zoomit

یک فعال حوزه فاوا: اینترنت اشیاء در ایران متولی ندارد

یک فعال حوزه فاوا: اینترنت اشیاء در ایران متولی ندارد

با وجود این‌که اینترنت اشیاء در جهان درحال گسترش است و کشورهای منطقه درحال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، در ایران این حوزه چالش‌های زیادی پیش رو دارد.

نیما باهری مدیرعامل شرکت بهین‌سامان گستر مفید در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان نصر تهران دراین‌باره، رگولاتوری این حوزه را از موانع رشد آن در کشور می‌داند. به گفته‌ی او اینترنت اشیاء در ایران متولی خاصی ندارد:‌ «از زمان شکل‌گیری این حوزه در کشور تا به امروز سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی سعی داشته‌اند تا خود را به عنوان متولی اینترنت اشیا معرفی کنند. باوجوداین هیچ نهادی برای رگولاتوری و قانون‌گذاری در این حوزه کار جدی نکرده است. سازمان تنظیم مقررات رادیویی نیز مجوز خاصی در این خصوص صادر نکرده و یا ضمن صدور سایر مجوزها توجهی به این حوزه تخصصی نداشته است.»

او ورود اپراتورهای اینترنت و GSM در بخش ارائه راهکار را از چالش‌های رگولاتوری حوزه اینترنت اشیا می‌داند، در حالی که از آن‌ها توقع می‌رود بسترسازی کنند: «متأسفانه برخی از اپراتورها به جای تمرکز بر خدمات خود و تلاش برای گسترش آن‌ها و بسترسازی مناسب، به‌دنبال تسخیر سایر بازارها هستند و به همین جهت در حوزه‌های مختلف ورود می‌کنند. این تمامیت‌خواهی احتمالاً در رگولاتوری این حوزه نیز تأثیر خواهد داشت و ممکن است قوانین به نوعی وضع شوند که فضا برای سایر کسب‌وکارهای این حوزه تنگ‌تر شود.»

او همچنین درمورد تلاش‌های کشورهای منطقه در این حوزه به سرمایه‌گذاری جدی امارات در اینترنت اشیا اشاره کرده و می‌گوید این کشور توانسته بسیاری از فعالان و تیم‌های فعال در این حوزه را جذب کند.» در حالی که بسیاری از شرکت‌های ایرانی به دنبال بازارسازی و توسعه فناوری‌های نوین در کشور نیستند: «در سایر کشورها، شرکت‌های مختلف به‌ویژه استارتاپ‌ها به دنبال ایجاد بازار بوده و با ایجاد نیاز برای صنایع و امور مختلف راهکارهایی مبتنی بر اینترنت اشیاء و هوشمندسازی ارائه می‌دهند. متاسفانه بخش بسیار بزرگی از اقتصاد کشور دولتی است و برخی از شرکت‌های داخلی فقط به دنبال مشارکت در پروژه‎‌های دولتی هستند. این نگاه همواره با شکست همراه بوده است.»

به گفته‌ی او در نهایت حوزه‌ی اینترنت اشیا مانند سایر حوزه‌های فناوری منتظر رگولاتوری نمی‌ماند و مسیر خود را پیدا می‌کند: «اگر به فرصت‌های موجود توجه نشود در آینده با زیان‌های هنگفتی مواجه خواهیم شد.»

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا