zoomit

۵ کتابی که بیل گیتس در سال ۲۰۲۱ از خواندن آن‌ها لذت برد

بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. طلاق او از همسر سابقش ملیندا فرنچ گیتس در ماه اوت نهایی شد. در ماه مه، زمانی که خبر طلاق برای اولین بار منتشر شد، داستان‌هایی از نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال حاکی از رفتار مشکوک گیتس در زمانی که او هنوز ازدواج کرده بود در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شدند. در این میان، جنیفر، بزرگ‌ترین دختر گیتس، در ماه اکتبر ازدواج کرد. اما با همه این‌ها، گیتس هنوز هم برای مطالعه وقت پیدا می‌کند و روز دوشنبه ویدئو و پستی منتشر کرد که در آن پنج کتابی را که در سال ۲۰۲۱ از آن‌ها لذت برده، معرفی کرده است.

پروژه هیل مری (Project Hail Mary)، نوشته اندی ویر

گیتس، مانند بسیاری از ما، نوشته‌های اندی ویر را از طریق کتاب پرفروش سال ۲۰۱۱ آن یعنی مریخی (The Martian)، کشف کرد. این رمان جدید داستان معلم علوم دبیرستانی است که روزی در سیستم ستاره‌ای متفاوتی از خواب بیدار می‌شود و هیچ خاطره‌ای از نحوه رسیدن به آنجا ندارد. گیتس می‌نویسد:

خواندن این کتاب سرگرم‌کننده است و من کل آن را در تعطیلات آخر هفته تمام کرد.

همنت (Hamnet)، نوشته مگی اوفارل

همنت اثر مگی اوفارل از حقایق زندگی ویلیام شکسپیر برای خلق داستانی تخیلی استفاده می‌کند. همنت پسر شکسپیر در ۱۱ سالگی درگذشت و بعدها این نمایشنامه‌نویس تراژدی هملت را نوشت. گیتس این رمان را «تأثیرگذار» می‌نامد و می‌گوید:

به‌ویژه از خواندن درباره همسر شکسپیر، که در این کتاب به عنوان شخصیتی تقریباً ماوراء طبیعی تصور می‌شود، لذت بردم.

کلارا و خورشید (Klara and the Sun)، اثر کازوئو ایشی گورو

کازوئو ایشی گورو، نویسنده کتاب‌های هرگز رها نکن (Never Let Me Go) و بازمانده‌های روز (The Remains of the Day)، در میان رمان‌های دیگر، داستان جدیدی درباره جهانی با ربات‌های فوق‌هوشمند دارد. گیتس نوشت:

من عاشق داستان‌های خوب درباره ربات‌ها هستم و رمان ایشی گورو که درباره «دوست مصنوعی» دختر جوان بیماری است نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کتاب باعث شد به این فکر کنم که زندگی با ربات‌های فوق‌هوشمند چگونه می‌تواند باشد. همچنین به این فکر کردم که آیا ما با این نوع ماشین‌ها مانند دستگاه‌هایی که بخشی از فناوری هستند رفتار خواهیم کرد یا چیزی بیشتر.

رمز شکن: جنیفر دودنا، ویرایش ژن و آینده نژاد بشر (The Code Breaker: Jennifer Doudna, Gene Editing, and the Future of the Human Race)، نوشته والتر ایزاکسون

بدون یک یا دو کتاب غیرداستانی درباره موضوعاتی که مردم عادی به ندرت به آن فکر می‌کنند، فهرست کتاب گیتس کامل نخواهد بود. The Code Breaker اثر والتر ایزاکسون به کشف سیستم ویرایش ژن CRISPR می‌پردازد. گیتس درباره این کتاب می‌نویسد:

من به دلیل کارم در بنیاد بیل و ملیندا گیتس با موضوع کتاب آشنا هستم. درواقع، در حال تأمین مالی تعدادی از پروژه‌هایی هستیم که از این فناوری استفاده می‌کنند. اما باز هم از این کتاب جامع و قابل دسترس در مورد کشف آن توسط جنیفر دودنا، بیوشیمیست برنده جایزه نوبل و همکارانش چیزهای زیادی یاد گرفتم.

هزار مغز: نظریه‌ای جدید از هوش (A Thousand Brains: A New Theory of Intelligence)، نوشته جف هاوکینز

این هم یک کتاب غیرداستانی دیگر برای دوستداران علم. جف هاوکینز، هزار مغز را در مورد ارتباط بین علم اعصاب و یادگیری ماشینی نوشته است. گیتس می‌نویسد:

تنها بعضی موضوعات مانند هوش مصنوعی موفق شده‌اند که تخیل نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی را تسخیر کنند. اگر به دانستن آنچه ممکن است برای ساخت هوش مصنوعی واقعی نیاز باشد علاقه‌مند هستید، این کتاب نظریه جذابی ارائه می‌دهد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا