zoomit

زرین پال «ای نماد» را از مرورگر کاربرانش حذف کرد

دریافت درگاه پرداخت توسط کسب و کارهای بدون ای نماد از اوایل ماه جاری با دستور بانک مرکزی متوقف شد. این اتفاق ازسوی فعالان حوزه کسب و کارهای مجازی کشور، اقدامی در جهت نابودی شرکت‌های پرداخت‌یار (اعطاکننده درگاه پرداخت) قلمداد شد و اعتراض‌های بسیاری را در پی داشت.

فعالان حوزه کسب و کاری نیز اعلام کردند این اقدام باعث تبدیل ای‌نماد به تنها واحد مجوزهای فضای مجازی می‌شود و کاملا برخلاف طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار مجلس است. در فضای متشنجی که به‌دلیل این اقدام ایجاد شد، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال در توییتی اعلام کرد «نماد» را به‌دلیل کند کردن سایت و دریافت اطلاعات اضافه، از مرورگر کاربرانش برای همیشه حذف کرده است.

مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال به‌عنوان پرداختیاری که بیشترین تعداد درگاه پرداخت را به کسب و کارها اعطا می‌کند، به نیوزلن درمورد این اتفاق می‌گوید: «ما اعتقاد داریم نماد اعتماد به‌واسطه کسب و کارها معتبر شد؛ درواقع این نماد اعتماد نیست که به کسب و کارها اعتبار می‌دهد بلکه برعکس این جریان وجود دارد. مثلا چون کاربر ای نماد را در دیجیکالا می‌بیند، تصور می‌کند اگر فروشگاه دیگری هم ای‌نماد داشت، مورد اعتماد است چرا که اتفاق ناگواری در دیجی‌کالا رخ نداده. متاسفانه امروز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نهاد اعطاکننده نماد، به‌واسطه اعتباری که از کسب و کارها به دست آورده، درحال اعتباربخشی به موجودیت‌های جدیدی است.»

امیری: بانک مرکزی و مرکز توسعه گوش شنیدن را بسته‌اند. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه با اقدامی، آن‌ها را به فکر فرو ببریم

امیری اضافه می‌کند باوجود طرح سؤال چندباره در سامانه شفافیت درمورد پیمانکار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تاکنون پاسخ شفافی دراین‌باره داده نشده اما او عنوان می‌کند که مجموعه «مکفا» که خود یک پرداختیار است، پیمانکار مرکز توسعه است. به‌گفته امیری، وجود پیمانکاری که در حوزه پرداختیاری فعالیت می‌کند، برای ازلحاظ اقتصادی و رقابتی بین این شرکت‌ها، ایجاد مشکل می‌کند. او می‌گوید نمی‌دانیم که این پیمانکار چه سطح از دسترسی داده روی سامانه حاکمیت دارد و این موضوع باتوجه به اعتماد به دولت‌ها و مرکز توسعه تاکنون محل مشکل نشده بود اما امروز مسئله چندین و چند زاویه دارد.

امیری با اشاره به یک زاویه از این مسئله، مسائل فنی را مثال می‌زند که برای مثال اجازه نمی‌دهند نماد اعتماد با IP خارجی لود شود یا نمایش نماد برای وب‌سایت‌ها کندی ایجاد می‌کند. با اینکه این مسائل پیش‌تر هم ازسوی کسب و کارها مطرح شده بودند، هنوز حل نشده‌اند و به‌گفته امیری، این وضعیت دیگر برای کسب و کارها قابل تحمل نیست.

او اضافه می‌کند حرکت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌سمتی که رگولاتور حوزه مجوزدهی به کسب و کارهای آنلاین کشور شود نیز، باعث شد تا درنهایت مجموعه زرین‌پال تصمیم بگیرد نمادی را که روزی قرار بود دردسرهای حاکمیتی را کم کند، حذف کند. او تأکید کرد که برای نماد الکترونیکی یک خط بیشتر در قانون نداریم و نماد تنها با یک صورت‌جلسه به وجود آمده است.

امیری در پاسخ به الزامی بودن نمایش نماد در وب‌سایت کسب و کارها به نیوزلن می‌گوید:

ما حالا با یک نهاد بی‌منطق سر و کار داریم. به‌علاوه آب از سر ما در زرین پال گذشته و بارها به جرم‌های مختلف ما را محکوم کرده‌اند، این مسئله هم روی همان‌ها! ما همیشه سعی کردیم تعامل خودمان با حاکمیت را حفظ کنیم و هیچ ابایی هم از ایجاد این تعامل و گفتمان نداریم اما موضوعی که امروز اتفاق می‌افتد این است که بانک مرکزی و مرکز توسعه امروز گوش شنیدن را بسته‌اند و کوچک‌ترین انتقادپذیری را تحمل نمی‌کنند. ما این رویکرد را به‌روشنی در آن‌ها می‌بینیم و بنابراین چاره‌ای جز این نداریم که اقدامی کنیم که به فکر فرو بروند و با کسب و کارها همراهی کنند.

امیری: رویکرد بانک مرکزی به‌وضوح پرونده‌سازی برای کسب و کارها است

او اضافه کرد کسب و کارهای بزرگ در حوزه‌های دیگر نیز باید به این ماجرا واکنش نشان بدهند چرا که اگر امروز این معضلات قدم به قدم حل نشود، فردا گریبان آن‌ها را نیز خواهد گرفت. به‌گفته امیری، «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اقدامات متعددی ثابت کرده که دنبال توسعه نیست و فقط دنبال این است که برای نگرانی‌های برخی آقایان، پاسخ حاکمیتی پیدا کند.» او در این مورد توضیح داد:

بانک مرکزی به‌وضوح دنبال پرونده‌سازی و ایجاد مسائلی برای کسب و کارها است تا در موقعیت مناسب، از آن‌ها برخلاف‌شان استفاده کند. در پرونده‌سازی‌ای که در اوین برای ما پیش آمد، هیچ چیزی در پرونده وجود نداشت اما تصور کنید اگر ما به یک وب‌سایت حوزه رمزارز خدمات داده بودیم و یک گردش مالی به‌واسطه آن اتفاق افتاده بود. آیا برای بانک مرکزی سخت بود که یک بند خیانت به اقتصاد ملی و سوداگری به ما بچسباند؟ آن زمان چطور می‌توانستیم از خودمان دفاع کنیم؟ ما فعالیت‌ بسیار شفافی داریم و دوست نداریم در حیطه‌هایی که کم‌ترین نگرانی‌های حاکمیتی وجود دارد، فعالیت کنیم؛ بااین‌حال بانک مرکزی در موضع همراهی با کسب و کارها قرار نگرفته و موضعش پرونده‌سازی و گرفتار کردن حوزه‌های مختلف کسب و کاری است.

بااین‌حال امیری به نیوزلن گفت درصورتی‌که تصمیم به برخورد با اقدام زرین‌پال مبنی بر حذف نماد از وب‌سایت‌ها صورت بگیرد، این شرکت آماده است تا مدارک و مستندات خود مبنی بر اقداماتی که موجب اتخاذ این تصمیم شده را ارائه کند.

امروز، ۱۴ آذرماه، رئیس مجلس نیز به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای حل مشکل ای‌نماد و حمایت از فعالان کسب و کارها در فضای مجازی تذکر داد. امیری با ابراز امیدواری بابت ورود مجلس به این مسئله اذعان کرد که وجود پنجره واحد صدور مجوزها در کشور که کسب و کارها را برای دریافت مجوز به نهادهای مختلف پاس ندهد، بسیار پسندیده است؛ اما اینکه نهادی وجود داشته باشد که شروع کسب‌و‌کار را منوط به دریافت مجوز از نهادهای مختلف کند، با روح قانون در تضاد است.

به‌گفته او، در قانون اساسی اجازه راه‌اندازی کسب و کارها در هر پیشه‌ای مجاز اعلام شده، مگر اینکه موضوع آن منافی اصول اخلاقی و معیارهای اسلامی کشور ما باشد. او اضافه می‌کند ظرفیت‌های مناسبی در قانون ما درخصوص کسب و کارها وجود دارد و درصورتی‌که نماد اعتماد شکل قانونی به خود بگیرد، همگی موظف هستند از آن اطاعت کنند؛ بااین‌حال مدل کنونی نماد فقط منجر به ایجاد ناامیدی بیشتر می‌شود و سودی به حال کسب و کارها ندارد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا