zoomit

وزیر ارتباطات: درباره زمان رفع محدودیت اینترنت از وزیر کشور سوال کنید

وزیر ارتباطات: درباره زمان رفع محدودیت اینترنت از وزیر کشور سوال کنید

دو هفته از فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد و اختلالات در اینترنت، افت سرعت و از دسترس خارج شدن بسیاری از پلتفرم‌ها نیز همچنان ادامه دارد. مهم‌ترین سؤال این روزهای کاربران اینترنت این است که چه زمانی وضعیت ایننترنت به روال سابق برمی‌گردد؟ و آیا اصلاً احتمال بازگشت به وضعیت پیشین وجود دارد یا خیر؟

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیچ پاسخی برای این سؤال ندارد و همان‌طور که پیش‌تر تشخیص دائمی بودن فیلترینگ را بر عهده مراجع فیلترکننده دانسته بود، در تازه‌ترین پاسخ به خبرگزاری خانه ملت نیز اعلام کرده است:

تصمیم‌گیری درباره این موضوع با بنده نیست. از وزیر کشور به‌عنوان رئیس شاک (شورای امنیت کشور) باید سؤال کنید.

با این اظهار بی‌اطلاعی وزیر ارتباطات، بار دیگر تمام حدس و گمان‌ها درباره دائمی بودن فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی، به‌ویژه اینستاگرام و واتساپ، قوت گرفته و به نظر می‌رسد اجرای طرح صیانت رسمی‌تر از گذشته پیگیری می‌شود.

زارع‌پور همچنین در مصاحبه اخیر خود ضمن اشاره به پیگیری وزارت ارتباطات برای رفع محدودیت‌های اینترنت بار دیگر بر تلاش این وزارتخانه برای تقویت ظرفیت‌های داخلی تأکید کرده است.

او که پیش از این نیز کاربران و به‌خصوص کسب‌وکارها را به حضور در پلتفرم‌های داخلی به جای پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام دعوت کرده بود، بار دیگر در پاسخ به این سؤال که مردم به جای اینستاگرام از چه پلتفرم جایگزینی استفاده کنند؟ به جمله «ظرفیت‌های داخلی موجود است» بسنده کرد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی در حالی به حضور در نمونه‌های داخلی این پلتفرم‌ها فراخوانده می‌شوند که هنوز پاسخ روشنی برای پرسش «کدام پلتفرم جایگزین؟» وجود ندارد و حتی برخی فعالان حوزه فناوری نیز به عدم وجود پلتفرم‌های جایگزین اشاره کرده‌اند.

در همین خصوص، سید حسن هاشمی، رئیس سازمان نصر کشور ، در نامه‌هایی به ابراهیم رئیسی و عیسی زارع‌پور نوشته است:

آیا اکنون از نظر قدرت فناوری در جایگاهی هستیم که بتوانیم پلتفرم‌های جهان شمولی مانند اینستاگرام یا واتساپ داشته باشیم؟ آیا وقتی هنوز برای زیرساخت ساده‌ای مانند تأمین اینترنت پرسرعت، مشکلات اساسی داریم و افکار عمومی، نگاهی به‌دور از اعتماد به این حوزه دارد، می‌توانیم اعتماد واقعی به پلتفرم‌های داخلی را در آن‌ها ایجاد کنیم یا حتی به‌اجبار آن‌ها را به سمت این پلتفرم‌ها کوچ دهیم؟

تمام این پرسش‌ها و تردیدها درباره آینده اینترنت در حالی بدون پاسخ مانده است که هر روز آسیب‌ها و زیان‌های مالی و غیر مالی محدودیت‌ها و مسدودیت‌ها توسط نهادها و رسانه‌های مختلف برآورد و اعلام می‌شود. نگرانی‌ها درباره برقراری اینترنت بین‌الملل همچنان پابرجا است و هنوز اوضاع پیش روی اینترنت برای کاربران به‌روشنی تشریح نشده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا