را مشاهده کند. ویژگی Quick Look تقریباً روی هر نوع فایلی از ویدئویی گرفته تا عکس و Word و حتی PDF هم کاربرد دارد. علاوه‌براین، پس از به نمایش درآمدن فایل می‌توانید با استفاده از دکمه‌های جهت، میان دیگر فایل‌های پوشه نیز جا‌به‌جا شوید و آن‌ها را نیز مشاهده کنید. با استفاده از چنین ویژگی جذابی به‌راحتی می‌توانید یک فایل خاص را از میان انبوهی از آیکن‌ها به‌راحتی پیدا کنید. اپل ویژگی Quick Look را اولین بار در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد و حالا پس از ۱۵ سال مایکروسافت نیز به فکر اضافه کردن ویژگی مشابه به ویندوز ۱۰ و ۱۱ افتاده است!

مقاله‌ی مرتبط:

  • مایکروسافت برگزاری جلسات آنلاین در ویندوز ۱۱ را هوشمندتر می‌کند
  • مایکروسافت ویندوز ۳۶۵ ابری را با ویندوز ۱۱ یکپارچه می‌کند

به گزارش Windows Latest، یک ویژگی مشابه آنچه در مک با نام Quick Look‌ می‌شناسیم به نسخه‌های داخلی PowerToys اضافه شده است. این ویژگی که Peek نام دارد کارکردی مشابه نمونه مک آن دارد؛ به‌طوری‌که پس از انتخاب یک فایل در File Explorer ویندوز، با نگه‌داشتن کلید ترکیبی Shift+Space می‌توانید پیش‌نمایشی از آن را مشاهده کنید. علاوه‌براین در هنگام مشاهده پیش‌نمایش گزینه‌های مختلفی نیز مانند ویرایش در نرم‌افزار Photos دردسترس خواهد بود.

ویژگی Peek طی یک «hack week» به‌عنوان یک نمونه اولیه توسعه یافته است؛ اما آن‌قدر مورد استقبال قرار گرفته که راهش به PowerToys نیز باز شده است. برای آن دسته از کسانی که اطلاعی از کارکرد PowerToys ندارند باید بگوییم که مایکروسافت مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف را که عموماً برای کاربران حرفه‌ای‌تر طراحی و توسعه داده شده‌اند، در قالب این برنامه دردسترس ویندوز ۱۰ و ۱۱ قرار داده است. ویژگی‌هایی چون پیدا کردن ماوس با تکان دادن آن، تقسیم‌بندی پیشرفته صفحه برای پنجره‌ها و غیره.

ویژگی Peek نرم‌افزار PowerToys مایکروسافت

همان‌طورکه در عکس بالا نیز مشاهده می‌کنید، ویژگی Peek دقیقاً همانند نمونه مک خود عمل می‌کند و پیش‌نمایشی کوچک از فایل مورد نظر را نمایش می‌دهد تا بدون باز کردن آن متوجه شوید محتوای آن چه چیزی است. برخلاف مک که ویژگی Quick Look را به‌همراه سیستم‌عامل ارائه می‌کند، برای بهره‌مندی از Peek‌ باید حتماً نرم‌افزار PowerToys‌ را نصب و آن را در پس‌زمینه اجرا کرده باشید. WindowsLatest یکپارچه‌سازی این ویژگی با اپلیکیشن Photos‌ را اعلام کرده است اما مشخص نیست که ویژگی Peek از فایل‌های ویدئویی یا دیگر اسناد مانند Word و PDF نیز پشتیبانی می‌کند یا خیر. پرواضح است که همین حالا هم می‌توانید با فعال کردن نوار کناری پیش‌نمایش یا Preview Pane در فایل اکسپلورر ویندوز، پیش‌نمایشی از فایل‌ها را داشته باشید؛ اما اندازه کوچک این پنل مانع مشاهده واضح محتواهای متنی می‌شود.

ویژگی Preview Pane فایل اکسپلورر در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰

ویژگی Preview Pane که همین حالا در ویندوز ۷ به بعد حضور دارد

این اولین بار نیست که ردموندی‌ها از ویژگی‌هایی که اپل توسعه داده است در محصولات و سرویس‌های خود استفاده می‌کنند. هفته پیش بود که در رویداد Hybrid Work، فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱ با پشتیبانی از تب‌ها، علاقه‌مندی‌ها و صفحه هوم جدید به‌روز شد؛ ویژگی کاربردی‌ای که از سال ۲۰۰۷ و از زمان معرفی Quick Look در سیستم عامل مک حضور دارد. ردموندی‌ها در نظر دارند تا با ایجاد تغییرات در فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱، کار با آن را راحت‌تر و مفیدتر کنند؛ قسمتی از سیستم عامل ویندوز که طی سال‌های گذشته همواره مورد کم لطفی مایکروسافت قرار گرفته و و توجه بسیار کمی به آن شده است.

البته در ویندوز ۱۱ ایجاد تغییراتی در منوی راست‌کلیک باعث شده تا کاربران در رسیدن به هدف خود مراحل بیشتری را طی کنند و درواقع کار با فایل اکسپلورر «سخت‌تر» شود؛ موردی که مخالف هدف غول نرم‌افزاری جهان است. منظور ما بخش «show more options» است که بسیاری از بخش‌های منوی راست‌کلیک به آن منتقل شده است.

درمجموع از اضافه شدن ویژگی‌های جدید به ویندوز ۱۱ خشنودیم و با افزوده شدن ویژگی Peek به PowerToys در کنار ویژگی تب در فایل اکسپلورر استفاده از سیستم عامل حرفه‌ای‌تر و کارآمدتر خواهد شد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا