zoomit

انویدیا با RTX 5090 برای درهم‌شکستن رقیب دیرینه‌اش آماده می‌شود

انویدیا با RTX 5090 برای درهم‌شکستن رقیب دیرینه‌اش آماده می‌شود

افشاگران قبلاً گفته‌اند که انویدیا پردازنده‌های گرافیکی نسل جدیدش را با کدنام بلک‌وِل (Blackwell) بر پایه‌ی لیتوگرافی سه نانومتری سامسونگ یا TSMC تولید می‌کند. این گرافیک‌ها احتمالاً در سال ۲۰۲۵ با حافظه‌ی GDDR7 در دسترس قرار می‌گیرند.

یک افشاگر در انجمن آنلاین چیپ‌هل می‌گوید کارت گرافیک RTX 5090 انویدیا قرار است ۱٫۷ برابر پیشرفت نسلی تجربه کند. به بیانی بهتر، پرچمدار نسل جدید انویدیا تا ۷۰ درصد قوی‌تر از RTX 4090 خواهد بود. افشاگری که این ادعا را مطرح کرده، قبلاً مشخصات درستی را از محصولات انویدیا فاش کرده است.

انویدیا می‌خواهد تعداد هسته‌های موجود در تراشه‌ی گرافیکی RTX 5090 را ۵۰ درصد افزایش دهد و به ۲۴٬۵۷۶ هسته‌ی CUDA برساند. در مقایسه، کارت گرافیک قدیمی RTX 2080 به تنها ۲٬۹۴۴ هسته مجهز بود. این به وضوح نشان می‌دهد که محصولات انویدیا در گذر زمان تا چه حد پیشرفته‌تر و قدرتمندتر شده‌اند.

انویدیا در پی افزایش ۵۲ درصدی پهنای باند حافظه در RTX 5090 است. RTX 4090 از حافظه‌ی ۲۱ گیگابیت‌برثانیه‌ای GDDR6X استفاده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود RTX 5090 به حافظه‌ی ۳۲ گیگابیت‌برثانیه‌ای GDDR7 مجهز باشد.

سرعت کلاک تراشه‌ی گرافیکی پرچمدار انویدیا تا ۱۵ درصد بیشتر می‌شود و در حالت بوست به ۲٫۹ گیگاهرتز می‌رسد. فناوری GPU Boost انویدیا به‌راحتی می‌تواند فرکانس را در پردازش‌های سنگین گیمینگ به ۳٫۰ گیگاهرتز هم ارتقا دهد. پیش‌تر هیچ‌یک از کارت‌های گرافیک در حالت پیش‌فرض به این فرکانس دست پیدا نکرده‌اند.

انویدیا با الهام از فناوری Infinity Cache شرکت AMD می‌خواهد کش L2 بیشتری به RTX 5090 اضافه کند تا پهنای باند حافظه به مقدار قابل‌توجهی بهتر شود. تیم قرمز ۹۶ مگابایت کش در داخل Radeon RX 7900 XTX قرار داده است و انویدیا احتمالاً ۱۲۸ مگابایت کش وارد RTX 5090 می‌کند.

فعلاً مشخص نیست که قیمت کارت گرافیک انویدیا در نسل جدید چقدر افزایش پیدا می‌کند. هرگونه افزایش قیمت کارت گرافیک انویدیا ممکن است روی قیمت کارت گرافیک AMD هم اثر بگذارد.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا