zoomit

نبود امکان ارتقاء پولی اپلیکیشن در اپ استور مک صدای توسعه‌دهندگان را درآورد

نبود امکان ارتقاء پولی اپلیکیشن در اپ استور مک صدای توسعه‌دهندگان را درآورد

کامپیوترهای خانواده‌ی مک دارای فروشگاه آنلاین اختصاصی هستند، اما این فروشگاه در حد و اندازه‌ی فروشگاه آنلاین iOS محبوب نیست، چون کاربران مک برخلاف کاربران آیفون می‌توانند نرم‌افزارهای مدنظر خود را ازطریق منابع متفرقه نیز نصب کنند. شماری از توسعه‌دهندگان برای توزیع اپلیکیشن‌های خود به اپ استور اعتماد می‌کنند، اما اپل گاهی اوقات باعث ناامیدی آن‌ها می‌شود.

اخیراً توسعه‌دهندگان اپلیکیشن Kaleidoscope نامه‌‌ای سرگشاده نوشته‌اند و انتقادهایی را با محوریت باندل‌های اپ استور و نبود امکان ارتقاء پولی اپلیکیشن‌ها مطرح کرده‌اند.

براساس آنچه ۹to5Mac می‌نویسد، Kaleidoscope یکی از اپلیکیشن‌های محبوب مک OS است که ابزارهایی پیشرفته به‌منظور مقایسه‌ی پوشه‌ها و فایل‌ها ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن مدتی پیش به تصاحب Letter Opener درآمد و این شرکت قصد دارد به‌روزرسانی بزرگی برای Kaleidoscope منتشر و این اپلیکیشن را مدرن‌تر و بهتر کند.

در اکتبر سال گذشته‌ی میلادی (مهر و آبان ۱۴۰۰) Kaleidoscope 3 با رابط کاربری جدید، حالت تاریک، پشتیبانی بومی از مک‌های M1 و… دردسترس قرار گرفت. تیم توسعه‌ی Kaleidoscope اعلام کرد برای ادامه‌ی پشتیبانی از این اپلیکیشن و به‌روزنگه‌داشتن آن تصمیم گرفته دریافت نسخه‌ی جدید را مشروط‌به پرداخت هزینه توسط کاربران کند.

مدیریت روند پرداخت ازطریق وب‌سایت اختصاصی توسعه‌دهنده‌ی Kaleidoscope ساده بود، بااین‌حال نسخه‌ای از این اپلیکیشن که روی اپ استور مک منتشر شده باعث شد وضعیت برای توسعه‌دهندگان پیچیده شود. یکی از مشکلات بزرگ این است که اپ استور مک هرگز از امکان ارتقاء پولی اپلیکیشن‌ها پشتیبانی نکرده، درحالی‌که طبیعی است توسعه‌دهندگان در ازای ارائه‌ی نسخه‌ی کاملاً جدید از اپلیکیشن خود، خواستار پرداخت هزینه شوند.

توسعه‌دهنده می‌تواند به‌روزرسانی را به‌عنوان اپلیکیشنی جدید منتشر کند، بااین‌حال به دلیل محدودیت‌های اپ استور، تمامی کسانی که همین حالا مشغول استفاده از نسخه‌ی فعلی اپلیکیشن هستند باید برای دریافت نسخه‌ی جدید هزینه‌ی کامل بپردازند، چون هیچ راهی وجود ندارد که توسعه‌دهنده به کاربران فعلی تخفیف دهد.

آن‌طور که توسعه‌دهندگان Kaleidoscope می‌گویند قابلیت App Bundles همچون راهکاری بالقوه برای رفع این مشکل به‌نظر می‌رسید. به لطف این قابلیت که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، توسعه‌دهندگان می‌توانند بسته‌ای شامل دو یا تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌ها را با تخفیف در اپ استور توزیع کنند. در صورتی که کاربر یکی از اپلیکیشن‌های موجود در بسته را پیش‌تر نصب کرده باشد، تخفیف بیشتری شامل حالش می‌شود.

متأسفانه Letter Opener متوجه شده است قابلیت App Bundles بیشتر از این‌که مزایا داشته باشد، معایب دارد، اما برای فهمیدن این موضوع کمی دیر شده بود. یکی از معضلات این است که اگر کاربر کشور اپل ID خود را تغییر دهد، دیگر خبری از تخفیف قیمت بسته نیست.

در همین حین به ادعای Letter Opener، توسعه‌دهندگان به هنگام ایجاد بسته‌ی اپلیکیشن در اپ استور «انتخاب‌های بسیار محدودی برای قیمت‌گذاری» دارند و نمی‌توانند به‌طور دقیق انتخاب کنند که می‌خواهند چه مبلغی از کاربران دریافت کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • اپل امکان خرید هم‌زمان اپلیکیشن‌های iOS و مک را فراهم می‌کند
  • توافق‌ اپل با توسعه‌دهندگان؛ قوانین جدید اپ استور جایگزین پرداخت درون برنامه‌ای

بااین‌حال موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. قیمت ارتقاء به نسخه‌ی جدید اپلیکیشن برای همه‌ی کاربران یکسان نیست، چون این قیمت وابسته به پولی است که کاربر قبلا برای خرید اپلیکیشن پرداخت کرده است. اگر اپلیکیشن در شرایط خاصی مثل پیشنهاد ویژه خریداری شده باشد، هزینه‌ی بسته‌ی ارتقاء بیشتر می‌شود.

به‌علاوه یکی از شرط‌های اصلی اپل این است که تمامی اپلیکیشن‌های موجود در بسته به‌صورت مجزا در اپ استور قابل‌دانلود باشند. بدین ترتیب توسعه‌دهندگان نمی‌توانند فروش Kaleidoscope 2 را متوقف کنند.

به‌نظر می‌رسد در حال حاضر راهکار دقیقی برای رفع این مسئله وجود ندارد. اپل به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد اپلیکیشن‌ها را از فهرست اپ استور خارج کنند، البته در صورتی که کاربر لینک مستقیم صفحه را داشته باشد همچنان می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

تیم توسعه‌ی Kaleidoscope چند نامه به اپل ارسال کرده و خواستار بهبود این وضعیت شده است. اپل فعلا جزئیاتی درباره‌ی برنامه‌های احتمالی‌اش در این زمینه ارائه نداده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا