zoomit

مدیرعامل اپیک گیمز: قدرت اپل باید به تن هر سیاست‌مداری لرزه بیندازد

مدیرعامل اپیک گیمز: قدرت اپل باید به تن هر سیاست‌مداری لرزه بیندازد

هیچ‌کس به اندازه‌ی مدیرعامل اپیک گیمز منتظر تصویب لایحه‌ی بازارهای آزاد اپلیکیشن در آمریکا نیست. اگر این لایحه قبل از پایان سال ۲۰۲۲ و کنترل مجلس نمایندگان آمریکا توسط جمهوری‌خواهان، به تصویب کنگره برسد، اپل و گوگل را مجبور به اعمال تغییراتی مهم در فروشگاه‌های اپ استور و پلی استور می‌کند.

در صورت تصویب قانون موردبحث، دو شرکت بزرگ صنعت فناوری باید به توسعه‌دهندگان اجازه دهند که اپلیکیشن‌های خود را در خارج از اپ استور و پلی استور توزیع کنند. توسعه‌دهندگان همچنین باید بتوانند از سایر سرویس‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده کنند.

فعال شدن سایدلود (بارگیری جانبی) اپلیکیشن‌ها در آیفون قطعاً یکی از مهم‌ترین لحظات زندگی تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، خواهد بود. سوئینی اعتقاد دارد که اپ استور اپل در حالت فعلی‌اش «اقتصاد دیجیتالی را خفه می‌کند.»

سرنوشت لایحه‌ی بازارهای آزاد اپلیکیشن همچنان مبهم است. سناتور ایمی کلوبشار، سناتور ریچارد بلومنتال و سناتور مارشا بلک‌برن حامیان اصلی این لایحه هستند. آن‌ها بارها گفته‌اند لایحه‌ی موردبحث رأی‌های لازم را دارد و در صورت شروع رأی‌گیری، تصویب خواهد شد.

با این وجود مشخص نیست که چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، تا پیش از پایان سال جاری میلادی رأی‌گیری را برگزار می‌کند یا نه. در همین حین اپل و گوگل انتقادات خود را از لایحه‌ی پیشنهادی افزایش داده‌اند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، هفته‌ی گذشته شخصا به واشینگتن سفر کرد تا با قانون‌گذاران آمریکایی دیداری محرمانه برگزار کند.

از زمان شکایت اپیک گیمز از اپل و گوگل در سال ۲۰۲۰، تیم سوئینی در حساب توییتری‌اش بارها انگشت انتقاد را سمت این دو شرکت گرفته. البته مدیرعامل اپیک گیمز همواره شدیدترین انتقادات را متوجه اپل می‌کند. او در جدیدترین نمونه‌ی انتقاداتش، اپل را «تهدیدی برای آزادی در سراسر دنیا» خطاب کرد.

تیم سوئینی در مصاحبه‌ی جدیدی با ورج می‌گوید توانایی اپل برای توقف خدمت‌دهی به اپلیکیشن‌هایی مثل توییتر «چیزی است که هر سیاست‌مداری باید از آن ترس داشته باشد.» سوئینی در ادامه‌ی سخنانش اضافه می‌کند: «این‌که به قدرتمندترین شرکت دنیا اجازه دهیم تصمیم بگیرد که چه کسی بتواند چه حرف‌هایی را بزند، به‌شدت خطرناک است.»

ایلان ماسک، مالک توییتر، در روزهای اخیر تا آستانه‌ی جنگ رسمی با اپل پیش رفت چون به ادعای او، اپل توییتر را به توقف خدمت‌دهی در اپ استور تهدید کرده بود. البته در نهایت ماسک از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

سوئینی در مصاحبه با ورج نکات جالبی را درباره‌ی اپل مطرح کرد. او در بخشی از مصاحبه گفت استدلال اپل برای تأمین امنیت آیفون ازطریق اپ استور نادرست است چون فرایند تأمین امنیت ازطریق کرنل سیستم‌عامل انجام می‌گیرد. او می‌گوید ناظران اپ استور به‌طور میانگین تنها ۶ دقیقه را به بررسی هر اپلیکیشن اختصاص می‌دهند. این ناظران متخصص امنیت نیستند. سوئینی اعتقاد دارد رفتار انحصارگرایانه‌ی اپ استور «هیچ نقشی در بهبود امنیت پلتفرم ندارد.»

درحالی‌که تیم کوک شخصاً با قانون‌گذاران برجسته‌ی ایالات متحده دیدار کرده، تیم سوئینی می‌گوید هیچ ارتباط نزدیکی با قانون‌گذاران ندارد و در ۶ ماه اخیر هیچ صحبتی با نهادهای قانون‌گذار انجام نداده است. سوئینی می‌گوید اپل و شرکایش ازطریق لابی‌گری از تصویب لایحه‌ی بازارهای آزاد اپلیکیشن جلوگیری کرده‌اند.

تیم سوئینی اپل را به «خفه کردن» بازار اپلیکیشن، صنعت موسیقی و حتی صنعت محتواهای تلویزیونی متهم کرده و گفته است انحصارگرایی اپل باعث افزایش قیمت سرویس‌های دیجیتالی در آمریکا می‌شود. به گفته‌ی مدیرعامل اپیک گیمز، اپل از قدرت خود برای محدود کردن آزادی بیان در پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کند و این موضوع به‌شدت حامیان آزادی بیان را نگران کرده است: «آن‌ها نگرانند که قدرتمندترین شرکت دنیا کنترل ابزارهای ارتباطی را در دست بگیرد.»

تیم سوئینی می‌گوید «مشتریان و توسعه‌دهندگان در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا از سیاست‌های اپل ضربه می‌خورند» و در صورتی که اپل سیاست‌هایش را تغییر دهد «کل اقتصاد آمریکا بهره‌وری بسیار بیشتری خواهد داشت.»

به گفته‌ی مدیرعامل اپیک گیمز اپل هر قانونی را که بخواهد، اعمال می‌کند. ممکن است این شرکت بعداً تصمیم به دریافت کارمزد ۳۰ درصدی برای کالاهای فیزیکی بگیرد و بخشی از کل درآمد و سود سالانه‌ی آمازون را به خود اختصاص دهد.

اپل فعلاً محدودیت‌ها را متوجه اپلیکیشن‌ها کرده نه وب‌سایت‌ها، اما احتمال دارد که وب‌سایت‌ها را نیز محدود کند. به گفته‌ی تیم سوئینی، ممکن است اپل از وب‌سایت‌ها درخواست کند که برای مسدود نشدن در سافاری بخشی از درآمد سالانه‌ی خود را به شرکت کوپرتینویی بدهند.

مقاله‌های مرتبط:

  • نتیجه‌ دادگاه اپل و اپیک گیمز؛ امکان استفاده از درگاه‌ پرداخت مستقل برای توسعه‌دهندگان
  • کارمند سابق اپل، اپیک گیمز را به موضع‌گیری علیه منافع کارگران متهم کرد

تیم سوئینی می‌گوید اپل تمام تلاش خود را به کار بسته تا سیستم سیاسی آمریکا را «در معامله‌ای فاسد» بخرد و به همین شیوه از قدرت خود در بازار محافظت کند.

سوئینی در ادامه می‌گوید در تمامی بازارهای خارج از چین، ۱۰۰ درصد اکوسیستم موبایل دراختیار گوگل و اپل است و این دو شرکت سیاست‌های انحصارگرایانه‌ی مشابهی دارند. سوئینی می‌گوید سیاست‌های اپل و گوگل در گذر زمان به هم نزدیک شده است، به‌گونه‌ای که انگار این دو شرکت به‌صورت محرمانه جلسه‌هایی برگزار می‌کنند تا سیاست‌هایی مشابه برای جلوگیری از رقابت در پیش بگیرند.

مدیرعامل اپیک گیمز می‌گوید شرکت تحت مدیریتش در صورت لزوم پرونده‌ی حقوقی با اپل را به دیوان عالی آمریکا می‌برد. تیم سوئینی برای نخستین بار در مصاحبه‌ی جدیدش گفت اپیک گیمز سال گذشته نسخه‌ی آی‌او‌اس اپلیکیشن Epic Game Store را که از بازی‌های پلتفرم کامپیوتر میزبانی می‌کند برای اپل فرستاد، اما اپل هرگز آن را تأیید و در اپ استور منتشر نکرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا