zoomit

محققان روشی برای تشخیص هویت‌های جعلی دیپ‌ فیک کشف کردند

محققان روشی برای تشخیص هویت‌های جعلی دیپ‌ فیک کشف کردند

محققان روشی بسیار ساده و شگفت‌آور برای تشخیص تماس‌های ویدئویی جعلی مبتنی‌بر هوش مصنوعی‌ دیپ‌ فیک (DeepFake) کشف کرده‌اند و بدین‌منظور فقط باید به شخص موردنظر بگویید سر خود را به طرفین بچرخاند.

Metaphysic.ai، استارتاپ مستقر در لندن، ترفند شناسایی هویت جعلی افرادی را که از دیپ‌ فیک استفاده می‌کنند با نمایش نمونه‌ای از تصاویر تام‌کروز به‌اشتراک گذاشت. این شرکت از DeepFaceLive که برنامه‌ی محبوبی برای دیپ‌ فیک ویدئویی است به‌منظور تبدیل یک داوطلب به افراد مشهور دیگر استفاده کرد. بیشتر تبدیل‌ها در این آزمایش هنگامی که سوژه جلو را نگاه می‌کرد، بسیار چشمگیر بود، اما هنگامی که وی چهره‌ی خود را ۹۰ درجه کامل بچرخاند، تصاویر به‌دست آمده مخودش خواهند بود.

نمونه تشخیص دیپ فیک

تیم Metaphtsic.ai بر این‌ باور است که نقص‌ سیستم دیپ‌ فیک در این مورد، استفاده از نقاط مرجع کمتر برای تخمین نمای جانبی صورت‌ها است. به‌نوشته‌ی TNW، این مورد باعث می‌شود الگوریتم نتواند حدس بزند که با چرخش سر سوژه، چهره‌ی وی چگونه به‌نظر خواهد رسید.

مارتین اندرسون از استارتاپ Metaphysics.ai در پستی وبلاگی گفت:

میزان‌سنجی‌های دوبعدی معمولی، نمای چهره را ۵۰ درصد پهنان می‌دانند که این مورد مانع تشخیص و همچنین آموزش دقیق و متعاقباً ترکیب چهره می‌شود.

البته امکان بهبود این نقاط‌ ضعف وجود دارد اما چنین اقدامی، نیاز به تلاش زیاد و کار فراوان دارد.

جری سنفیلد - دیپ فیک

مقاله‌ی مرتبط:

  • دوبله به کمک دیپ فیک؛ صنعت فیلم‌سازی در شرف دگرگونی شگرف
  • دیپ فیک چیست؛ وقتی مرزی بین حقیقت و دروغ باقی نمی‌ماند

کانال یوتیوب DesiFakes پس از اضافه کردن جری ساینفلید به شخصیتی در فیلم Pulp Fiction اثبات کرد که امکان بهبود نقص اشاره‌شده در هوش مصنوعی دیپ‌ فیک وجود دارد، اما برای انجام این کار به پردازش‌های گسترده‌تری نیاز است. علاوه‌براین نمایه‌ی سینفلد شباهت بسیار زیادی به بازیگر اصلی داشت.

بااین‌حال، احتمال سوءاستفاده از چهره‌ی عموم مردم با دیپ‌ فیک بسیار کم است زیرا دیگران به‌ندرت از نمایه‌ی ما در سرویس‌های آنلاین فیلم یا عکس می‌گیرند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا