فناوری

سری سی‌پی‌یوی Core نسل دوازدهم اینتل با پرچمداری i9-12900K رونمایی شد

اینتل رسما از نسل دوازدهم سری سی‌پی‌یوهایی Core خود رونمایی کرد. در رونمایی اخیر شش سی‌پی‌یو معرفی شدند ولی به نظر می‌رسد که اینها فقط نوک یک کوه یخ باشند چرا که اینتل می‌گوید که کل سری نسل دوازدهم نهایتاً متشکل از بیش از ۶۰ سی‌پی‌یو خواهد بود (که احتمالاً خیلی از آنها برای ماشین‌های پیش‌ساخته مربوط به شرکای تولیدی اینتل هستند). پرچمدار این سری Core i9-12900K است.
 
به گزارش نیوزلن و به نقل از اسلش‌گیر، اینتل می‌گوید که Core i9-12900K «بهترین پردازنده گیمینگ جهان» است و به نظر می‌رسد که این برتری از جنبه سرعت توربو بوست، تعداد هسته، و تعداد رشته باشد. مشخصا، i9-12900K دارای ۱۶ هسته، هشت هسته عملکردی، هشت هسته کارائی، و ۲۴ رشته (thread) است.
 
سرعت کلاک پایه آن ۳.۲ گیگاهرتز برای هسته‌های عملکردی و ۲.۴ گیگاهرتز برای هسته‌های کارائی است، ولی Intel Turbo Boost Max 3.0 می‌تواند این سرعت کلاک را به ۵.۲ گیگاهرتز برساند.
 
سری تراشه‌های معرفی شده اخیر عبارتند از i9-12900KF، i7-12700K، i7-12700KF، i5-12600K و i5-12600KF. همه این پردازنده‌ها از هر دو نوع رم DDR5 و DDR4 با بیشینه سرعت حافظه، به ترتیب، ۴۸۰۰ MT/s و ۳۲۰۰ MT/s پشتیبانی می‌کنند. همچنین همه آنها دارای بیشینه ظرفیت حافظه ۱۲۸GB هستند. سه پردازنده سری K مجهز به Intel UHD Graphics 770 هستند، در حالی که به نظر می‌رسد سه سی‌پی‌یوی دیگر که از سری KF هستند مجهز به هیچ گرافیک داخلی نشده‌اند. اینها نخستین پردازنده‌هایی هستند که با فرایند Intel 7 ساخته شده‌اند، که نام نسبتا سردرگم‌کننده جدید این شرکت برای فرایند Enhanced SuperFin ده نانومتری این شرکت است.
 
اینتل ویژگی‌های این پردازنده‌ها را طبق جدول ذیل اعلام کرده است:
 

 

 
اینتل می‌گوید که پردازنده جدید Core i9-12900K ، در مقایسه با Core i9-11900K، «تا ۲۵% فریم بر ثانیه (فریم‌ریت) بیشتری را برای بازی “حماسه جنگ تمام‌عیار: تروی”، تا ۲۸% بیشتر فریم‌ریت بیشتر برای بازی هیتمن ۳، و تا ۲۳% فریم‌ریت بیشتر را برای بازی فار کرای ۶» ارائه می‌کند.
 
همچنین، طبق معمول، اعلام شده که این CPUها با سرعت بیشتری ویرایش عکس و ویدئو و رندرینگ چندفریم را انجام می‌دهند، هرچند که برای راستی‌آزمایی این ادعا باید منتظر واکنش بازار و نتیجه تست‌ها و مقایسه‌های عملکردی نسل به نسل بمانیم.  قیمت این پردازنده‌ها از ۲۶۴ تا ۵۸۹ دلار اعلام شده است. 
 

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا