zoomit

حالت مدیریت باتری و حافظه رم به گوگل کروم اضافه خواهد شد

حالت مدیریت باتری و حافظه رم به گوگل کروم اضافه خواهد شد

به‌گزارش TechDows، دو ویژگی مدیریت حافظه‌ی رم و باتری به تنظیمات مرورگر گوگل کروم در سیستم‌های دسکتاپ اضافه خواهد شد. درحال‌حاضر، گوگل از این قابلیت با نام High Efficiency Mode یاد می‌کند. هدف این ویژگی بهینه‌سازی مصرف باتری و مصرف حافظه‌ی رم در لپ‌تاپ‌ها ازطریق به‌خواب‌بردن زبانه‌های غیرفعال است.

درواقع، در این حالت زبانه‌های غیرفعال به‌خواب می‌روند و بلافاصله بعداز کلیک کاربر روی آن‌ها، مجدداً بارگذاری خواهند شد. این قابلیت مشابه ویژگی Sleeping Tabs در مرورگر Edge است. درادامهه خواهیم دید که چگونه می‌توان این قابلیت را به‌صورت آزمایشی در کروم فعال کرد.

گوگل همواره تلاش کرده است که عملکرد کروم، محبوب‌ترین مرورگر دنیا را بهبود دهد؛ اما با معماری چند‌پردازشی و دیگر ویژگی‌های موجود در کروم‌، این مرورگر ممکن است حافظه‌ی رم بیشتری اِشغال کند و متعاقب آن نیز از منابع سیستم بیشتر استفاده و باتری را سریع‌تر تخلیه کند. این مشکلات همگی ازجمله مسائلی هستند که بیشتر کاربران از مواجهه با آن در کروم شکایت می‌کنند. گوگل پیش‌تر با به‌کارگیری فناوری PartitionAlloc و بستن پروفایل‌ها و بخش‌هایی که استفاده نمی‌شدند، تلاش کرد درگیری حافظه‌ی رم را کنترل کند.

قابلیت High Efficiency Mode

گوگل بخش جدیدی در تنظیمات کروم موسوم به Performance خواهد افزود تا کاربران بتوانند حالت‌های مدیریت حافظه‌ی رم (Memory Saver) و مدیریت باتری (Battery Saver) را در آن روشن یا خاموش کنند.

قابلیت High Efficiency Chrome

فراموش نکنید که ممکن است حالت مدیریت باتری روی سیستم‌های دسکتاپ و به‌طور‌کلی سیستم‌های فاقد باتری مشاهده نشود. کروم قصد دارد با این قابلیت جدید اشغال حافظه‌ی رم را با حذف‌کردن داده‌های بارگذاری‌شده از زبانه‌های غیرفعال در رم بهینه‌سازی کند. گفتنی است گوگل قابلیت Tab Discarding را مدت‌ها پیش برای کروم معرفی کرد که با فعال‌کردن آن، زبانه‌هایی که برای مدت مشخصی استفاده نمی‌شدند و میزان فضای خالی حافظه‌ی رم نیز کم می‌شد، داده‌هایشان را از حافظه‌ی رم حذف می‌کرد.

قابلیت مدیریت حافظه‌ی رم کروم چگونه کار می‌کند؟

وقتی این قابلیت روشن باشد، کروم فضای اِشغال‌شده‌ی زبانه‌های بارگذاری‌شده را از زبانه‌هایی که به‌طورفعال استفاده نمی‌شوند، باز‌پس‌ می‌گیرد. این فرایند باعث می‌شود فضای اِشغالی رم کاهش یابد و منابع کامپیوتر برای وظایف دیگر آماده باشد و سرعت مرورگر کروم نیز بیشتر شود.

روش فعال‌کردن Memory Saver و Battery Saver

مرحله‌ی اول: به آدرس chrome://flags مراجعه کنید.

مرحله‌ی دوم: در بخش جست‌وجو، عبارت Battery Saver و Efficiency Mode را تایپ کنید.

مرحله‌ی سوم: ویژگی‌های آزمایشی زیر را طبق عکس فعال کنید.

انتخاب گزینه‌ی Battery Saver در تنظیمات

انتخاب گزینه‌ی Battery Saver در تنظیمات

انتخاب گزینه‌ی High Efficiency در تنظیمات

انتخاب گزینه‌ی High Efficiency در تنظیمات

حالت High Efficiency Mode شامل سه گزینه‌ی متفاوت دیگر می‌شود و می‌توان انتخاب کرد که حالت بهره‌وری در کروم بعد از گذشت ۵ ثانیه، ۳۰ ثانیه، ۲ دقیقه و ۹۰ دقیقه فعال شود. بعد از انتخاب گزینه‌ی مدنظر، باید مرورگر را مجدداً راه‌اندازی کنید. به‌محض راه‌اندازی مجدد، روی منو کلیک و تنظیمات را انتخاب کنید و سپس به بخش عملکرد (Performance) بروید.

از این‌جا می‌توان به گزینه‌ی مدیریت حافظه‌ی رم (Memory Saver) دسترسی داشت. اگر لپ‌تاپ داشته باشید‌، امکان فعال‌سازی مدیریت باتری نیز در این بخش وجود دارد. توجه کنید که این ویژگی جدید آزمایش شده است و هم‌اکنون در نسخه‌ی کروم قناری کاربردی است.

مرورگر اج برای مک‌بوک

مقاله‌ی مرتبط:

  • گوگل کروم در نسخه جدید، فضای کمتری از حافظه رم را اشغال می‌کند
  • ۱۰ افزونه کاربردی گوگل کروم برای افزایش بهره‌وری

بااین‌همه، این قابلیت برای کاربران مرورگر اج (Edge) جدید نیست و این مرورگر ازقبل قابلیت بهره‌وری درونی روی زبانه‌های غیرفعال را ارائه می‌کرد. قابلیت بهره‌وری با کاهش مصرف انرژی در مصرف منابع سیستم صرفه‌جویی می‌کند. با فعال‌کردن Sleeping Tabs، مرورگر به‌صورت خودکار زبانه‌هایی که بعد از ۵ دقیقه غیرفعال باشند، در حالت Sleep می‌برد تا منابع اِشغال‌شده آزاد شوند و به‌ چرخه‌ی استفاده برگردند.

درحال‌حاضر، عوارض فعال‌کردن این قابلیت آن است که وقتی کاربر با مرورگر تعاملی ندارد، تصاویر پویا و انیمیشن و اجرای ویدئو کُند می‌شود و روان اجرا نمی‌شوند. درنهایت، گوگل همواره تلاش می‌کند محبوب‌ترین مرورگر جهان را بهینه‌سازی کند تا در مصرف حافظه‌ی رم و باتری روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، کروم اواس و پلتفرم لاکروس صرفه‌جویی کند. بنابراین، گوگل در صفحه‌ی تنظیمات کروم ۱۰۷ قناری بخش Performance را با قابلیت مدیریت حافظه‌ی رم و باتری آماده کرد تا دردسترس کاربران قرار گیرد.

پیش‌بینی می‌شود گوگل کروم به کاربر اجازه دهد مدت‌زمان فعال‌نبودن زبانه را خودش تنظیم کند تا عملیات حذف داده‌ها بعد از گذشت آن زمان آغاز شود. درحال‌حاضر، هنوز این ویژگی در مراحل اولیه‌ی توسعه است و هنوز با انتشار رسمی آن در نسخه‌های عمومی فاصله داریم.

دیدگاه شما کاربران newslan درباره‌ی امکانات احتمالی جدید کروم برای مدیریت حافظه‌ی رم و باتری چیست؟ آیا این قابلیت‌ها می‌توانند کارآمد باشند؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا